Hiilineutraali Kaupunkiliikenne 2030

Tavoitteenamme on olla hiilineutraali vuonna 2030, mutta jo vuonna 2025 nollaamme oman toimintamme suorat ja ostoenergian päästöt. Haluamme olla suunnannäyttäjä liikennöinti- ja infra-alan hiilineutraaliudessa. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme kestäviä valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa.

Tuotamme kestävän liikkumisen palveluja, jotka vähentävät liikenteen päästöjä ja mahdollistavat tiiviin, raideliikenteeseen perustuvan kaupunkirakenteen muodostumisen.

Keväällä 2021 tekemämme päästölaskennan mukaan valtaosa kasvihuonekaasupäästöistämme syntyy kuitenkin uuden ratainfran ja varikoiden rakentamisesta sekä kalustohankinnoista.

Siksi laadimme Hiilineutraali Kaupunkiliikenne eli Hilkka-ohjelman, jossa keskitytään nimenomaan näiden päästöjen vähentämiseen. Hilkka-ohjelma varmistaa ja systematisoi strategisen tavoitteemme toteutumisen.

Rehellisesti ja avoimesti

Raideliikenteen laajentaminen on tärkeää liikenteen päästöjen ja kaupunkikehityksen kannalta, mutta sillä on kääntöpuolensa, josta haluamme kertoa rehellisesti. Rakentaminen aiheuttaa valtavan hiilipiikin, jota täytyy madaltaa kunnianhimoisin toimenpitein, jotta pääsemme kansallisiin ja pääkaupunkiseudun kaupunkien ilmastotavoitteisiin. Toimenpiteet nostavat investointien kustannuksia ja hiilen hinta tulee huomioida investoinneista päätettäessä.

Hiilineutraaliustavoite vaatii meiltä toimintatapojen muutoksia ja uuden opettelua.

Haluamme tehdä sen yhdessä kumppaneidemme kanssa. Tilaajana voimme kirittää koko infra-alan kehittymistä asettamalla hankkeillemme ilmastotavoitteita ja vaatimalla kumppaneiltamme uusimman teknologian käyttöönottoa ja innovatiivisuutta.

Panostamme esimerkiksi betonin ja teräksen päästöjen vähentämiseen, kiinteistöjen energiatehokkuuteen ja uusiutuvan energian pientuotantoon, työkoneiden päästöjen vähentämiseen sekä liikennöintikaluston energiatehokkuuteen ja tuotannon päästöjen vähentämiseen.

Kaupunkiliikenne Oy:n tavoittelee hiilineutraaliutta vuonna 2030. Haluamme olla suunnannäyttäjä infra- ja liikennepalvelualan hiilineutraalisuuden kehittämisessä. Kannamme vastuun kaiken toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme kestäviä valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa. Toteutamme tavoitteemme Hiilineutraali Kaupunkiliikenne eli Hilkka-ohjelman avulla. Ohjelma on jaettu ohjelma-alueisiin, jotka toteuttamalla saavutamme tavoitteemme. Niitä ovat hiilineutraali investointisuunnittelu ja omistajaohjaus, liikennöinti, päästötön työmaa, energiatehokkaat kiinteistöt, hiilineutraali suunnittelunohjaus, hiilineutraalit hankinnat sekä liikennöintikaluston hankinnat.
Hilkka-piirroshahmo kukkakedolla.

Hiilidioksidipäästöt haastavat kaupunkiliikenteen! Apuun rientää ekosankarimme Hilkka. Hän kannustaa infra-alan ja liikennepalvelut hiilineutraaleihin tekoihin ja päättää muuttaa koko alan toimintaa. Hilkka tietää, että pienistä kiskoista kasvaa kokonainen raitiotie. Siksi hän lupaa paljastaa sinullekin pieniä ja miksei suurempiakin hiilineutraaleja tekojamme.

Joulukuu 2024: Sertifikaatteja hyvästä työstä 

Sertifikaatteja satelee osoituksena Hilkan tekemästä hyvästä työstä! Ympäristöluokitusten vaatimusten avulla Hilkka on luonut hankkeille ympäristöön ja sosiaaliseen kestävyyteen liittyvät tavoitteet. Suomen ensimmäisenä raitiotiehankkeena Kalasatamasta Pasilaan -hanke sai marraskuussa BREEAM-ympäristöluokituksen toiseksi korkeimman kiitettävän arvosanan. Myös tänä vuonna valmistuneella Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikolla sekä Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishankkeessa on työskennelty kiitettävää arvosanaa tavoitellen. Koskelan varikkohankkeessa Hilkalla on vielä suuremmat tavoitteet, sillä hankkeessa tavoitellaan kaikkein korkeinta erinomaista arvosanaa esimerkiksi vähentämällä hankkeen hiilipäästöjä sekä edistämällä kierrätettyjen materiaalien ja purkujätteen hyötykäyttöä.

Marraskuu 2024: Maalämpö lämmittää ja jäähdyttää uusia kiinteistöjä 

Tässä kuussa Hilkka on innostunut maalämmöstä, joka on uusiutuva ja puhdas energianlähde. Marraskuussa aurinko ei paljon paista, mutta kesän aikana maaperään on varastoitunut suuri määrä auringon lämpöä, joka voidaan ottaa talteen syvälle kallioon poratuista lämpökaivoista ja käyttää rakennuksen ja käyttöveden lämmittämiseen. Hilkka on tänä vuonna ottanut maalämmön käyttöön uudella Ruskeasuon varikolla, jossa maalämpöjärjestelmä sekä lämmittää että jäähdyttää varikkorakennusta. Myös Koskelaan rakennettavalle uudelle varikolle Hilkka on suunnitellut maalämpöjärjestelmää. 

Maaliskuu 2024: Kiertotaloudella vähennetään rakentamisen päästöjä 

Hilkka on hypännyt kouluttajan rooliin pitämällä kiertotalouden ja materiaalitehokkuuden työpajoja jo osalle rakentamisprojekteista vastaaville ammattilaisillemme. Niissä työstettiin kierrättämismahdollisuuksia sekä ideoitiin materiaalitehokkuuden, korjattavuuden, purettavuuden ja uudelleenkäytön ratkaisuja, joilla voidaan vähentää rakentamisen päästöjä. Osallistujat pääsivät ideoimaan, miten kiertotaloutta voisi toteuttaa heidän projekteissaan. Hilkka on tunnistanut työpajojen myötä entistä laajemman projektien välisen yhteistyön, suunnitteluohjeiden päivityksen ja kierrätysmateriaalipankin luomisen ja käyttämisen merkityksen. Hilkka säästää sekä rahaa että luonnonmateriaaleja toteuttamalla kiertotaloutta.  

Lue lisää kiertotalouden hyödyistä.

Helmikuu 2024: Vähäpäästöinen betoni tuo huimat päästösäästöt 

Hilkka on huomannut hiililaskentojen perusteella, että esimerkiksi raitiotien rakentamisessa huomattavan suuren osan koko hiilijalanjäljestä muodostaa betoni. Sen sideaineen sementin valmistamisen päästöt ovat erityisen suuret. Onneksi sementtiä voidaan nykypäivänä korvata vähäpäästöisemmillä sideaineilla, jolloin betoni aiheuttaa entistä vähemmän päästöjä. Hilkka teki hartiavoimin töitä päästöjen vähentämiseksi ja vähäpäästöisen betonin käyttämiseksi, ja sai lopputuloksena Kaupunkiliikenteen rakentamisen ja kunnossapidon projekteissa saavutettua vuonna 2023 hiilidioksidiin verrattavia päästösäästöjä yhteensä huimat neljä ja puoli miljoonaa kiloa! Päästösäästöillämme voisi esimerkiksi ajaa vuoden 2020 henkilöautolla 37 miljoonaa kilometriä eli yli 900 kertaa maapallon ympäri!

Lue lisää vähäpäästöisen betonin käytöstä hankkeissamme.

Tammikuu 2024: Monimuotoisuutta pikaratikan reitillä

Hilkka keskittyi Raide-Jokeri-hankkeessa erityisesti luonnon monimuotoisuuden parantamiseen. Hilkka ei jättänyt kiveäkään kääntämättä vaan otti huomioon koko pikaratikkareitin laajuudella niin vesistöt, liito-oravat kuin muutkin uhanalaiset eläimet sekä niiden kulkureitit ja pesimismahdollisuudet. Rakentamisesta aiheutuvia ilmastovaikutuksia Hilkka vähensi mm. kiertotaloutta hyödyntämällä.

Lue lisää Hilkan urotöistä Raide-Jokerissa.

Tutustu Hilkan aiempiin urotöihin