Ihmisiä Sörnäisten metroasemalla.

Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantaminen

Metron vanhenevia järjestelmiä uusimalla varmistetaan riittävä kapasiteetti ja parannetaan luotettavuutta.

Keskeinen keino, jolla metron kapasiteettia voidaan nostaa, on vuorovälien tihentäminen. Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantaminen eli METKA-hanke esittää vaiheittaista toteutusta, jossa mahdollistetaan ensiksi 120 sekunnin vuoroväli ja puoliautomaattinen liikennöinti, luodaan edellytykset siirtyä myöhemmin 100 sekunnin vuoroväliin, eikä suljeta pois automaatiotason nostamista.

Metron luotettavuuden varmistamiseksi uusitaan vanhenevia järjestelmiä. Uudistukset kohdistuvat erityisesti metron liikenteenohjausjärjestelmään ja uusimpaan metrokalustoon

Hankkeen taustaa

Metrossa on käytössä monia alkuperäisiä eli yli 40 vuotta vanhoja järjestelmiä, joiden elinkaari on päättymässä. Erityisesti nykyiseen liikenteenohjausjärjestelmään täytyy tehdä uudistuksia, jotta metron luotettava ja turvallinen liikennöinti voidaan varmistaa myös tulevaisuudessa. Järjestelmän nyt uusittavia osia ovat junakulunvalvontajärjestelmä ja raidevirtapiirit.

Junakulunvalvontajärjestelmän uusiminen mahdollistaa metron matkustajamäärän kasvun, kun vuoroja voidaan ajaa tiheämmin kuin nykyisin on mahdollista. Vuorovälin tihentäminen ja muut kapasiteetin kasvattamisen keinot ovat tärkeitä, sillä liikenne-ennusteiden mukaan metron käyttäjämäärä tulee kasvamaan. Nykyinen kapasiteetti ei enää tällöin riitä.

Ihmisiä kävelemässä Matinkylän metroasemalla.

Toimenpiteitä kapasiteetin ja luotettavuuden parantamiseksi

Metron turvallisen ja luotettavan toiminnan kannalta keskeisintä on junakulunvalvontajärjestelmän uusiminen. Junakulunvalvontajärjestelmä on metron turvallisuuden kannalta avainasemassa: se estää junia ajamasta ylinopeutta ja törmäämästä toisiinsa.

Junakulunvalvontajärjestelmänä tällä hetkellä käytössä olevasta pakkopysäytysjärjestelmästä on tarkoitus siirtyä automaattiseen junakulunvalvontaan. Täysin automaattiseen liikennöintiin ei kuitenkaan olla siirtymässä, vaan metron ohjaamossa on jatkossakin kuljettaja. Hankkeessa huomioidaan myös koko metron liikenteenohjausjärjestelmän mahdollinen jatkokehitys.

Toinen tärkeä toimenpide on raidevirtapiirien uusiminen. Raidevirtapiirit tarkkailevat metrojunien sijaintia radalla, ja ilman niitä turvallinen liikennöinti olisi mahdotonta. Nykyisiin raidevirtapiireihin ei saa uusia varaosia ja osaamista on saatavilla rajoitetusti, joten niiden uusiminen on välttämätöntä.

Nykyinen ruuhka-ajan 2,5 minuutin vuoroväli ei tulevaisuudessa enää riitä vastaamaan kasvavan matkustajamäärän tarpeisiin. Keskeinen kapasiteettia parantava keino on metron vuorovälin tihentäminen. Vuoroväliä voidaan tihentää vain uudistamalla järjestelmiä, ja luonnollisesti tarvitaan myös lisää junia. Näiden investointien kokonaiskesto on noin kymmenen vuotta.

Kapasiteetin ja luotettavuuden parantamiseksi tehdään lisäksi parannuksia nykyiseen metron liikenteenohjausjärjestelmään ja kalustoon, sekä matkustajaohjauksen parantamista. 

Talven 2023–2024 aikana kokeillaan uudenlaisia opasteita, joiden tarkoituksena on sujuvoittaa liikkumista laiturialueella sekä metroon noustessa ja sieltä poistuessa. Syksyllä 2022 kokeiltiin, voidaanko metroasemalla liikkumista sujuvoittaa ja nopeuttaa muuttamalla liukuportaiden kulkusuuntia. Lisäksi hankkeessa tavoitellaan matkustajien ohjaamista niihin juniin, joissa on eniten tilaa sekä matkustajien ohjaamista tarkemmin junan ovien kohdalle. 

Toimenpiteitä tehdään ennakoivasti

Matkustajamääräennusteisiin liittyy tällä hetkellä suuria epävarmuuksia, kuten koronapandemian aiheuttamat muutokset liikkumiseen, viime vuosina noussut energian hinta, ympäristötavoitteet ja muuttunut geopoliittinen tilanne. Näistä syistä on vaikea ennustaa tarkasti, milloin kapasiteettia on tarpeen nostaa. Toimenpiteitä täytyy kuitenkin tehdä ennakoivasti, sillä niiden toteuttaminen käytössä olevaan metrojärjestelmään edellyttää huolellista suunnittelua ja useiden vuosien työtä.

Metrojärjestelmät ovat pitkäikäisiä ja uudistukset kauaskantoisia. Nyt tehtävillä uudistuksilla metroa voidaan liikennöidä turvallisesti taas seuraavat neljäkymmentä vuotta.

Hankkeen vaiheita

M300-metrojuna.
  • Raidevirtapiirihanke valmistuu 2025 varmistaen metron luotettavan toiminnan
  • Sopimukset junakulunvalvontajärjestelmän toimittamisesta ja muut siihen liittyvät sopimukset allekirjoitetaan vuoden 2025 aikana 
  • Junakulunvalvontajärjestelmä valmistuu 2029 mahdollistaen puoliautomaattisen liikennöinnin
  • M400-sarjan junat toimitetaan 2030–32 (tämänhetkinen arvio) mahdollistaen puoliautomaattisen liikennöinnin 120 sekunnin vuorovälillä
  • Liikenteenohjausjärjestelmän kehittäminen jatkuu mahdollisesti 2030-luvulla. Jatkokehitys mahdollistaisi 100 sekunnin vuorovälin

Hankesuunnitelma

Radioverkkopilotti

Usein kysyttyä

Tutustu lisää

Yhteystiedot

METKA-hankkeen toimisto sijaitsee Kalasatamassa, osoitteessa Verkkosaarenkatu 5.