Koskelan varikon purku- ja rakennustyöt etenevät

Koskelan varikkohankkeen purkutyöt etenevät kovaa vauhtia. Vanhat varikkorakennukset (A- ja B-hallit) puretaan uuden varikon tieltä. Sen sijaan Koskelan varikon tontilla sijaitsevaa kaarihallia ja Ananastalona tunnettua rakennusta ei tulla purkamaan.

Purkamisen lisäksi tällä hetkellä rakennustöiden kannalta ajankohtaista on muun muassa paalulaatan laudoitus-, raudoitus- ja betonointityöt sekä vanhan betonin murskaus kierrätykseen.

Vastuullisuus mukana rakentamisessa

Kiertotalous pyritään huomioimaan varikon purku- ja rakennustöissä. Kaivettuja leikkausmassoja hyödynnetään alueen täytöissä, murskattua betonia käytetään kiviaineksen korvaajana sekä julkisivutiiliä ja pihakiviä uudelleenkäytetään. Varikolle on tulossa myös maalämpö ja aurinkopaneelit.

Pääosa varikon hankintaratkaisuista tullaan tekemään vuoden 2025 aikana. Tuotantolaitteista pyöräsorvin ja vaunupesulaitteiden hankinnat on jo tehty. Seuraavina ovat vuorossa keskusimurijärjestelmä​, hiekoitusjärjestelmä ja siltanosturit.

Uusi varikko valmistuu vuonna 2029

Vanha varikko korvataan uudella vaunuvarikolla, jonne tulee muun muassa säilytystilat noin 50 raitiovaunulle, huolto- ja korjauspaikkoja sekä ratakunnossapidon tilat. Uuden Koskelan varikon on tarkoitus valmistua vuonna 2029. Purku- ja rakennustöitä ohjaavat sille asetetut ympäristövastuullisuustavoitteet. Varikkohankkeessa tavoitellaan ympäristösertifikaatti BREEAMin korkeinta Outstanding-arvosanaa.