Meluntorjunta pikaratikka 15 reitillä

Kaupunkiliikenne tekee toimenpiteitä pikaratikan äänihaitan vähentämiseksi.

Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova.

Koettuun meluongelmaan on tartuttu ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.

Automaattirasvauslaitteiden asennus pikaratikan reitille alkanut

Kaupunkiliikenne Oy asentaa automaattirasvauslaitteita pikaratikka 15 reitille kohtiin, joissa on havaittu palautteiden ja mittausten perusteella tavallista korkeampia äänitasoja.

Automaattisia rasvauslaitteita asennetaan jo Alberganesplanadilla ja asennus on alkamassa Ravitiellä. Norrteljentien-Käskynhaltijatien kaarteessa asennus alkaa marraskuun lopussa, tämän jälkeen vuorossa ovat Espoon Yliopistonaukio, Pakilantie-Pirjontie sekä Laajalahden Kurkijoentie. Kaikki automaattirasvauslaitteet on suunnitellun aikataulun mukaan asennettu helmikuun loppuun mennessä. Aikatauluun voi vielä tulla pieniä muutoksia, jos esimerkiksi säätila ei mahdollista suunniteltua asennusta.

Kaupunkiliikenteen kunnossapitoyksikkö jatkaa myös raiteiden rasvausta käsityönä säännöllisesti.

Raitiovaunun liikkuessa ääntä aiheutuu eniten jyrkissä kaarteissa kiskon ja pyörän rajapinnassa. Myös raitiovaunun nopeuden laskeminen erityisesti kaarteissa vähentää äänen syntymistä, ja Kaupunkiliikenteen kuljettajat tulevat jatkossakin huomioimaan myös ajonopeudet yhtenä melua vähentävänä toimenpiteenä.

Kaupunkiliikenne on tehnyt myös lukuisia melumittauksia, joissa muun muassa selvitetään erilaisten voiteluaineiden vaikuttavuutta. Tutkimme myös kaluston ja kiskon profiilien vaikutusta raitiovaunun ääneen ja teemme tarvittavat muutokset profiileihin.

Usein kysytyt kysymykset: