Työntekijätarinat

Kikkamies pelastaa ratikat takaisin raiteille

Me Töölön huollossa ollaan aina valmiudessa pelastamaan liikenteessä pulaan joutuneita ratikoita. Kun kikkamiehiä kutsutaan, me hypätään heti HKL:n raivausauto 125:een ja lähdetään tapahtumapaikalle.

Kaksi kikkamiestä raitiovaunun sisällä.

Tämä teksti on kirjoitettu ennen 1.2.2022, kun Kaupunkiliikenne Oy oli vielä HKL.

Joskus ratikka on joutunut pois kiskoilta, joskus sen kulkureitille on pysäköity auto. Me autamme ratikoita takaisin kiskoille ja siirrämme autoja niiden edestä. Peltikolareita sattuu toisinaan, samoin pieniä teknisiä vikoja, joita käymme myös linjalla korjaamassa. Tavoitteenamme on, että häiriö jää mahdollisimman lyhyeksi.

Olen ollut mukana monenlaisilla keikoilla. Kerran Artic-vaunu oli päätynyt korotetulle pysäkille, jolloin oli pohdittava, miten vaunu saadaan turvallisesti takaisin kiskoille. Joskus poliisi on pyytänyt virka-apua mäkeen jumittuneen rekan auttamiseksi. Kerran ajolangat putosivat 200 metrin matkalta Mannerheimintiellä.

Olen ollut mukana monenlaisilla keikoilla. Kerran Artic-vaunu oli päätynyt korotetulle pysäkille, jolloin oli pohdittava, miten vaunu saadaan turvallisesti takaisin kiskoille. Joskus poliisi on pyytänyt virka-apua mäkeen jumittuneen rekan auttamiseksi.

Yleensä olemme kolmen miehen kikkamiesporukalla selvittämässä tilanteita. Työmme liikenteen seassa aiheuttaa toisinaan hämmästelyä; kaupunkilaiset eivät aina ymmärrä, miksi korjaamme ratikkaa keskellä kaupunkia.

Vakavissa tilanteissa meidän apuna on pelastuslaitos. Yksi tehtävistäni onkin kouluttaa pelastuslaitoksen henkilöstöä ja pelastuskoulun opiskelijoita nostamaan raitiovaunua. 

Kikkamies Kari Kiiski