Raitiovaunuvarikot
Raitiovaunuvarikkomme sijaitsevat Koskelassa, Ruskeasuolla, Töölössä, Vallilassa ja Roihupellossa.
Raitiovaunut säilytetään ja huolletaan Töölön ja Ruskeasuon varikoilla. Vallilassa tehdään myös isompia töitä kuten kolari- ja peruskorjauksia. Pikaraitiolinjan 15 liikennettä varten on oma varikko Roihupellossa.
Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikko
Ruskeasuon varikko on Suomen ensimmäinen yhdistetty raitiovaunu- ja bussivarikko. Varikko valmistui toukokuussa 2024 ja raitiovaunujen liikennöinti ja huoltotoiminta käynnistyy vuoden lopulla. Varikolta liikennöidään kantakaupungin raitiovaunulinjoja, ja se on päävarikko Koskelan uuden varikon rakentamisen ajan. Varikon katolla sijaitsevalta bussikannelta liikennöidään HSL:n alueellisia bussilinjoja.
Sijainti:
- Nauvontie 3
Toiminnat:
- raitiovaunujen säilytys ja kunnossapito
- bussien säilytys
- bussien kunnossapito ja korjaus
Kapasiteetti:
- 80 pitkää, 30-35 metristä raitiovaunua
- 6 vuorokausihuoltopaikkaa, 8 korjauspaikkaa ja sorviraide
- 220 kpl 14-metrisiä linja-autoja
- 2 bussien vuorokausihuoltopaikkaa ja 28 korjauspaikkaa
Liikennöinti:
- Kantakaupungin raitiolinjat
- HSL:n alueellinen bussiliikenne
Koskelan raitiovaunuvarikko
Koskelan varikolla aloitetaan mittava uudishanke vuoden 2024 aikana, kun varikon nykyiset, jopa 80 vuotta vanhat ja osittain epätarkoituksenmukaiset tilat korvataan uudella vaunuvarikolla. Koskelan nykyisen varikon toiminnot liikennöinnin ja kalustokunnossapidon osalta siirtyvät Ruskeasuon varikolle. Ratakunnossapidon toiminnot siirtyvät hankkeen ajaksi väistötiloihin kaarihalleihin.
Koskelan varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko Ruskeasuon varikon ohella.
Töölön raitiovaunuvarikko
Töölö on raitiovaunuvarikoista pienin. Töölössä huolletaan ja säilytetään osaa raitiovaunuista. Varikon vieressä toimii Ratikkamuseo.
- Sijainti:
- Eino Leinon katu 1
- Toiminnat:
- raitiovaunujen säilytys
- kunnossapito
- päivittäissiivous
- vaunun ulko- ja sisäpesu ja
- sorvaus.
- Kapasiteetti:
- 31 kpl 26,5-metrisiä raitiovaunuja
- Liikennöinti:
- kantakaupungin raitiolinjat
- Peruskorjaus:
- 2015-2020
Vallilan raitiovaunuvarikko
Vallilan varikolla toimivat raitiovaunukorjaamo ja ratojen kunnossapito. Korjaamotoiminta jatkuu siihen asti, kunnes Koskelan varikko valmistuu. Vallilan varikolla työskentelee valtaosa Kaupunkiliikenteen toimistotyöntekijöistä.
- Sijainti:
- Hämeentie 86
- Toiminnat:
- raitiovaunukorjaamo
- vaihto-osakorjaus
- maalaus
- ratakunnossapito ja
- toimistotilat.
- Kapasiteetti:
- 19 korjaamoraidetta
- Ei liikennöintiä
Roihupellon varikko
Roihupellon varikolta liikennöidään pikaraitiolinjaa 15. Varikon tontilla on raiteita yhteensä noin neljä kilometriä, josta rakennuksen sisällä 1,7 ja ulkopuolella 2,3 kilometriä. Vaihteita varikolla on 24 kappaletta.
- Sijainti:
- Varikkokuja 6
- Toiminnat:
- raitiovaunujen säilytys ja kevyet korjaustyöt.
- Liikennöinti:
- pikaraitiolinja 15
- Kapasiteetti:
- 30 kpl 35-metrisiä pikaraitiotievaunuja,
- 2 päivittäishuoltopaikkaa,
- 3 huoltopaikkaa,
- sorviraide ja
- vaunun ulkopesupaikka.
Ympäristönäkökulmat on otettu laajasti huomioon sekä Raide-Jokerin että Roihupellon varikon suunnittelussa ja toteutuksessa. Varikon pihalle toteutettiin rakentamisen yhteydessä hulevesien viivytysallas, joka viivyttää hulevesiä varikon tontilla ennen niiden poisjohtamista. Hulevesien viivytyksellä tasataan tulvahuippuja ja parannetaan Mustapuroon päätyvien hulevesien laatua.
Luonnon monimuotoisuutta on tuettu myös siirtoistuttamalla erittäin uhanalaista kasvia, idänmasmaloa varikkoalueelle. Idänmasmalo on hernekasvi, joka on levinnyt Suomeen jääkauden jälkeen ja jonka yksi harvoista tunnetuista kasvupaikoista on sijainnut varikon lähellä Myllypurossa. Masmaloilla elää joitakin harvinaisia hyönteislajeja, kuten uhanalainen pikkusinisiipi. Kun kasvi leviää ja runsastuu, hyönteiset voivat hyödyntää kasvia, mikä voi lisätä sitä kautta uhanalaisten perhosten ja muiden hyönteisten populaatioita.