Synergiaohjelma edistää kustannustehokkuutta, laatua ja luotettavuutta

Yksi strategisista tavoitteistamme on yhdistää infra, kalusto, varikot ja liikkumisen palvelut ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi ja saada aikaan merkittäviä synergiaetuja.

Hankepalvelupäällikkö Samppa Lallukka istuu läppärin kanssa pöydän ääressä. Takana metrojuna.
Hankepalvelupäällikkö Samppa Lallukka.

Synergiaohjelman tavoitteena on löytää ratkaisuja entistä kustannustehokkaampaan, mutta myös laadukkaampaan, luotettavampaan ja turvallisempaan tekemiseen. Kokonaisuudessaan ohjelmalla tavoitellaan merkittävää vuosittaista kustannustehokkuuden parantumista.

Liikennöinti-, omaisuudenhallinta- ja kunnossapitoyksiköillä on jokaisella ohjelmassa omat projektinsa vastuullaan, ja niillä vastuuhenkilönsä. Synergiaohjelman tarkoituksena on koota yhteen Kaupunkiliikenteen eri alojen ammattilaiset kehittämään ja löytämään synergioita, ratkomaan synergioihin liittyviä haasteita ja innovoimaan uudenlaisia ideoita.

– Meillä on paljon osaamista. Kun saamme eri alojen osaajat yli yksikkörajojen yhteen, löytyy uudenlaisia näkökulmia ja ratkaisuja, Samppa Lallukka toteaa


Kuinka kiskopyörän rajapinta toteuttaa synergiaohjelmaa?

Omaisuudenhallintayksikössä synergian näkökulmasta pohditaan mm.  huolto-ohjelmien merkitystä, infran kuntotietoa, suoritepohjaista budjetointia, kisko-pyörä-rajapinnan teknisen osaamisen kehittämistä, M300- ja Artic-vaunujen huolto-ohjelmien optimointia ja kunnonvalvontasuoritteiden käyttöönottoa.

– Esimerkiksi kisko-pyörä-rajapinnan teknisen osaamisen kehittämisessä on kiinnitetty huomiota kirskuntaan, jota saattaa syntyä kiskopyörän ja kiskon kohdatessa. Haaste liittyy moneen asiaan: kalustoon, infraan eli radan rakentamiseen sekä radan kunnossapitoon. Työryhmässä ongelmaa ratkotaan yli yksikkörajojen.

Lallukan työhön, kuten niin monen muunkin, heijastuvat muiden yksiköiden tekemiset. Lallukka kehottaa meitä kaikki pohtimaan omassa työssämme pieniäkin kehittämisen kohteita yhdessä pohdittaviksi.

– Kun teemme yhteistyötä, koko Kaupunkiliikenteen toiminta ja merkitys avautuvat ihan uudella tavalla.     

Laatu, tehokkuus ja kilpailukyky

Kunnossapitoyksikön vastuuhenkilö synergiaohjelmassa on kehityspäällikkö Rami Iiskola. Hän pitää synergiaohjelmaa hyvänä välineenä nostaa jokapäiväinen kunnossapitoarki projektinomaisesti framille.

– Ohjelman avulla pääsemme seuraamaan jokapäiväistä työtämme ja jäsentämään, mitä kaikkea kunnossapitoyksikössä on kehitysputkessa. Raportointi nostaa esiin työmme laadun ja tehokkuuden, ja mittaroinnin avulla kykenemme seuraamaan kilpailukykymme tasoa ja vaikuttamaan paremmin epäkohtiin, Iiskola kertoo.

Esimerkki kehittyvästä synergiasta on ERP-tuotannonsuunnitteluohjelmisto, jossa on tarkoitus seurata infrakunnossapidon suoritteita projekteista päivittäishuoltoihin. ERP tulee vakioimaan ja yhtenäistämään toimintatapoja eri yksiköissä ja yksiköiden välillä. Sitä voivat hyödyntää niin kunnossapito, OMHA kuin liikennöintiyksikkökin.

Toinen esimerkki synergian hyödyntämisestä on Kivikon konepaja, jonka lanseeraaminen on vastaus tulevaisuuden kasvuun. Konepajalla kyetään tuottamaan raideliikenteen, niin metron kuin ratikankin, infran osia aiempaa laajemmassa mittakaavassa. Hyvä esimerkki synergiasta on myös metrovarikon laajennuksen myötä metron ja ratikan vaihto-osatuotannon keskittäminen saman katon alle.

Kehityspäällikkö Rami Iiskola seisoo metrojunan edessä.
Kehityspäällikkö Rami Iiskola

Ensi vuonna aloitetaan raportointi

Tuloksia synergiaohjelman projekteista näkyy jo tämän vuoden puolella. Ensi vuonna ohjelmassa käynnistetään uusia projekteja ja tämän vuoden projektien kustannustehokkuusvaikutusten jatkuva seuranta käynnistyy.

– Raportointi ja tulosten mittarointi on tärkeää tulevaisuuden kannalta, vain siten pystymme todentamaan projektien myötä tehtyjen toimenpiteiden kustannusvaikutuksia, Lallukka kiteyttää.