Pikaraitiovaunu Vallilan varikon pihalla.

Raitiovaunukalusto

Pikaratikka ja päivänkakkaroita.

Pikaratikka ForCity Smart Artic X54

Uusi pikaratikka tyyppinimeltään ForCity Smart Artic X54 -vaunu, otettiin käyttöön pikaraitiotie 15 -linjalla syksyllä 2023, kun Raide-Jokeri -hanke valmistui. Linjalla ajaa 29 Škoda Transtechin toimittamaa vaunua.

Olemme tilanneet lisäksi 23 samanlaista vaunua Kruunusillat-raitiotieyhteyden tarpeisiin. Pikaratikka nähtiin kantakaupungin liikenteessä koeajossa kesällä 2021. Prototyyppivaunusta saatuja käyttökokemuksia hyödynnettiin sarjatuotantovaunun ratkaisuja viimeisteltäessä. Myös matkustajat pääsivät tutustumaan uuteen pikaratikkaan.

Lue lisää linjasta 15 HSL:n sivuilta.

Artic

Helsingin liikenteessä kulkee eniten Artic-raitiovaunuja, joita on yhteensä 70 kappaletta. Kaksi esisarjan vaunua toimitettiin Helsinkiin koekäyttöön vuonna 2013, ja ensimmäinen sarjatuotantona valmistettu vaunu saapui Helsinkiin tammikuussa 2016.

Artic on suunniteltu erityisesti Helsingin raitiovaunuverkon tarpeisiin ja kestämään pohjoista ilmastoa.

Artic-raitiovaunu Senaatintorilla.
Nivelraitiovaunu liikenteessä.

Nivelraitiovaunut

Valmetin ja Strömbergin valmistamia kotimaisia nivelraitiovaunuja (sarjat MLNRV I ja MLNRV II) on yhteensä 52 kappaletta.

Kunnossapitoyksikkö huolehtii vaunukaluston päivittäisistä huolloista ja korjauksista pääosin itse. Vaunujen korjauksiin käytetään myös ulkopuolisia alihankkijoita. Ylläpidon lisäksi vaunuja on uudistettu ja peruskorjattu; mm. kaikkiin liikennöinnissä oleviin nivelraitiovaunuihin on asennettu matalalattiaiset väliosat.

Raivausajoneuvot HE 125 ja RA1

Kaupunkiliikenteellä on ollut 1960-luvulta lähtien oma raivausauto. Raivausauto on tärkeä apu, jotta raitiovanujen kulku pystytään turvaamaan häiriöherkässä kaupunkiliikenteessä.

Raivausautot ovat lähtövalmiudessa 24/7/365. Raivausautojen henkilöstö turvaa raitiovaunujen sujuvan liikennöinnin ammattitaitoisella asenteella ja taidolla. Raivausauton miehittävät ns. kikat, jotka ovat kolmivuorotyötä tekeviä raitiovaununkorjaajia. Ajoneuvojen asemapaikat ovat Ruskeasuon ja Töölön varikoilla. Yleensä ajoneuvon miehitys on kolme henkilöä. Raivausauton henkilöstöllä on kattava tietotaito raitiovaunujen korjaukseen ja raivaukseen. Raivaushenkilöstöllä on ajoluvat molemmille rataverkoille; kantakaupunkiin ja pikaraitiotielle.

Raivausauto lähetetään paikalle, kun raitioliikenteessä on vakavaksi luokiteltava häiriö. Näitä ovat mm. vaunun nouseminen pois kiskoilta, ajolankojen vaurioituminen, vaunun vikaantuminen liikuntakyvyttömäksi, väärin pysäköity auto, joka estää raitiovaunujen kulun tai onnettomuus, jossa raitiovaunu on osallisena.

Raivausajoneuvoissa on kattava ensiapuvälineistö ja miehistöllä on ensiapukoulutus. Raivaushenkilöstöllä on taito ja välineistö saada raitiovaunut hinaukseen, jotta rikkinäinen vaunu saadaan muiden vaunujen tieltä mahdollisimman nopeasti pois. Onnettomuustilanteissa raivausryhmä antaa Helsingin ja Espoon pelastuslaitoksille teknistä tukea ja on mukana raivauksessa. Lisäksi suoritetaan pelastuslaitokselta tai poliisilta tulevia virka-aputehtäviä, kuten ajojohtimien maadoittamisia ja ajoneuvojen siirtoa/hinausta tilanteissa, joissa ajoneuvot haittaavat muun ajoneuvoliikenteen sujumista.

Pelastusautolta vaaditaan paljon erilaisia ominaisuuksia. Kaupungissa muun muassa tehdään jatkuvasti katu- ja kiskotöitä, joten ajoneuvojen on sovelluttava ”urbaaniin maastoajoon”.

Raivausauto HE 125

Raivausajoneuvo HE125 on Kaupunkiliikenteen vanhempi raivausauto. Se on otettu käyttöön vuonna 2007.

Raivausauto HE 125.

Raivausajoneuvo varikon pihassa.

Raivausauto RA1

Laajenevan raideliikenteen tarpeisiin Kaupunkiliikenne hankki vuonna 2024 uuden raivausajoneuvon, joka käyttää tunnusta RA1.

Ajoneuvon uudet ominaisuudet ja mukavuudet ovat tätä päivää kosketusnäytöllisestä käyttöpaneelista erilliseen ilmastointiin ohjaamossa ja miehistötiloissa.

Raivausautossa on parempi ääni- ja lämpöeristys kuin vanhemmassa raivausautossa. Miehistöhytissä on paikka neljälle henkilölle.