Vantaan ratikka aloittaa Tikkurilan asema-alueella valmistelevat työt 23.6.
Vantaan ratikan valmistelevat työt alkavat Tikkurilan asema-alueella. Ratakatkot alkavat 23.6. jälkeen, ja niiden aikana asema-alueella tehdään rakennustöitä. Osa töistä aiheuttaa melua ja meluavaa työtä tehdään ajoittain myös yöaikaan.

Raiteilla 5 ja 6 tehdään rakennustöitä 23.6.–17.7.
Suunnitelman mukaan meluavaa työtä tehdään päivisin ja öisin välillä torstaista 26.6. lauantaihin 5.7. Päiväajan meluavat työt tehdään välillä 07-22 ja yöajan meluavat työt välillä 22–07.
Meluavaa työtä joudutana tekemään yöllä, koska yöaikaan pääradan liikennöinti on vähäisempää ja työskentely tapahtuu rautatieliikenteen ehdoilla.
Melua aiheuttavia töitä ovat esimerkiksi ponttiseinien asennus ja porapaalutus. Ratakatkojen aikana rata- ja laiturialueelle asennetaan apusillat, joiden alla tunnelia voidaan rakentaa myös ratakatkojen jälkeen. Lisäksi katkon aikana asennetaan kaivannon tukiseinärakenteita.
Melutasoa seurataan ja työt tehdään niin, että se yritetään pitää mahdollisimman alhaisena.
Pahoittelemme työstä aiheutuvaa haittaa ja kiitämme kärsivällisyydestä.
K-, I- ja P-junien liikenteeseen muutoksia 23.6. alkaen
Työt vaikuttavat Tikkurilan kautta kulkevaan junaliikenteeseen kesäkuusta joulukuuhun 2025. K-, I- ja P-junat kulkevat kesällä harvemmin viiden viikon ajan 23.6.–27.7. Lisäksi Tikkurilan asemalla on raidemuutoksia, kun raiteet 5 ja 6 ovat poissa käytöstä 23.6.–17.7.
Tarkempaa tietoa löydät HSL:n tiedotteesta.

Vantaan ratikka lyhyesti
Vantaan ratikka on Vantaan kaupungin ensimmäinen raitiotie, jonka myötä Vantaasta tulee Suomen neljäs ratikkakaupunki. Kyseessä on 19 kilometrin pituinen poikittainen raitiotieyhteys, joka kulkee Helsingin puolelta Mellunmäen metroasemalta ja etenee Hakunilan, Tikkurilan ja Aviapoliksen kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.
Rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuonna 2025 ja liikennöinti alkaa nykyisen suunnitelman mukaan vuonna 2029. Vantaan ratikka on allianssihanke. Tilaajina toimivat Vantaan kaupungin lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne itäisellä osalla.
Hankkeen suuruuden vuoksi se on jaettu kahteen osaan. Länsiosan eli Lentoasemalta Jokiniemeen sekä Tikkurilan raitiotietunnelin rakentaa Destia ja suunnittelijoina ovat Ramboll ja Sitowise. Itäosan eli Jokiniemestä Helsinkiin Mellunmäkeen ulottuvan osuuden rakentajat ovat GRK ja Kreate sekä suunnittelijoina AFRY, Sweco ja WSP. Allianssihankinnan kokonaisarvo oli 660 miljoonaa euroa vuonna 2024.