Ihmisiä Sörnäisten metroasemalla.

Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantaminen

Metron kapasiteettia on nykyisten ennusteiden mukaan nostettava 2030-luvun alkuun mennessä.

Taustaa

Metrossa on käytössä monia järjestelmiä, joiden elinkaari on jo hyvin pitkällä tai jo loppumassa. Sujuvan liikennöinnin kannalta on tärkeää, että näiden järjestelmien toiminta varmistetaan. Nykyinen kulunvalvontajärjestelmä on elinkaarensa lopussa ja sen käyttöikä lähenee loppuaan. Tästä syystä järjestelmä on syytä uusia.

HSL:n keväällä 2018 tekemien ja kesällä 2020 päivittämien liikenne-ennusteiden mukaan pääkaupunkiseudun maankäytön kehittyessä tulee metron matkustajamäärä ylittämään sen kapasiteetin tämän vuosikymmenen aikana. Koronapandemia on kuitenkin tilapäisesti laskenut matkustajamääriä, ja oletetaan, että tämän vaikutukset pienentävät matkustajamääriä aikaisemmin tehtyihin ennusteisiin nähden.

Toimenpiteitä

Keskeinen kapasiteettia parantava keino on metron vuorovälin tihentäminen, mikä on mahdollista vain uudistamalla junien liikkeet turvaavaa järjestelmää. Nykyinen ruuhka-ajan 2,5 minuutin vuoroväli ei tulevaisuudessa enää riitä vastaamaan kasvavan matkustajamäärän tarpeisiin.

Tällä hetkellä metrossa on tilaa 14 000 matkustajalle tunnissa yhteensä 24 junassa molempiin suuntiin. Tulevaisuudessa kapasiteetin on riitettävä jopa 18 000 matkustajalle tunnissa, jolloin ajetaan yhteensä jopa 30 junaa tunnissa.

Opastusta asemilla ja junissa parannetaan

Metron kapasiteettia parannetaan myös muilla keinoilla, muun muassa kehittämällä opastusta asemilla ja junissa. Niitä toteutetaan vähitellen, mikäli ne osoittautuvat hyviksi.

Muutamia keskeisiä tavoitteita:

  • matkustajien ohjaus niihin juniin, joissa on eniten tilaa
  • matkustajien ohjaus tarkemmin junan ovien kohdalle
  • matkustajavirtausten sujuvoittaminen asemilla (mm. liukuportaiden järjestyksen muuttaminen)

Usein kysyttyä

Tutustu lisää