Meluntorjunta pikaratikka 15 reitillä
Kaupunkiliikenne tekee toimenpiteitä pikaratikan äänihaitan vähentämiseksi.
Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova.
Koettuun meluongelmaan on tartuttu ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.
Automaattirasvauslaitteiden asennus pikaratikan reitille alkanut
Kaupunkiliikenne Oy asentaa automaattirasvauslaitteita pikaratikka 15 reitille kohtiin, joissa on havaittu palautteiden ja mittausten perusteella tavallista korkeampia äänitasoja.
Automaattisia rasvauslaitteita asennetaan jo Alberganesplanadilla ja asennus on alkamassa Ravitiellä. Norrteljentien-Käskynhaltijatien kaarteessa asennus alkaa marraskuun lopussa, tämän jälkeen vuorossa ovat Espoon Yliopistonaukio, Pakilantie-Pirjontie sekä Laajalahden Kurkijoentie. Kaikki automaattirasvauslaitteet on suunnitellun aikataulun mukaan asennettu helmikuun loppuun mennessä. Aikatauluun voi vielä tulla pieniä muutoksia, jos esimerkiksi säätila ei mahdollista suunniteltua asennusta.
Kaupunkiliikenteen kunnossapitoyksikkö jatkaa myös raiteiden rasvausta käsityönä säännöllisesti.
Raitiovaunun liikkuessa ääntä aiheutuu eniten jyrkissä kaarteissa kiskon ja pyörän rajapinnassa. Myös raitiovaunun nopeuden laskeminen erityisesti kaarteissa vähentää äänen syntymistä, ja Kaupunkiliikenteen kuljettajat tulevat jatkossakin huomioimaan myös ajonopeudet yhtenä melua vähentävänä toimenpiteenä.
Kaupunkiliikenne on tehnyt myös lukuisia melumittauksia, joissa muun muassa selvitetään erilaisten voiteluaineiden vaikuttavuutta. Tutkimme myös kaluston ja kiskon profiilien vaikutusta raitiovaunun ääneen ja teemme tarvittavat muutokset profiileihin.
Usein kysytyt kysymykset:
Raitiovaunuliikenteessä ääntä aiheutuu kahden eri syntymekanismin kautta: on erityisesti jyrkissä kaarteissa kiskon reunan ja pyörän laipan kontaktissa kuuluvaa ääntä ja toisaalta kaarteiden lisäksi osin myös suorilla ajo-osuuksilla esiintyvää pyörän ja kiskon ajopinnan välisen kitkan aiheuttamaa ääntä.
Pikaratikassa poikkeavaa kantakaupungin raitioliikenteeseen nähden on näistä jälkimmäinen, mikä johtuu uudesta raitiotieinfrasta ja -kalustosta. Pyörien ja kiskon kuluminen pikaratikkaa liikennöitäessä tulee helpottamaan tilannetta, kun ne ”mukautuvat” toisiinsa.
Pikaraitiotiellä liikennöintinopeudet ovat suurempia kuin kantakaupungin raitiotiellä. Suurempi nopeus lisää sekä pyöristä tulevaa melua että ilmanvastuksen aiheuttamaa melua.
Pikaraitiotiellä käytetään myös osassa kohtia avointa sepeliratarakennetta, joka ei vaimenna yhtä hyvin ääntä kuin suljettu pintarakenne. Toisaalta Raide-Jokerin radalla on kantakaupungin rataan verrattuna paljon viherrataosuuksia, jotka erityisesti vaimentavat melua.
Eniten palautetta Kaupunkiliikenne on saanut Helsingissä Oulunkylän aseman seudulta ja Maunulasta Pirjontien liikenneympyrästä sekä Espoosta Leppävaarasta, Laajalahdesta ja Otaniemestä.
Melua aiheutuu erityisesti kaarteissa. Hankkeessa on pyritty minimoimaan kaarteiden määrä ja tekemään niistä mahdollisimman loivia.
- Erityisesti kaarregeometria on melun syntymisessä olennaista, ja se on otettu huomioon suunnittelussa.
- Nurmirata absorboi ääntä ja vaimentaa värähtelyä.
Hankkeella on työskennellyt meluasiantuntija ja melumittauksia on tehty.
Hankkeen aikana on tehty lähtötietomittaukset, joihin perustuen meluntorjunnan kohteet on suunniteltu. Hankkeessa toteutettiin useaan kohteeseen erillistä melun torjuntaa.
Hankkeen rakentamisen aikaisen melun torjuntaan ja seurantaan panostettiin useissa kohteissa. Meluavimpien työvaiheiden haitat pyrittiin minimoimaan.
Koeajojen aikana ei tehty raitiovaunujen melumittauksia.
Otamme asian vakavasti ja selvitämme melun juurisyytä mm. melumittauksilla. Tutkimusten perusteella pystymme kohdistamaan toimenpiteet oikein ja teemme toimenpidesuunnitelman.
Olemme investoineet automaattisiin voitelulaitteisiin niille paikoille, joissa meluongelma on suurin. Akuutin ongelman helpottamiseksi olemme tehostaneet kiskojen rasvausta erityisesti ongelmakohdissa. Voitelua tehdään voiteluautolla ja käsin.
Olemme ohjeistaneet kuljettajiamme laskemaan ajonopeutta suurimmissa ongelmakohdissa. Nopeuden laskeminen auttaa akuutissa ongelmassa.
Selvitämme myös automaattista raitiovaunukaluston laipan voitelua yhtenä mahdollisena vaihtoehtona.
Tarkastelemme myös käyttämämme kiskorasvan viskositeettia, jotta rasva saadaan pysymään kiskon pinnassa mahdollisimman pitkään.
Olemme tutkineet yhdessä asiantuntijoiden kanssa, voidaanko pyörien uudelleenprofiloinnilla vaikuttaa asiaan.