Kaksi turvavaatteisiin pukeutunutta henkilöä seisoo rakennustelineiden edessä. Aurinko laskee taustalla.

Suuret raitiotiehankkeet

Ainutlaatuista osaamistamme tarvitaan useissa suurissa pääkaupunkiseudun raideliikennehankkeissa, kuten Raide-Jokerissa, Kruunusilloissa ja Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehankkeessa.

Toimiva kaupunki kulkee raiteilla. Siksi kaupungin kasvuun ja ilmastonmuutoksen ehkäisemiseen liittyvien toimenpiteiden myötä raideliikenteellä on tulevaisuudessa yhä merkittävämpi rooli helsinkiläisen joukkoliikenteen tuottajana.

Raideliikenne kasvaa pääkaupunkiseudulla nyt historiallisella laajuudella. Ainutlaatuista osaamistamme tarvitaan useissa suurissa pääkaupunkiseudun raideliikennehankkeissa, kuten Kruunusilloissa ja Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehankkeessa.

Meneillään olevat hankkeet

Kruunusillat

Kruunusillat-hanke yhdistää kymmenen kilometrin raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman keskustaan. Hankkeen näkyvimmät osat ovat kolme uutta siltaa: Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Merihaansilta. Kruunuvuorensilta tulee olemaan Suomen pisin silta, noin 1200 metriä. Hanketta johtaa Helsingin kaupunkiympäristön toimiala ja Kaupunkiliikenne vastaa raitioradan rakentamisesta.

Liikennöinti alkaa Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty.

  • Radan pituus noin 10 km
  • 15 pysäkkiparia
  • Tuntinopeus alustavan arvion mukaan 22 km

Havainnekuva Kruunuvuorensillasta.
Havainnekuva Tikkurilantien kohdalta.

Vantaan ratikka

Vantaan ratikkahanke tuo kaupungin itäiset osat raideliikenteen piiriin ja sujuvoittaa poikittaisliikennettä. Reitin varrelle tavoitellaan 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2050 mennessä. Vantaan ratikan rakentaminen alkaa vuonna 2025 ja liikennöinti vuonna 2029.  

Kaupunkiliikenne toimii Vantaan ratikan Helsingin puolelle ulottuvan osuuden tilaajana itäosan allianssissa. Muita tilaajia hankkeessa ovat Vantaan kaupunki ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY). Lisäksi Kaupunkiliikenne toteuttaa Vaaralan varikon. Varikko vastaa Vantaan ratikan raitiovaunujen huolto- ja säilytystarpeisiin sekä mahdolliseen raitioliikenteen laajenemiseen tulevaisuudessa. 

  • Reitti: Mellunmäki-Hakunila-Tikkurila-Aviapolis-Lentoasema 
  • Reitin pituus noin 19,3 kilometriä (josta 500 metriä Helsingissä) 
  • 27 pysäkkiä 
  • Pysäkkiväli keskimäärin 740 metriä

Suunnitteilla olevat hankkeet

Viikin-Malmin ratikka

Noin kahdeksan kilometrin pituinen pikaraitiotieyhteys tulee valmistuessaan kulkemaan Kumpulan kampukselta Malmin lentokentälle, Malmilta rata haarautuisi kahteen suuntaan: läntisen haaran päätepysäkki olisi Malmin sairaalan lähettyvillä ja itäisen Jakomäessä.

Länsi-Helsingin raitiotiet

Länsi-Helsingin raitiotiet tulevat antamaan lähtökohdat uudelle kaupunkibulevardille ja raideliikenteeseen perustuvalle joukkoliikenteelle läntisessä Helsingissä. Suunnitelma sisältää Huopalahdentien ja Vihdintien kaupunkibulevardin ja pikaraitiotien uuden rataosuuden sekä läntisen kantakaupungin uudet raitiotieosuudet Fredrikinkadulla, Topeliuksenkadulla ja Nordenskiöldinkadulla. Uusien rataosuuksien yhteispituus on noin 8 kilometriä.

Tuusulanväylän bulevardi

Kolmen kilometrin pituinen rata alkaisi Pohjolankadun ja Mäkelänkadun risteyksestä Pakilaan ja Patolaan sisältäen Käpylän asemanseudun ympäristön rata-alueineen, Metsälän toimitila-alueen, Louhenpuiston alueen, Asesepäntien ja Veturitien katualueita.

Valmistuneet hankkeet

Ratikka numero 13 seisoo Somapasaaren sillalla.

Kalasatamasta Pasilaan

Kalasatamasta Pasilaan kulkevan raitiolinjan 13 liikenne alkoi elokuussa 2024. Lue lisää hankkeen verkkosivulta.

Pikaratikka ajaa syysmaisemassa nurmiradalla.

Raide-Jokeri

Raide-Jokeri- eli pikaraitiolinja 15 aloitti lokakuussa 2023 liikennöinnin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä. Lue lisää hankkeen verkkosivulta.