Pyöräpysäkkien asentamisen päästöt ovat vähentyneet

Kaupunkiliikenne Oy vastaa metro- ja juna-asemien yhteydessä olevista autojen ja pyörien liityntäpysäköintipaikoista. Uusissa liityntäpysäköintihankkeissa on pystytty vähentämään päästöjä jopa 40 prosenttia verrattuna aiempaan.

Pyöräpysäkki Rastilan metroasemalla.

Liityntäpysäköinnin kehittäminen sujuvoittaa matkaketjua, ja siksi parannamme vanhoja ja toteutamme uusia liityntäpysäköintipaikkoja jatkuvasti. Pyöräpysäköinnille tärkeintä ovat turvallisuus, laatu ja kestävä kehitys. Siksi esimerkiksi pyörien runkolukittavuuteen on panostettu.

Kaikki uudet asemille asennettavat telineet ovat runkolukittavia, ja myös vanhat tullaan vaihtamaan samanlaisiin.Suurimpia päästöjä pyöräpysäköinnin toteuttamisessa syntyy metallista ja betonista, joita käytetään telineiden asentamiseen. Betonin valaminen on nyt pystytty eliminoimaan maanpäällisellä asentamisella, ja päästöjä on vähennetty myös käyttämällä uudelleen olemassa olevia betonisia päällystekiviä. Tällöin ei tarvita suuria betonisia perustuksia, mikä vähentää maan kaivamista ja pinnoitteiden asentamista.

Telineet yhdistetään toisiinsa metallisilla laatoilla. Ne pultataan järeillä kiinnikkeillä alla olevaan alustaan, joka voi olla kiveystä, asfalttia tai jotain muuta materiaalia.

Uusissa liityntäpysäköintihankkeissa on pystytty vähentämään päästöjä jopa 40 prosenttia verrattuna aiempaan. Tulevaisuudessa päästöjä voidaan vähentää entisestään, kun pyöräkatokset ja telineiden osat voidaan osittain korvata puulla ja kierrätysteräksellä, jolloin päästöjen odotetaan vähenevän jopa 88 prosenttia.