M300-metrojuna.

Metrokalusto

Helsingin metrossa liikennöi kolme erilaista junatyyppiä.

Sekä M100- että M200-sarjan junayksiköt koostuvat kahdesta kiinteästi yhteen liitetystä moottorivaunusta. Uusimmat M300-junat ovat lähes 90 metriä pitkiä ja kokonaan läpikäveltäviä. Yhteensä metrojunayksiköitä on 46 kappaletta (M100- ja M200-junissa junayksikkö = 2 vaunuparia). 

Liikenteessä käytetään kahden vaunuparin, eli maksimissaan neljän vaunun junia.

Länsimetron vuoksi hankittiin uusia metrojunia. M300-sarjan junat on hankittu espanjalaiselta kiskokalustovalmistaja CAF:lta. 

M100-metrojuna.

M100-sarjan juna

M100-sarjaa suunniteltiin, rakennettiin ja testattiin yhtä aikaa metroradan kanssa. Junat ovat kotimaista tuotantoa, ja ne ovat osoittautuneet käytössä erittäin luotettaviksi ja kestäviksi.

Vanhimmat M100-sarjan vaunut ovat vuodelta 1977 ja uusimmat vuodelta 1984. Kuutta vanhinta prototyyppivaunua lukuun ottamatta koko sarja on peruskorjattu vuosina 2004-2009, ja junia tullaankin käyttämään vielä toiset parikymmentä vuotta.

M200-metrojuna.

M200-sarjan juna

M200-sarja otettiin käyttöön vuosituhannen vaihteen aikoihin, kun Vuosaaren ratahaaran avaaminen lisäsi kalustotarvetta. Kiskokalustojätti Bombardierin toimittamat junat on valmistettu Saksassa. Matkustajan kannalta merkittävin ero vanhoihin juniin verrattuna on kulkumahdollisuus vaunuparin vaunusta toiseen.

M300-metrojuna.

M300-sarjan juna

Metroliikenteeseen tarvittiin Länsimetron myötä uutta kalustoa liikenteen laajentuessa länteen uudelle rataosuudelle Ruoholahdesta Matinkylään. 

Kasvavan metroliikenteen tarpeisiin HKL tilasi 20 nelivaunuista metrojunaa espanjalaiselta kiskokalustovalmistaja CAF:lta. Ensimmäinen juna tuli koeajoon vuonna 2015. Koko junasarja toimitettiin vuosien 2015-2016 aikana. 

M300-sarjan junat ovat lähes 90 metriä pitkiä ja kokonaan läpikäveltäviä. Tilaa junassa on noin 600 matkustajalle. Junissa on ilmastointi.