Metro kulkee Vuosaaren metrosillalla ilta-auringossa.

Metron liikennöintikatko Vuosaaren haaralla

Metroliikenne katkeaa 5.5.-28.9.2025 Vuosaaren metrohaaralla Vuosaaren metrosillan korjaustöiden vuoksi. Samalla metrohaaralla tehdään mahdollisimman paljon muita kunnostusta vaativia töitä.

Metroon kuuluu kokonaisuudessaan lukemattomia järjestelmiä, kiinteistöjä, tekniikkaa, siltoja, rataa ja paljon muuta. Jotta metron liikennöintikatkon aikana saamme tehtyä mahdollisimman monta parannusta, toteutamme Vuosaaren metrohaaralla useita hankkeita samanaikaisesti.

Vuosaaren metrosillan korjaustöiden lisäksi Vuosaaren metroasemalla tehdään perusparannus. Rastilan metroasemalla uusitaan mm. valaistusta, Itäkeskuksen alueella vaihteita ja Vuosaaren metrohaaralla raidevirtapiirejä. Tältä sivulta saat lisää tietoa hankkeista ja töiden etenemisestä.

Tästä syystä metron liikennöintikatko on välttämätön

Vuonna 2022 tehtiin erikoistarkastus Vuosaaren metrosillalle, jolloin huomattiin, että se vaatii korjauksen. Varsin pian selvisi, että sillan korjaustöitä ei ole mahdollista toteuttaa ilman metroradan ja sen päällysrakenteiden purkamista. Katko on välttämätön, jotta työ voidaan toteuttaa laadukkaasti ja sillan elinkaarta pystytään jatkamaan pitkälle tulevaisuuteen.

Lisäksi ilman katkoa työmaan kesto pitenisi kahdelle eri kesäkaudelle ja kustannukset kasvaisivat merkittävästi, joten näin minimoidaan myös matkustajille aiheutuva haitta.

Silta on 28 vuotta vanha, ja kyseessä on sen ensimmäinen laajamittainen peruskorjaus. Siltaprojekti on vaativampi kuin kesällä 2024 Mellunmäessä korjattu Länsimäen metrosilta, koska isoja töitä tehdään myös veden alla.

Tilaa omien linjojen ja pysäkkien tiedotteet Reittioppaassa. Niiden avulla pysyt aina ajan tasalla poikkeuksista ja saat tiedon muutoksista suoraan kännykkääsi tai sähköpostiisi.

Metron liikennöintikatkoon liittyvät hankkeet

Vuosaaren metrosillan korjaus

Vuosaaren metrosillan peruskorjauksessa pidennetään sillan elinkaarta korjaamalla sillan betonirakenteiden halkeamat ja kansilaatan vesivuodot.

Lisäksi sillan vedeneristys ja kuivatusjärjestelmät uusitaan, jotta vesi ei tulevaisuudessa vaurioita siltaa.  Jos vesi vaurioittaisi sillan kantavaa rakennetta, se menettäisi kantavuuttaan rapautuessaan.

Meressä olevien pilarien ympärille asennetaan joko kasuunit, tai sitten pilareiden ympärillä joudutaan tekemään sukellustöitä. Kasuuni eli uppoarkku on vedenpohjaan upotettu rakennelma, joka sisältää paineilmaa ja on pohjasta avoin, mutta kuitenkin vesitiivis. Vedessä olevat pilarit siis korjataan ja suojataan meriveden rasitukselta.

Vuosaaren metroaseman laituritason perusparannus

Vuosaaren metroasemalla kohennetaan laiturialuetta korjaamalla sen sulanapitojärjestelmä ja asentamalla lattialaatoitukseen esteettömyysopastus. Lisäksi aseman liukuportaat, laiturin vedeneristys, valaistusta ja teknisiä järjestelmiä uusitaan.

Näillä toimenpiteillä Vuosaaren metroasemasta tehdään turvallisempi, toimivampi, viihtyisämpi ja energiatehokkaampi.

Vuosaaren metroasema on otettu käyttöön vuonna 1998, ja sitä käyttää päivittäin noin 21 000 ihmistä. Asemalla ei ole tehty valmistumisen jälkeen merkittäviä parannustöitä vuoden 2019 hissien peruskorjausta lukuun ottamatta.

Raidevirtapiirien uusiminen

Elinkaarensa päässä oleva kantametron junien paikannukseen käytettävä raidevirtapiiriteknologia korvataan modernimmalla akselinlaskentateknologialla.

Kyseessä on turvalaite, jonka ansiosta voidaan ajaa pienemmällä vuorovälillä ja valvoa junien sijaintia. Nykyiset laitteet ovat olleet käytössä metron liikennöinnin alkamisesta asti.

Hankkeen tavoitteena on varmistaa metron operoinnin jatkuvuus vaaditulla tasolla siten, että liikennöinti on turvallista, liikenteen häiriötaso on alhainen ja viankorjaus on mahdollisimman nopeaa.

Rastilan metroaseman valaistus

Rastilan metroasemalla uusitaan kaikki matkustajaliikenteen tiloissa olevat valaisimet energiaa säästäviin led-valaisimiin, ja ne liitetään etäohjaukseen. Laiturilla säilytetään massiiviset valaisinrampit, mutta niiden sisälle tullaan uusimaan valaisimet.​ Lisäksi uusitaan kamerakaapeloinnit, kamerat ja kaiuttimet.

Laituritasolla valaisinrampin kunnostustöiden yhteydessä uusitaan pulupiikit, joilla pyritään estämään  pulujen pesiytyminen metroaseman alueella.​

Metrovaihteiden uusiminen Itäkeskuksen alueella

Itäkeskuksen metroaseman länsipuolisella rata-alueella on useita metrovaihteita. Osa vaihteista on uusittu vuonna 2021, mutta tuolloin vaihtamatta jääneet vaihteet ovat yli 40 vuotta vanhoja ja elinkaarensa päässä. Kesällä 2025 uusitaan yhdeksän vaihdetta ja yksi raideristikko. Näin varmistetaan, että vaihdehäiriöitä ei tule, jolloin liikenne on entistä turvallisempaa ja tehokkaampaa.  

Vaihdetöiden toteutuksessa voidaan hyödyntää Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen aikaista normaalista poikkeavaa liikennöintiä. Työ saattaa aiheuttaa kesän aikana viikonloppuisin metroliikenteeseen joitakin harvennettuja vuorovälejä. Työ on kuitenkin tehokasta, koska normaalin yötyön sijaan pystytään työskentelemään vuorokauden ympäri.

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Liikennemuutokset ja korvaava liikenne

Metron 2025 parannushankkeista vastaavat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos. Poikkeusliikenteen järjestämisestä ja liikennemuutosten tiedottamisesta vastaa HSL.