Koskelan varikkohanke
Koskelan varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko Ruskeasuon varikon ohella.
Koskelan varikolla aloitetaan mittava uudishanke vuonna 2024, kun Ruskeasuon varikko valmistuu ja pystyy vastaamaan varikkokapasiteetista Koskelan rakentumisen aikana. Koskelan hankkeessa nykyiset, jopa 80 vuotta vanhat ja osittain epätarkoituksenmukaiset tilat korvataan uudella vaunuvarikolla. Osana hanketta uusitaan myös vaunuvarikon yhteydessä olevat ratakunnossapidon tilat.
Koskelan varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko nyt rakenteilla olevan Ruskeasuon varikon ohella.
Hankkeen tärkeimmät tavoitteet ovat:
- Varikkohankkeen laatutaso tukee varikon elinkaaren aikaista kustannustehokasta toimintaa.
- Toimimme edelläkävijänä ympäristövastuullisten rakentamishankkeiden edistämisessä.
- Pysymme aikataulussa ja budjetissa.
- Löydämme parhaat ratkaisut hankkeen edistämiselle yhdessä eri toimijoiden kanssa.
Yleisinfo
- Sijainti:
- nykyisen Koskelan varikon alueella (Valtimontie 10)
- Toiminnat:
- raitiovaunujen säilytys
- raitiovaunujen kunnossapito ja korjaus
- ratakunnossapidon tilat
Hankkeen palveluntuottaja on Akseli-niminen ryhmittymä, johon kuuluvat päätoteuttajana Skanska ja suunnitteluosapuolina Sweco, Sipti, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT.
Alustava kapasiteetti
- n. 50 säilytyspaikkaa raitiovaunuille
- n. 13 huoltopaikkaa
- sorviraide
- n. 13 päivittäishuoltopaikkaa
- vaunujen ulkopesulinja
- n. 4 työvaunujen säilytys ja huoltopaikkaa
- ratakunnossapito
- tekniset tilat, sosiaali- ja toimistotilat
- pinta-ala arviolta 41 000 m2
Hankkeen tavoiteaikataulu
Oletko kiinnostunut yhteistyöstä Koskelan varikkohankkeen kanssa?
Kumppaneillamme on tärkeä osuus hankkeemme korkeiden laatu-, turvallisuus- ja ympäristötavoitteiden saavuttamisessa. Koskelan varikkohanketta toteuttavan Akseli-allianssin pääurakoitsijana toimii Skanska. Hankintatiimimme ottaa mielellään vastaan tavarantoimittajien tai kumppaneiden yhteistyöpyyntöjä oheisen lomakkeen kautta. Kaikkiin yhteydenottoihin vastataan.
Ajankohtaista hankkeessa
Työmaan perustaminen on aloitettu 5.12.2024. Annalan kentälle rakennetaan koppikylä
työmaatoimistoa ja sosiaalitiloja varten varikkohankkeen ajaksi. Työmaan perustamiseen sisältyy lisäksi työmaan aitaamista sekä työmaan aikaisten sähkö- ja vesitöiden kytkemistä. Myös työmaakyltti pystytetään työmaan läheisyyteen.
Ensimmäisenä alkavat piha-alueen ja A- ja B-rakennusten sisäpurkutyöt. Pihan pintarakenteiden purkutyöt alkavat 16.12. Myöhemmin tammikuussa alkavat rakennusten ulkopurkutyöt. Purkutyöt kestävät kesäkuun 2025 loppuun saakka.
Rakennustyöt aiheuttavat ajoittaista melu- ja pölyhaittaa Koskelantien ja Valtimontien puolella asuville ja
liikkuville kaupunkilaisille. Melu on ajoittaista ja sitä aiheutuu arkisin klo 7–18 välillä. Melua ja pölyä aiheutuu ulkoalueen toimintojen ja rakennusten purusta. Työt suoritetaan niin, että ympäristölle aiheutuu mahdollisimman vähän häiriötä.
Keskellä Koskelan varikkoaluetta sijaitsee keltainen ja korkea rakennus, joka tunnetaan nimellä Ananastalo. Ananastalo on rakennettu osaksi Koskelan varikon kokonaisuutta, jossa aikoinaan säilytettiin ja huollettiin raitiovaunujen lisäksi myös linja-autoja. Alueen ensimmäiset rakennukset valmistuivat vuonna 1951 ja loput pari vuotta myöhemmin.
Ananastalo on toiminut alusta saakka varikkoalueen työntekijöiden, kuten raitiovaunu- ja linja-autonkuljettajien asuintalona. Pitkään rakennuksessa toimi myös muun muassa työntekijöiden ruokala.
Talven aikana talo tyhjenee asukkaista. Uusi asemakaavaehdotus ei enää jatkossa salli Ananastalon asuinkäyttöä, sillä rakennus ei täytä tulevaisuudessa asumiselle vaadittavia määräyksiä muun muassa melun osalta. Tulevaisuudessa talo tulee toimimaan liike- ja toimistorakennuksena.
Haastattelimme Ananastalossa reilut kaksi vuotta asunutta Kaupunkiliikenteen työntekijää, joka joutui muuttamaan talosta pois syksyllä.
– Vaikka asuin ensimmäisessä eli kolmannessa kerroksessa, niin asunto oli todella valoisa. Pidin myös siitä, että asuttiin keskellä kaupunkia, mutta silti lähestulkoon omakotitalotyyliin, kun naapureita ei ole vieressä. Samanlaista ei löydy varmaan enää ikinä, entinen asukas kertoo nimettömänä.
Entisen asukkaan mielestä parasta olivat kuitenkin samanhenkiset ihmiset ja hyvä yhteishenki.
– Ananastalossa on juhlittu yhdessä syntymäpäiviä ja tupaantuliaisia. Kesäpäivinä grillattiin ja vietettiin aikaa pihalla, ja Annalan kentällä järjestettiin omia kesäolympialaisia.
Ainutlaatuisuus on tunnustettu, ja Ananastalo yhdessä viereisten kaarihallien ohella on tunnistettu suojeltaviksi. Niiden sijaan varsinainen varikkorakennus ei ole suojeltu, vaan nykyisen Koskelan varikon purkutyöt alkavat tammikuussa 2025, ja uuden varikon on tarkoitus valmistua vuonna 2029. Ananastalon historiassa on koittamassa seuraava vaihe osana muuttuvaa varikkoa ja kaupunkia.
Koskelan uudelle raitiovaunuvarikolle on myönnetty rakennuslupa 24.10. pidetyssä käsittelyssä. Hankkeessa on tarkoitus siirtyä kehitysvaiheesta toteutusvaiheeseen joulukuussa. Rakentaminen alkaa tammikuussa 2025 vanhan varikon purulla.
Lupaehtoja tullaan käsittelemään lähiviikkojen aikana ja päätös tulee lainvoimaiseksi 30 päivän päästä. Lue lisää päätöksestä.
Koskelan varikon tulevia purku- ja rakennustöitä valmistelevat esirakennustyöt ovat edenneet kesän aikana vauhdilla.
Mitä kaikkea varikon alueella on kesän aikana tapahtunut?
- Koskelantien varrella sijaitseva varastorakennus on purettu (kuvassa)
- Koskelantien suuntaisesti kulkevaa hulevesilinjaa on siirretty
- Jalankulkijat ja pyöräilijät on ohjattu Koskelantien ja Kustaa Vaasan tien kulmassa tehtävien töiden vuoksi kiertoreiteille
- Pohjoispuolella on tehty porapaalutusta ja pontitusta.
Eniten melua aiheuttavien paalutus- ja pontitustöiden odotetaan valmistuvan syksyn aikana. Vanhan varikon purkua valmistelevat esirakennustyöt jatkuvat vuoden 2024 loppuun asti muilla työvaiheilla.
Alueen pohjoispuolella tehdyistä valmistelevista töistä huolimatta varikko yhä normaalissa käytössä eivätkä rakennustyöt haittaa lähtevää ja saapuvaa ratikkaliikennettä. Ratikkaliikenteen rullatessa Koskelassa valmistaudutaan kuitenkin jo loppuvuodesta 2024 tapahtuvaan muuttoon Ruskeasuon varikolle.
Ratakunnossapidon, ratasähkökorjaamon sekä ratakorjaamon toiminnot ovatkin jo alkukesästä siirtyneet väistötiloihin Koskelan kaarihalliin. Ratakunnossapidon ja ratasähkön toimintojen osalta väistötiloissa ollaan koko Koskelan rakennustyön ajan uuden varikon valmistumiseen asti. Ratakorjaamon toiminnat ovat väistötiloissa siihen saakka, kun uusi Kivikon ratakorjaamo on valmis arviolta keväällä 2025.
Oletko Koskelan varikon naapuri ja haluat saada naapuritiedotteet omaan sähköpostiisi? Tilaa tiedote lähettämällä viesti osoitteeseen koskelanvarikko@skanska.fi, niin lisäämme sinut postituslistalle!
Esirakennustöiden alkaessa Koskelantien ja Kustaa Vaasan tien varikonpuoleisella osuudella joudutaan ottamaan käyttöön jalankulun ja pyöräliikenteen poikkeusjärjestelyt.
Kiertoreitit astuvat voimaan 10.6.2024 alkaen ja pysyvät voimassa hankkeen koko keston ajan eli vuoteen 2029 saakka.
Jalankulun ja pyöräliikenteen poikkeusjärjestelyt johtuvat Koskelantien ja Kustaa Vaasan tien puoleisista töistä, jotka ulottuvat osittain kävely- ja pyörätielle. Jotta turvallinen liikkuminen varikon alueen läheisyydessä voidaan taata, pyöräilijät ja jalankulkijat ohjataan joko Valtimontielle tai Kustaa Vaasan tien toiselle puolelle puistoalueella kulkeville pyörä- ja kävelyreiteille. Kiertoreitit merkitään kyltein ja opastein maastoon.
Pahoittelemme aiheuttamaamme häiriötä!
Koskelan varikon alueella aloitetaan kesäkuussa 2024 valmistelevia töitä, jotka mahdollistavat vuonna 2025 alkavien purku- ja rakennustöiden onnistuneen aloituksen. Esirakennustöiden kokonaiskesto on 3.6.2024–30.11.2024.
Valmisteleva esirakentaminen koskee muun muassa Koskelantien suuntaisesti kulkevan hulevesilinjan siirtoa, Koskelantien varrella sijaitsevan varastorakennuksen purkamista tontilta sekä purkutöitä valmistelevaa tekniikan siirtoa.
Valmistelevat työt alkavat 3.6.2024 työmaan aitaamisella, työmaatoimiston perustamisella sekä varastorakennuksen irtikytkennöillä. Meluavat työvaiheet kuten purkutyöt aloitetaan 10.6.2024 alkavalla viikolla.
Esirakennustyöt aiheuttavat ajoittaista melu-, pöly- ja tärinähaittaa Koskelantien ja Valtimontien puolella asuville ja liikkuville kaupunkilaisille. Melu ja tärinä on ajoittaista ja sitä aiheutuu arkisin klo 7–18 välillä. Melua, pölyä ja tärinää aiheutuu varastorakennusten purusta sekä paalutuksen ja pontituksen kaltaisista pohjarakennustöistä. Työt suoritetaan niin, että ympäristölle aiheutuu mahdollisimman vähän häiriötä.
Esirakentamisvaiheen erityisen häiritsevää melua aiheuttavat työvaiheet ovat:
- Koskelantien varrella sijaitsevan varastorakennuksen purku
- Lyöntipaalutus, noin 18 päivää
- Porapaalutus, noin 23 päivää
- Pontitus, noin 8 päivää
Koskelan varikon alueella tehdään ensimmäisiä valmistavia töitä 26.–27.3.2024 välisenä aikana. Työt liittyvät varikon tuleviin esirakennustöihin, jotka aloitetaan alueella kesäkuussa 2024.
Puuston poistoa Koskelantien ja Kustaa Vaasan tien risteyksessä
Koskelantien ja Kustaa Vaasan tien välissä olevasta liikenteenjakajasta poistetaan pieni määrä puita ja pensaita tiistaina 26.3.2024. Puuston poisto liittyy tulevaan hulevesilinjan siirtoon ja viemäritöihin, joita alueella tehdään esirakentamisen aikana. Esirakentaminen alkaa kesäkuussa 2024. Puut poistetaan ennen 1.4. alkavaa lintujen pesimisaikaa. Näin varmistamme, ettei poisto häiritse lintujen pesimistä. Puuston poistosta ei arvioida aiheutuvan haittaa myöskään alueen pyöräilijöille tai jalankulkijoille.
Koekuopat Koskelantien varrella
Koskelantien varteen kaivetaan keskiviikkona 27.3.2024 kolme koekuoppaa vanhan tukimuurin kunnon tutkimiseksi. Kaivuusta aiheutuvat mahdolliset haitat pyritään pitämään mahdollisimman pieninä. Kaivuut eivät vaikuta kevyen liikenteen järjestelyihin.
Tiedotteet
- Koskelan varikon toteutusvaihe käynnistyy (uutinen 3.12.2024)
- Uudella hiilijohtamisen mallilla vähennetään merkittävästi uudisrakentamisen päästöjä (uutinen 20.6.2024)
- Tältä Koskelan uusi varikko voisi näyttää – hankkeelle asetettu korkeat ympäristö- ja toiminnallisuustavoitteet (uutinen 6.5.2024)
- Koskelan varikon kehitysvaihe on käynnistynyt (uutinen 25.8.2023)
- Koskelan varikkohankkeen allianssikumppani on valittu (uutinen 21.6.2023)
- Kaksi laadukkainta tarjoajaa etenee Koskelan varikon kilpailutuksessa (uutinen 12.5.2023)
Anna palautetta
Palautteet ja kysymykset ovat meille arvokkaita. Voit lähettää Koskelan uudisvarikon hankkeeseen liittyvää palautetta tai kysymyksiä Kaupunkiliikenteen sivujen kautta. Valitse palautteen aiheeksi Viestintä, suunnittelu ja asiakaspalvelu ja ala-aiheeksi Liikenteen suunnittelu sekä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) suunnittelu. Näin osaamme ohjata viestisi oikein Koskelan uudisvarikkoa suunnittelevalle ja rakentavalle taholle.
Palautetta voi lähettää joko nimettömänä tai omilla yhteystiedoilla. Otathan huomioon, että emme voi vastata sinulle, jos viestissä ei ole annettu toimivia yhteystietoja. Annettujen yhteystietojen oikeellisuutta ei todenneta.
Voit myös lähettää sähköpostia suoraan hankkeelle osoitteeseen koskelanvarikko@skanska.fi.
Historiallinen Koskelan varikko
Koskelan varikko on ollut yli 70 vuoden ajan tärkeä osa pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä. Miltä Koskelan varikon tähänastiset vuodet ovat näyttäneet?