Työntekijätarinat
Uusia tuulia metrovarikolla
Siirryin raitiovaunupuolelta metrovarikolle töihin ja olen vuoden ajan tutustunut uusiin kuvioihin ja nauttinut vaihderikkaasta työstä. Noin kymmenen vuoden ajan sorvasin raitiovaunuja rutinoituneesti, mutta metropuolella on riittänyt opittavaa.
Tässä avautui aivan uusi maailma. Moni asia on samanlaista, mutta joissain määrin kaiken on saanut opetella alusta.
2025 valmistuvaan metrovarikon laajennukseen siirtyy asteittain koko Vallilan vaihto-osatiimi. Metrojen ja raitiovaunujen kalustomäärät tulevat kasvamaan tulevina vuosina, minkä lisäksi raitiovaunujen kaikki vaihto-osat kunnostetaan tulevaisuudessa metrovarikolla.
Erityisesti päivien vaihtelevuus ja intensiivisempi päivärytmi on tuntunut sopivalta. Metrojen huoltotoimenpiteissä aikataulut ovat tarkkoja, sillä huomioon tulee ottaa liikenteeseen lähtevät metrot. Sorvauksiakin tehdään perustuen eri tarpeisiin, kuten kilometrimääriin tai vikoihin. Metrovarikolla työskentelyyn voi toisinaan liittyä myös metrojen liikuttamista, jonka vuoksi olen päässyt harjoittelemaan myös metron ajamista.
Lähivuodet ovatkin täynnä suuria muutoksia uusien varikkojen valmistuessa.
Uusi kalusto vaatii uusia tuotantolaitteita, joita ei aikaisemmin ole ollut. Muun muassa näistä syistä päätettiin toteuttaa metrovarikon vaihto-osatuotannon laajennusosa. Laajennusosaan sijoitetaan vaihto-osatuotannot eri soluja sekä esimerkiksi teliprässi, telipesuri, maalaamo ja elektroniikkakorjaamo. Hankkeen tarkoituksena on yksinkertaistaa sisäisiä prosesseja keskittämällä töitä ja materiaaleja samaan paikkaan.
Olli Wedenoja