Havainnekuva Kalasatamasta-Pasilaan hankkeesta, raitiovaunu pysäkillä.

Suuret raitiotiehankkeet

Ainutlaatuista osaamistamme tarvitaan useissa suurissa pääkaupunkiseudun raideliikennehankkeissa, kuten Raide-Jokerissa, Kruunusilloissa ja Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehankkeessa.

Toimiva kaupunki kulkee raiteilla. Siksi kaupungin kasvuun ja ilmastonmuutoksen ehkäisemiseen liittyvien toimenpiteiden myötä raideliikenteellä on tulevaisuudessa yhä merkittävämpi rooli helsinkiläisen joukkoliikenteen tuottajana.

Raideliikennenne kasvaa pääkaupunkiseudulla nyt historiallisella laajuudella. Ainutlaatuista osaamistamme tarvitaan useissa suurissa pääkaupunkiseudun raideliikennehankkeissa, kuten Raide-Jokerissa, Kruunusilloissa ja Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehankkeessa.

Meneillään olevat hankkeet

Ilmakuva Raide-Jokerin radasta Leppävaarassa.

Raide-Jokeri

Raide-Jokeri-pikaraitiolinja rakennetaan Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille. Se korvaa linjan 550, joka on Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja.

Liikennöinti alkaa: syksyllä 2023

  • Radan pituus 25 km.
  • 34 pysäkkiparia.
  • Tuntinopeus keskimäärin 25 km.
Havainnekuva Kalasatamasta Pasilaan -hankkeesta, raitiovaunu pysäkillä.

Kalasatamasta Pasilaan

Kalasataman raitiotie on osa Kalasataman aluerakentamisen kokonaisuutta. Raitiotietä rakennetaan noin 4,5 kilometriä reitille Nihti–Kalasataman keskus–Vallilanlaakso–Pasila. Raitiotie rakennetaan osaksi Helsingin raitiotieliikenteen runkoverkkoa.

Liikennöinti alkaa: vuoden 2024 aikana

  • Radan pituus 4,5 km.
  • 8 pysäkkiparia.
  • Tuntinopeus keskimäärin 20 km.
Havainnekuva Kruunuvuorensillasta.

Kruunusillat

Kruunusillat-hanke yhdistää kymmenen kilometrin raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman keskustaan. Hankkeen näkyvimmät osat ovat kolme uutta siltaa: Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Merihaansilta. Kruunuvuorensilta tulee olemaan Suomen pisin silta, noin 1200 metriä. Hanketta johtaa Helsingin kaupunkiympäristön toimiala ja HKL vastaa raitioradan rakentamisesta.

Liikennöinti alkaa: Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty.

  • Radan pituus noin 10 km.
  • 15 pysäkkiparia.
  • Tuntinopeus alustavan arvion mukaan 22 km.

Suunnitteilla olevat hankkeet

Vantaan ratikka

Helsinki-Vantaan lentoasemalta Mellunmäen metroasemalle tulevaisuudessa kulkeva Vantaan pikaraitiotie tulee toteutuessaan mullistamaan Vantaan kaupunkikuvaa. Raitiotierataa rakennetaan yhteensä 19 kilometriä.

Länsi-Helsingin raitiotie

Länsi-Helsingin raitiotiet tulevat antamaan lähtökohdat uudelle kaupunkibulevardille ja raideliikenteeseen perustuvalle joukkoliikenteelle läntisessä Helsingissä. Suunnitelma sisältää Huopalahdentien ja Vihdintien kaupunkibulevardin ja pikaraitiotien uuden rataosuuden sekä läntisen kantakaupungin uudet raitiotieosuudet Fredrikinkadulla, Topeliuksenkadulla ja Nordenskiöldinkadulla. Uusien rataosuuksien yhteispituus on noin 8 kilometriä.

Vihdintien pikaratikka

Kokonaisuudessaan 10,5 kilometriä pitkä pohjois–eteläsuuntainen reitti johtaa Erottajalta Helsingin keskustasta Kannelmäkeen. Etelä-Haagassa linja yhdistyy Raide-Jokerin kanssa, ja siitä on vaihtomahdollisuus myös rantaradan ja kehäradan liikenteeseen.

Viikin-Malmin ratikka

Noin kahdeksan kilometrin pituinen pikaraitiotieyhteys tulee valmistuessaan kulkemaan Kumpulan kampukselta Malmin lentokentälle, Malmilta rata haarautuisi kahteen suuntaan: läntisen haaran päätepysäkki olisi Malmin sairaalan lähettyvillä ja itäisen Jakomäessä.

Tuusulanväylän bulevardi

Kolmen kilometrin pituinen rata alkaisi Pohjolankadun ja Mäkelänkadun risteyksestä Pakilaan ja Patolaan sisältäen Käpylän asemanseudun ympäristön rata-alueineen, Metsälän toimitila-alueen, Louhenpuiston alueen, Asesepäntien ja Veturitien katualueita.