Hiilineutraali Kaupunkiliikenne 2030

Tavoitteenamme on olla hiilineutraali vuonna 2030, mutta jo vuonna 2025 nollaamme oman toimintamme suorat ja ostoenergian päästöt. Haluamme olla suunnannäyttäjä liikennöinti- ja infra-alan hiilineutraaliudessa. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme kestäviä valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa.

Tuotamme kestävän liikkumisen palveluja, jotka vähentävät liikenteen päästöjä ja mahdollistavat tiiviin, raideliikenteeseen perustuvan kaupunkirakenteen muodostumisen.

Keväällä 2021 tekemämme päästölaskennan mukaan valtaosa kasvihuonekaasupäästöistämme syntyy kuitenkin uuden ratainfran ja varikoiden rakentamisesta sekä kalustohankinnoista.

Siksi laadimme Hiilineutraali Kaupunkiliikenne eli Hilkka-ohjelman, jossa keskitytään nimenomaan näiden päästöjen vähentämiseen. Hilkka-ohjelma varmistaa ja systematisoi strategisen tavoitteemme toteutumisen.

Rehellisesti ja avoimesti

Raideliikenteen laajentaminen on tärkeää liikenteen päästöjen ja kaupunkikehityksen kannalta, mutta sillä on kääntöpuolensa, josta haluamme kertoa rehellisesti. Rakentaminen aiheuttaa valtavan hiilipiikin, jota täytyy madaltaa kunnianhimoisin toimenpitein, jotta pääsemme kansallisiin ja pääkaupunkiseudun kaupunkien ilmastotavoitteisiin. Toimenpiteet nostavat investointien kustannuksia ja hiilen hinta tulee huomioida investoinneista päätettäessä.

Hiilineutraaliustavoite vaatii meiltä toimintatapojen muutoksia ja uuden opettelua.

Haluamme tehdä sen yhdessä kumppaneidemme kanssa. Tilaajana voimme kirittää koko infra-alan kehittymistä asettamalla hankkeillemme ilmastotavoitteita ja vaatimalla kumppaneiltamme uusimman teknologian käyttöönottoa ja innovatiivisuutta.

Panostamme esimerkiksi betonin ja teräksen päästöjen vähentämiseen, kiinteistöjen energiatehokkuuteen ja uusiutuvan energian pientuotantoon, työkoneiden päästöjen vähentämiseen sekä liikennöintikaluston energiatehokkuuteen ja tuotannon päästöjen vähentämiseen.

Kaupunkiliikenne Oy:n tavoittelee hiilineutraaliutta vuonna 2030. Haluamme olla suunnannäyttäjä infra- ja liikennepalvelualan hiilineutraalisuuden kehittämisessä. Kannamme vastuun kaiken toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme kestäviä valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa. Toteutamme tavoitteemme Hiilineutraali Kaupunkiliikenne eli Hilkka-ohjelman avulla. Ohjelma on jaettu ohjelma-alueisiin, jotka toteuttamalla saavutamme tavoitteemme. Niitä ovat hiilineutraali investointisuunnittelu ja omistajaohjaus, liikennöinti, päästötön työmaa, energiatehokkaat kiinteistöt, hiilineutraali suunnittelunohjaus, hiilineutraalit hankinnat sekä liikennöintikaluston hankinnat.
Hilkka-piirroshahmo kukkakedolla.

Hiilidioksidipäästöt haastavat kaupunkiliikenteen! Apuun rientää ekosankarimme Hilkka. Hän kannustaa infra-alan ja liikennepalvelut hiilineutraaleihin tekoihin ja päättää muuttaa koko alan toimintaa. Hilkka tietää, että pienistä kiskoista kasvaa kokonainen raitiotie. Siksi hän lupaa paljastaa sinullekin pieniä ja miksei suurempiakin hiilineutraaleja tekojamme.

Syyskuu 2025: Kiertotalouden edelläkävijä ja edistäjä 

Hilkka on kunnostautunut kiertotaloudessa!  

Hilkka on juuri liittynyt Ympäristöministeriön kiertotalouden green deal -sitoumukseen. Sitoumus edistää Hilkan tavoitetta tehostaa olemassa olevien rakenteiden säilyttämistä, rakennusmateriaalien uudelleenkäyttöä sekä kierrättämistä, ja parantaa energiatehokkuutta muun muassa hyödyntämällä hukkalämpöä ja lisäämällä kiinteistöjen omaa energiantuotantoa. Rakennustyömailta saatujen maa- ja kivimassojen kierrättämisen apuvälineeksi Hilkka aikoo ottaa niin sanotun massatyökalun. 

Uutta Koskelan varikkoa rakentavan hankkeen tavoitteena on olla kiertotalouden edelläkävijä. Työmaalla on pyritty hyödyntämään vanhan varikon purkamisesta saatua materiaalia – esimerkiksi vanhat tiilet ja betoni on murskattu ja hyödynnetty maanrakennuksen täyteaineena. Hilkka on selvittänyt rakenneosien uudelleenkäyttöä sellaisenaan myös laajemmin. 

Hilkka on oppinut Koskelan hankkeen myötä jo tähän mennessä paljon kiertotaloudesta. Lisäksi selkeiden tavoitteiden asettaminen ja vastuuhenkilöiden nimeäminen on kaiken a ja o, Hilkka on huomannut. 

Kesäkuu 2025: Viherseinät ja -katot ihastuttavat kesällä Mannerheimintiellä ja Herttoniemen metroasemalla

Hilkka on ollut mukana kahdessa eri kokeilussa, joissa toteutetaan vihreämpää kaupunkiympäristöä. Toisessa hankkeista toteutetaan viherseinät ja pölyttäjäkatot Herttoniemen metroasemalle. Toinen hanke sijoittuu Mannerheimintien raitiovaunupysäkeille.

Lue lisää viherseinistä- ja katoista!

Toukokuu 2025: Ruskeasuon varikko sai ympäristösertifikaatin

Hilkka voi ilokseen kertoa, että Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikolle on myönnetty BREEAM-ympäristösertifikaatin toiseksi korkein Excellent-arvosana!

Ruskeasuon varikko sai erityisen hyvän arvosanan tontin ja sen luontoarvojen kehittämisen ansiosta. Varikon ulkoalueille on istutettu kotimaisia kasveja ja puita. Kasvien valinnassa painotettiin lajikkeita, jotka tukevat paikallisten pölyttäjien elinympäristöä. Lisäksi tontille toteutettiin lepakonpönttöjä ja hyönteishotelleja.

Varikkoa lämmitetään uusiutuvalla maalämmöllä.
Maalämpöjärjestelmästä syntyvä hukkalämpö hyödynnetään rakennusten lämmityksessä.

Rakentamisessa on käytetty vähähiilistä betonia ja rakentamisessa suosittiin myös muita ympäristöselosteen saaneita tuotteita ja materiaaleja.

Lue lisää!

Huhtikuu 2025: Vuosaaren metroasemalla mietitään vastuullisuutta joka kantilta

Hilkalle on tärkeää, että jokaisen hankkeen, myös metroasemien perusparannusten, yhteydessä mietitään, kuinka työt tehdään mahdollisimman vastuullisesti. Toukokuussa alkaa Vuosaaren metroaseman perusparannus, jossa käytetään ilmastoystävällisiä rakennusmateriaaleja mahdollisimman paljon. Laiturialueen lattiamateriaalina tullaan käyttämään suomalaista graniittia, joka pienentää kuljetuspäästöjä. Liukuportaiden uusimisessa huomioidaan kiertotalousmahdollisuudet. 

Hilkka haluaa muistuttaa, että vastuullisuus ei tarkoita pelkästään ympäristöasioita, vaan myös esimerkiksi turvallisuutta ja esteettömyyttä. Vuosaaren metroasemalla uusitaan sulanapitojärjestelmä ja energiatehokkaampi valaistus turvallisen liikkumisen takaamiseksi. Lattialaatoitukseen asennetaan esteettömyysopastus ja äänimajakat, joita on suunniteltu yhdessä vammaisjärjestöjen kanssa. 

Maaliskuu 2025: Ratikoiden jarrutusenergia säästää sähköä 

Helsingin raitiovaunuissa on ollut käytössä jo kahdentoista vuoden ajan järjestelmä, joka ottaa talteen ratikoiden jarrutusenergiaa. Raitiovaunun jarruttaessa järjestelmä kerää jarrutuksesta syntyvää energiaa talteen, säilöö sitä ja lopulta muuntaa sen lämmöksi, joka ohjataan kylmällä säällä lämmittämään matkustamoa. Jarrutusenergialla pystytään korvaamaan koko matkustamon lämmityksen energiankulutuksesta jopa 85 prosenttia. Kaikkiaan jarrutusenergian talteenottojärjestelmän ansiosta Hilkka on vuosien aikana säästänyt energiaa yhteensä 37,4 GWh, mikä vastaa noin 1 870 ison omakotitalon sähkönkulutusta vuodessa tai 0,44 prosenttia koko pääkaupunkiseudun vuoden 2023 sähkönkulutuksesta. Ratikoiden jarrutusenergian hyödyntäminen on eko- ja kustannusteko, josta Hilkka on ylpeä! 

Lue lisää raitiovaunujen jarrutusenergian talteenotosta.

Helmikuu 2025: Ympäristöseloste auttaa ymmärtämään mistä päästöt syntyvät

Hilkka tutkii tarkkaan rakennushankkeiden ympäristövaikutuksia. Apuna urakassa on ympäristöseloste (Environmental Product Declaration eli EDP), jota voi verrata elintarvikkeiden tuoteselosteeseen: aivan kuten ruoan pakkauksesta näkee, mitä tuote sisältää ja mistä sen ravintoarvot koostuvat, ympäristöseloste tarjoaa tietoa rakennusmateriaalien ympäristövaikutuksista niiden koko elinkaaren ajalta. Tehdessään uusia hankintoja Hilkka juttelee materiaalitoimittajien kanssa eri vaihtoehdoista ja pyytää ympäristöselostetta, jotta voi arvioida ja vertailla vaihtoehtoja aiempaa helpommin ja tehdä vähäpäästöisempiä valintoja. Samalla Hilkka ohjaa koko alan suuntaa kohti entistä läpinäkyvämmän tiedon tuottamista.

Tutustu Hilkan aiempiin urotöihin