Säästämme sähköä

Osallistumme sähkönsäästötalkoisiin varautumalla mahdollisiin sähkökatkoihin ja tekemällä ennakoivasti erilaisia sähkönsäästötoimenpiteitä.

Raideliikenne on määritelty kriittiseksi sähkönkäyttöpaikaksi valtioneuvoston asetuksella, mikä tarkoittaa sitä, että sähköverkkoyhtiö pyrkii takaamaan sähkönsaannin myös niin sanottujen kiertävien sähkökatkojen aikana.

Sähkönsäästötoimenpiteet

Olemme säästäneet sähköä erilaisin toimenpitein syksystä 2022 lähtien.

  • Kuljettajia on muistutettu taloudellisesta ajotavasta Rullataan raiteilla -kampanjalla. Lisäksi metrojunankuljettajilla on ohjaamossa DAS, eli Metron Driver Advisory System, joka ohjaa kuljettajaa taloudelliseen ajotapaan.
  • Kampin, Rautatientorin, Ruoholahden ja Hakaniemen metroasemilla pidetään vaihtelevasti osa liukuportaista pysäytettyinä läpi talven. Jokaisella metroasemalla toimii kuitenkin ainakin yksi liukuporras ylös- ja yksi alaspäin.
  • Metroasemien lippuhallien tuuletustoimintojen lämpötilaohjaus on tarkistettu.
  • Varikoiden ja asemien valaistusvoimakkuutta on vähennetty ja lamppuja on vaihdettu kiireellisesti ledeiksi.
  • Kaikkien metroasemien ja varikoiden ulkovalaistusohjaus on tarkastettu.
  • Metroasemien teknisten tilojen valaistuksen aikaohjauksia on lyhennetty.
  • Lämmitysohjauksien säädöt on tarkastettu.
  • Autolämmityspistorasioiden ohjaukset on tarkastettu.
  • Työntekijöitä on kehotettu tarkkailemaan ympäristöä ja sammuttamaan turhaan energiaa vieviä laitteita, kuten valaisimia.
  • Erillislämmittimiä ei käytetä lisälämmitykseen.
  • Toimistotilojen lämpötilaohjauksia on tarkistettu ja muutettu kaksi astetta alemmas.

Raitioliikenne

Raitiovaunut kulkevat sähköllä, mutta niiden virransaanti pyritään turvaamaan. Sähkökatkotilanteessa raitioliikenteeseen aiheutuisi todennäköisesti viivästyksiä liikennevalojen ja katuvalojen toimimattomuuden vuoksi. Alueelliset ongelmat sähkönsaannissa tai liikenteen sujuvuudessa voisivat aiheuttaa raitioliikenteeseen myöhästymisiä tai poikkeusreittejä.

Metroliikenne

Metroliikenteen ja asemien virransyöttö on varmistettu varavoimalla. Vaikka liikenne kulkisi, alueellisen sähkökatkon vaikutus voisi näkyä metroasemilla siten, että osa sisäänkäynneistä olisi poissa käytöstä.

Varautuminen

Metro- ja raitiotieliikenne kulkee sähköllä, ja liikenteen jatkumiseen sähkökatkojen aikana on varauduttu. Myös kunnossapidon toimintaedellytykset mahdollisen sähkökatkon aikana on varmistettu kartoittamalla kohteet, joissa sähkönjakelun tulee toimia kaikissa tilanteissa.

Varautumisessa Kaupunkiliikenne on tehnyt yhteistyötä Helsingin kaupungin, HSL:n ja jakeluverkkoyhtiöiden kanssa.