Työntekijätarinat
Kiinteistösiivoajan työssä riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita
Työskentelen kiinteistösiivoajana Roihupellon metrovarikolla, jossa junat säilytetään, huolletaan ja korjataan. Varikolta löytyy myös varasto, turvalaitehuolto, ratakorjaamo sekä yläkerran toimistotilat. Työaluettani on koko varikon alakerta. Jokaiselle päivälle on omat aikataulunsa ja alueensa, jotka jaan työkavereideni Sarin, Annen ja Kristiinan kanssa.
Tämä teksti on kirjoitettu ennen 1.2.2022, kun Kaupunkiliikenne Oy oli vielä HKL.
Korona-aikaan pitää puhdistaa vähän useammin ovenkahvoja ja vaihtaa siivousliinoja jokaisen käyttökerran jälkeen. Metrovarikolla on omat pesukoneet, jossa ne pestään. Tässä työssä tulee käveltyä monen monta askelta päivässä. Onneksi käytettävissä on lattianpesukone, jolla välillä ajelen.
Varikolla pitää olla tarkkana
Varikolla pitää huolehtia siitä, että ei ole liian lähellä liikkuvaa junaa. Pitää aina muistaa katsoa, onko kuski jo paikoillaan ja valmiina lähtöön. Ja jos on, pitää varmistaa katsekontakti ennen kuin kulkee junan editse. Toisinaan siivoan myös metrojunia. Junat tulevat pesuraiteelle huoltoraiteelta, talviaikataulun ollessa voimassa usein suoraan linjalta. Pesupaikalla olevaa metrojunaa siivotessa pitää olla tarkkana, ettei tule sähköiskuja. Aina pitää katsoa, palaako junan vieressä oleva vihreä vai punainen varoitusvalo. Metrojunassa pestään ikkunat ja pyyhitään pinnat, lattiat pestään pesurilla. Myös ohjaamo puhdistetaan huolellisesti. Kuljettajat ovat erittäin tarkkoja varsinkin sivupeilien puhtaudesta ja kirkkaudesta.
Pesupaikalla olevaa metrojunaa siivotessa pitää olla tarkkana, ettei tule sähköiskuja.
Tauot rytmittävät työpäivää, ja niiden lomassa voin tehdä työt omassa tahdissani. Käyn joka päivä aamupuurolla ja lounaalla metrovarikon ruokalassa.
Aloitin HKL:ssä kuusi vuotta sitten, ja viihdyn tässä työssä. Pomo on hurjan mukava ja kaikki työkaverit myös. Kun toinen siivouskärryni keikkui, korjaamon pojat hitsasivat sen kuntoon.
Kiinteistösiivoaja Heidi Selkisalo