
Metron liikennöintikatko Vuosaaren haaralla päättyy 28.9.
Metroliikenne katkeaa 5.5.-28.9.2025 Vuosaaren metrohaaralla Vuosaaren metrosillan korjaustöiden vuoksi. Samalla metrohaaralla tehdään mahdollisimman paljon muita kunnostusta vaativia töitä.
Metroon kuuluu kokonaisuudessaan lukemattomia järjestelmiä, kiinteistöjä, tekniikkaa, siltoja, rataa ja paljon muuta. Jotta metron liikennöintikatkon aikana saamme tehtyä mahdollisimman monta parannusta, toteutamme Vuosaaren metrohaaralla useita hankkeita samanaikaisesti.
Vuosaaren metrosillan korjaustöiden lisäksi Vuosaaren metroasemalla tehdään perusparannus. Rastilan metroasemalla uusitaan mm. valaistusta, Itäkeskuksen alueella vaihteita ja Vuosaaren metrohaaralla raidevirtapiirejä. Tältä sivulta saat lisää tietoa hankkeista ja töiden etenemisestä.

Tästä syystä metron liikennöintikatko on välttämätön
Vuonna 2022 tehtiin erikoistarkastus Vuosaaren metrosillalle, jolloin huomattiin, että se vaatii korjauksen. Varsin pian selvisi, että sillan korjaustöitä ei ole mahdollista toteuttaa ilman metroradan ja sen päällysrakenteiden purkamista. Katko on välttämätön, jotta työ voidaan toteuttaa laadukkaasti ja sillan elinkaarta pystytään jatkamaan pitkälle tulevaisuuteen.
Lisäksi ilman katkoa työmaan kesto pitenisi kahdelle eri kesäkaudelle ja kustannukset kasvaisivat merkittävästi, joten näin minimoidaan myös matkustajille aiheutuva haitta.
Silta on 28 vuotta vanha, ja kyseessä on sen ensimmäinen laajamittainen peruskorjaus. Siltaprojekti on vaativampi kuin kesällä 2024 Mellunmäessä korjattu Länsimäen metrosilta, koska isoja töitä tehdään myös veden alla.

Tilaa omien linjojen ja pysäkkien tiedotteet Reittioppaassa. Niiden avulla pysyt aina ajan tasalla poikkeuksista ja saat tiedon muutoksista suoraan kännykkääsi tai sähköpostiisi.
Metron liikennöintikatkoon liittyvät hankkeet
Vuosaaren metrosillan korjaus
Vuosaaren metrosillan peruskorjauksessa pidennetään sillan elinkaarta korjaamalla sillan betonirakenteiden halkeamat ja kansilaatan vesivuodot.
Lisäksi sillan vedeneristys ja kuivatusjärjestelmät uusitaan, jotta vesi ei tulevaisuudessa vaurioita siltaa. Jos vesi vaurioittaisi sillan kantavaa rakennetta, se menettäisi kantavuuttaan rapautuessaan.
Meressä olevien pilarien ympärille asennetaan joko kasuunit, tai sitten pilareiden ympärillä joudutaan tekemään sukellustöitä. Kasuuni eli uppoarkku on vedenpohjaan upotettu rakennelma, joka sisältää paineilmaa ja on pohjasta avoin, mutta kuitenkin vesitiivis. Vedessä olevat pilarit siis korjataan ja suojataan meriveden rasitukselta.

Tähän kerätään viikoittain ajankohtaista tietoa töiden etenemisestä.
Viikko 39
Viimeistä viikkoa viedään! Vuosaaren sillan yläpuoliset työt ovat valmiit, mutta työt jatkuvat vielä sillan alapuolella. Metroliikenne käynnistyy maanantaina 29.9.
Viikko 37
Vuosaaren sillalla on käynnissä päällysrakenteen viimeistelyt ja ratatekniikan asennukset.
Viikko 35
Päällysrakenteiden asennus etenee suunnitellusti.
Viikko 34
Vuosaaren siltatyömaalla on käynnissä radan päällysrakenteiden eli pölkkyjen, ratasepelin ja kiskojen asennus. Pilarien osalta viimeistelyt jatkuvat.
Viikko 33
Loppusuoralla ollaan! Käynnissä ovat päällysrakenteen asennus eli ratasepelin ja ratapölkkyjen asennus.
Viikko 32
Vuosaaren metrosillalla sillan kannen päällä vesieristystyöt ja suojabetonivalut ovat valmistumassa ja ratarakenteiden asennus on alkamassa. Sillan alapuolella sukeltamalla ja robottikalustolla tehtävät pilareiden vesipiikkaukset ovat myös lähes valmiit. Lisäksi pilareihin tehdään parhaillaan manttelivaluja.
Viikko 30
Vesieristystöistä jo yli 95 prosenttia ja vesipiikkaustöistä noin 80 prosenttia on tehty. Manttelivaluista vielä 5 pilaria on tekemättä.
Viikko 29
Vuosaaren metrosillan työt etenevät aikataulun mukaisesti. Tällä hetkellä sillan kannen päällä suoritetaan vesieristystöitä ja suojabetonivaluja.
Sillan alapuolella tehdään pilareiden vesipiikkausta sekä sukeltamalla että robottikalustolla. Lisäksi pilareihin asennetaan mantteleita.
Viikko 27
Sillan työt etenevät aikataulun mukaisesti. Tällä hetkellä sillan kannen päällä suoritetaan vesieristystöitä, joista on valmiina jo yli 50 %. Samanaikaisesti on aloitettu suojabetonivalut kannella.
Sillan alapuolella tehdään pilareiden vesipiikkausta sekä sukeltamalla että robottikalustolla. Lisäksi pilareihin asennetaan mantteleita.
Viikko 25
Kannen vesieristeiden suojabetonointi aloitettu. Vesieristys käynnissä, noin puolet valmiina. Kannen kunnostustyöt tehty.Alapuolella jatkuu sillan pilareiden vesipiikkaus sukellustyönä vedenalaiselta osalta ja veden yläpuoliset vesipiikkaukset lautalta.
Viikko 24
Sillan vesieriste on poistettu ja pinnan vauriot on korjattu sillan keskiosassa. Toistaiseksi kannen havaitut korjaustarpeet ovat olleet suunnitellun kaltaisia. Kaksi kolmasosaa sillasta on saanut sääsuojan. Sillan keskiosassa aloitettu uuden vesieristeen asentaminen ja sillan päätyalueilla jatketaan vanhan vesieristeen poistoa.
Viikko 23
Vuosaaren metrosillan työmaalla on asennettu sääsuojia paikoilleen ja aloitetaan vesieristyksen uusiminen sillan kannella. Vedessä ja vesirajassa pilarien korjauksista ensimmäiset on saatu tehtyä, mutta työt jatkuvat seuraavien pilareiden osalta sukellustyönä tehtävinä purkutöinä.
Viikko 22
Sepelit on nyt poistettu sillan kannelta. Käynnissä on yhä suojabetonin ja vesieristeen poisto. Ainakin toistaiseksi kannen havaitut korjaustarpeet ovat osoittautuneet suunnitellun kaltaisiksi.
Viikko 21
Purkutyöt jatkuvat ja niitä tehdään kahdessa vuorossa.
Viikko 20
Vuosaaren metrosillalla on purettu virtakiskot ja turvalaitteet ja nostettu kaapelit kaiteisiin. Myös kiskot ja ratapölkyt on poistettu. Käynnissä on sepelin poisto, joka kestää noin viikon. Seuraavaksi aloitetaan suojabetonin poisto.
Viikko 19
Työmaalla jatkuu pilarien vesipiikkaukset sillan alla. Työmaa-alue laajenee radalle ja alueella tehdään mm. tarkemittauksia ja purkutöitä.
Vuosaaren metroaseman laituritason perusparannus

Vuosaaren metroasemalla kohennetaan laiturialuetta korjaamalla sen sulanapitojärjestelmä ja asentamalla lattialaatoitukseen esteettömyysopastus. Lisäksi aseman liukuportaat, laiturin vedeneristys, valaistusta ja teknisiä järjestelmiä uusitaan.
Näillä toimenpiteillä Vuosaaren metroasemasta tehdään turvallisempi, toimivampi, viihtyisämpi ja energiatehokkaampi.
Vuosaaren metroasema on otettu käyttöön vuonna 1998, ja sitä käyttää päivittäin noin 21 000 ihmistä. Asemalla ei ole tehty valmistumisen jälkeen merkittäviä parannustöitä vuoden 2019 hissien peruskorjausta lukuun ottamatta.
Tähän kerätään viikoittain ajankohtaista tietoa töiden etenemisestä.
Viikko 39
Vuosaaren metroasema aukeaa matkustajille maanantaina 29.9.! Tällä hetkellä metroasemalla on käynnissä laiturin reunavalaisinten, kameroiden ja taktiilien asennus, laiturin pintalaattojen saumaus, asemarakenteiden siivous sekä liukuportaiden testaus.
Viikko 37
Vuosaaren metroaseman laituritasolla on käynnissä laiturin kivetys sekä seinien ja katon pesu.
Viikko 35
Kaikki kolme liukuporrasta on haalattu paikoilleen ja asennustyöt ovat käynnissä, samoin ovien, kivien ja pilareiden kunnostus ja valaisinrampin asennus.
Viikko 34
Asemalle on haalattu paikoilleen kolmet liukuportaat ja niiden asennus on alkanut. Samalla ovia ja pilareita kunnostetaan ja salaojamaton levitys ja raudoitusverkon asennus ovat käynnissä. Myös laiturin katovalut on aloitettu.
Viikko 33
Itäpään lippuhallin liukuportaat ovat paikoillaan ja länsipään lippuhallin liukuportaiden asennus on vielä käynnissä. Lisäksi laiturialueelle asennetaan parhaillaan lämmitystä.
Viikko 32
Pohjan kallistusvalut ja bitumityöt ovat valmiit ja reunakumit on asennettu. Liukuportaiden haalaus ja asennus sekä alaojamaton levitys ja raudoitusverkon asennus ovat käynnissä.
Viikko 30
Vuosaaren metroasemalla tapahtuu paljon. Lähinnä jatketaan samoja töitä kuin edellisellä viikolla, .
Viikko 29
Vuosaaren metroasemalla on käynnissä mm. pohjan kallistusvalu, reunamuotin asennus ja valutyöt, bitumikermityöt, sekä lasiseinien ja laatoitettujen seinien alareunan korjaustyöt.
Viikko 28
Pohjan kallistusvalu on käynnissä. Reunamuotti asennetaan ja valutyöt sekä huovan valmistustyöt ovat käynnissä. Sähköläpiviennit merkitään.
Viikko 27
Valaisinramppi puretaan ja valmistellaan uuden valaisinrampin asennusta. Reunamuotti asennettu.
Viikko 26
Metroasemalla tehtävät purkutyöt ovat valmiit. Reunateräksen ja kaapelivetojen asennukset ovat käynnissä.
Viikko 25
Aseman purkutyöt ovat pääosin valmiit ja laituritason imurointi on käynnissä. Reunaterästen asennus on aloitettu.
Viikko 24
Aseman vesieristeet, valaisinrampit ja pääosin myös betonit on purettu.
Reunaterästen asennus on alkamassa.
Viikko 23
Vuosaaren metroasemalla jatkuvat purkutyöt; kaatovalu ja reunateräkset on purettu. Valaisinrampilla purkutyöt ovat käynnissä.
Viikko 22
Purkutyöt jatkuvat. Laiturin kivet on purettu, liukuportaat purettu ja haalattu pois ja kattovalaistuksesta on purettu noin puolet.
Viikko 21
Vuosaaren metroasemalla on metrolaiturin kivistä purettu jo puolet. Länsipään liukuportaat on purettu ja haalattu pois ja itäpään liukuportaat purettu.
Lisäksi raiteet on suojattu ja reunakumit purettu.
Viikko 20
Vuosaaren metroasemalla tehdään parhaillaan paljon purkutöitä. Työmaalla puretaan mm. sähköjä ja liukuportaita sekä suojataan raiteita. Haalaustaso on valmis tavaroiden kuljetusta varten
Viikko 19
Työmaa perustetaan. Varusteet, kalusteet ja liukuportaat puretaan tällä viikolla. Lisäksi rakennetaan haalaustaso radan yli Tyynylaavantielle.
Rastilan metroaseman valaistus
Rastilan metroasemalla uusitaan kaikki matkustajaliikenteen tiloissa olevat valaisimet energiaa säästäviin led-valaisimiin, ja ne liitetään etäohjaukseen. Laiturilla säilytetään massiiviset valaisinrampit, mutta niiden sisälle tullaan uusimaan valaisimet. Lisäksi uusitaan kamerakaapeloinnit, kamerat ja kaiuttimet.
Laituritasolla valaisinrampin kunnostustöiden yhteydessä uusitaan pulupiikit, joilla pyritään estämään pulujen pesiytyminen metroaseman alueella.

Tähän kerätään viikoittain ajankohtaista tietoa töiden etenemisestä.
Viikko 39
Rastilan metroasema aukeaa matkustajille maanantaina 29.9. Asemalla on jäljellä vielä pieniä viimeistelytöitä, kuten laiturin laatoituksen uuden saumauksen viimeistely, keltaisen nauhan uusiminen laiturille, valaistuksen ohjauksen ohjelmointi, uusien kameroiden asennus ja loppusiivous.
Viikko 33
Rastilassa vaihdetaan lasikaton laseja ja tehdään vuotokittauksia. Katon teräsosien maalaustyöt ovat loppusuoralla ja valaisinrampin pohjapeltien asennuskin on melkein valmis.
Viikko 32
Valasimet on saatu pääosin uusittua ja kaapelointityöt ovat käynnissä. Pulupiikkimallit ovat saapuneet ja laiturin saumamallit valmiina katselmoitavaksi. Ramppivalaisimien toimitusta odotellaan.
Viikko 30
Laiturialueen purkutyöt ovat lähes valmiit. Taidevalaisimien purku on valmis ja uusien valaisimien toimitusta odotellaan parhaillaan. Lippuhalleissa tehdään kaapelointitöitä.
Viikko 29
Työt etenevät aikataulussa. Lasikaton teräsosien maalaus valmistuu tällä viikolla ja lisätyöt ovat edistyneet.
Viikko 27
Kuukulkija on nostettu raiteille ja minikuukulkijan avulla tehdään pyörä- ja jalkakäytävän puolelta lasikatoksen toisen puolen päädyt. Työt etenevät hyvin vaikka lisätöitäkin on tullut eteen.
Viikko 22
Helsingin taidemuseon eli HAMin hankkima toimija aloittaa aseman taideteoksen konservoinnin eteläisellä raiteella. Telineet on jo rakennettu työtä varten radalle.
Viikko 21
Työmaajärjestelyt on nyt tehty ja valaisinramppia on ryhdytty purkamaan. Malliasennusten valmistelu uusille valaisinrampeille ja lintupiikeille on jo käynnissä.
Viikko 20
Työmaa on perustettu, ja tällä viikolla ryhdytään purkamaan vanhoja valaisimia.
Viikko 19
Työmaa-alueen perustaminen aloitetaan tekemällä rajauksia.
Lisäksi valmistellaan laiturin lasikatoksen kunnostustöitä.
Raidevirtapiirien uusiminen

Elinkaarensa päässä oleva kantametron junien paikannukseen käytettävä raidevirtapiiriteknologia korvataan modernimmalla akselinlaskentateknologialla.
Kyseessä on turvalaite, jonka ansiosta voidaan ajaa pienemmällä vuorovälillä ja valvoa junien sijaintia. Nykyiset laitteet ovat olleet käytössä metron liikennöinnin alkamisesta asti.
Hankkeen tavoitteena on varmistaa metron operoinnin jatkuvuus vaaditulla tasolla siten, että liikennöinti on turvallista, liikenteen häiriötaso on alhainen ja viankorjaus on mahdollisimman nopeaa.
Metrovaihteiden uusiminen Itäkeskuksen alueella
Itäkeskuksen metroaseman länsipuolisella rata-alueella on useita metrovaihteita. Osa vaihteista on uusittu vuonna 2021, mutta tuolloin vaihtamatta jääneet vaihteet ovat yli 40 vuotta vanhoja ja elinkaarensa päässä. Kesällä 2025 uusitaan yhdeksän vaihdetta ja yksi raideristikko. Näin varmistetaan, että vaihdehäiriöitä ei tule, jolloin liikenne on entistä turvallisempaa ja tehokkaampaa.
Vaihdetöiden toteutuksessa voidaan hyödyntää Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen aikaista normaalista poikkeavaa liikennöintiä. Työ saattaa aiheuttaa kesän aikana viikonloppuisin metroliikenteeseen joitakin harvennettuja vuorovälejä. Työ on kuitenkin tehokasta, koska normaalin yötyön sijaan pystytään työskentelemään vuorokauden ympäri.
Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin
Metron liikennöintikatko kestää toukokuusta syyskuuhun, eli metro ei kulje Rastilan eikä Vuosaaren metroasemille 5.5.-28.9.2025.
Vuosaaren sillan korjaustöitä ei ole mahdollista toteuttaa ilman metroradan ja sen päällysrakenteiden purkamista. Metro on palvellut yli 40 vuotta. Jotta metro palvelee myös tulevina vuosikymmeninä, pitää metrojärjestelmää, sen tiloja ja infraa aika-ajoin huoltaa ja peruskorjata.
Katko on välttämätön, jotta työ voidaan toteuttaa laadukkaasti ja turvallisesti ja sillan elinkaarta pystytään jatkamaan pitkälle tulevaisuuteen. Ilman katkoa työmaan kesto pitenisi kahdelle eri kesäkaudelle ja kustannukset kasvaisivat merkittävästi, joten näin minimoidaan myös matkustajille aiheutuva haitta.
Metron liikennöintikatkon aikana tehdään lukuisia hankkeita, joilla parannetaan metron turvallisuutta, luotettavuutta ja viihtyisyyttä.
Vuosaaren metrosillan peruskorjauksessa pidennetään sillan elinkaarta korjaamalla betonirakenteiden halkeamat ja kansilaatan vesivuodot.
Vuosaaren metroasemalla kohennetaan laiturialuetta korjaamalla sen sulanapitojärjestelmä ja asentamalla lattialaatoitukseen esteettömyysopastus. Lisäksi aseman liukuportaat, laiturin vedeneristys, valaistusta ja teknisiä järjestelmiä uusitaan. Näillä toimenpiteillä Vuosaaren metroasemasta tehdään turvallisempi, toimivampi, viihtyisämpi ja energiatehokkaampi.
Raidevirtapiirien uusimisella valmistaudutaan tulevan metrokapasiteetin nousuun. Vanhat raidevirtapiirit korvataan liikenteenohjausjärjestelmän raidevirtapiiriteknologian modernimmalla akselinlaskentateknologialla.
Rastilan metroasemalla uusitaan kaikki matkustajaliikenteen tiloissa olevat valaisimet led-valaisimiin. Näin säästetään energia, mutta samalla metroasemasta tulee myös valoisampi ja viihtyisämpi.
Itäkeskuksen alueella on paljon metrovaihteita, ja niitä pitää säännöllisin väliajoin huoltaa. Sillä varmistetaan, että vaihdehäiriöitä ei tule, jolloin liikenne on entistä turvallisempaa ja tehokkaampaa.
Metron liikennöintikatkoon liittyvissä projekteissa työskennellään pääsääntöisesti päiväaikaan ja työvaiheista riippuen myös muina aikoina.
Metron liikennöintikatko vaikuttaa lähinnä Rastilassa ja Vuosaaressa asuviin, siellä työskenteleviin ja siellä vieraileviin.
Töitä pyritään aikatauluttamaan niin, että niistä olisi mahdollisimman vähän haittaa. Vuosaaren metrohaaralla tehdään useita peruskorjaustöitä samanaikaisesti, jotta tulevina vuosina ei tarvita useampia liikennöintikatkoja. Töiden aiheuttamia haittoja pyritään minimoimaan muun muassa siten, että töitä on sijoitettu joukkoliikenteen kannalta hiljaisimpaan aikaan, eli kesäkaudelle.
Vaikka Vuosaaren metrosilta on pois käytöstä toukokuusta syyskuuhun, ovat Vuosaaren sillan autokaistat normaalisti käytössä. Kevyenliikenteenväylä on myös käytössä, mutta osan ajasta toinen puoli väylästä saattaa olla osittain suljettu.
Vuosaaren metroasemalla kulkureittien muutokset ovat mahdollisia laiturialueen perusparannustöiden ajan. Columbuksen puoleinen lippuhalli on auki katkon ajan mutta muuten metroasema on suljettu. Rastilassa läntinen lippuhalli on auki, muuten metroasema on suljettu.
Vuosaaren siltaa pitkin pääsee kulkemaan remontin ajan pyörällä ja myös jalan. Puotilan asemalle on tilattu lisää kaupunkipyöriä ja ylimääräinen pyöräasema helpottamaan liikkumista Vuosaaren ja Itäkeskuksen välillä. Metrossa saa kuljettaa polkupyöriä, mutta ruuhkapiikkejä kannattaa välttää.
Taluta pyörää asemalla ja käytä hissiä. Vaikka Vuosaareen matkustavien kannattaa vaihtaa bussiliikenteeseen jo Itäkeskuksessa, suosittelemme pyörillä matkaansa jatkavia jäämään pois vasta Puotilan metroasemalla, koska se on asemana ruuhkattomampi.
Metrojunat voivat ajaa ainakin seuraavat 30 vuotta Vuosaaren metrosillalla turvallisesti ja sujuvasti.
Liikennemuutokset ja korvaava liikenne
HSL lisää Vuosaaren, Rastilan ja Itäkeskuksen välille uuden korvaavan bussin 99V. Bussi 99V pysähtyy Vuosaaressa kauppakeskus Columbuksen päädyn bussiterminaalissa. Rastilassa bussi pysähtyy Itäkeskuksen suuntaan bussin 98 nykyisellä pysäkillä metroaseman vieressä ja Vuosaaren suuntaan huoltoaseman toisella puolella, metroasemasta katsottuna Meri-Rastilan puolella huoltoasemaa.
Lisäksi Rastilasta Marjaniemen kautta Itäkeskukseen kulkevalle bussille 98 tulee lisävuoroja. Myös Rastilasta Vuosaaren kautta Mellunmäkeen ja Kontulaan kulkevalla runkobussilla 560 varaudutaan tavallista suurempiin matkustajamääriin mm. varmistamalla linjan pysyminen aikataulussa.
Korvaava bussi 99V kulkee samaan aikaan kuin metrokin. Korvaava bussi kulkee tiheimmillään 2,5 minuutin välein.
Bussien poikkeusreitteihin vaikuttaa moni asia. Tässä tapauksessa ennen muuta se, missä on käytössä sopivat päätepysäkit, ja lisäksi se, mitä kautta reitti kulkee sujuvammin. Itäkeskuksessa on bussiterminaali, jossa on tilaa Vuosaaren suuntaan kulkeville busseille, ja tällaista päätepysäkkijärjestelyä ei ole Puotilassa. Lisäksi katuverkko on sellainen, että Puotilan aseman kautta kiertäminen hidastaisi matkaa enemmän kuin toisi käyttäjiä busseille.
Kyse on siitä, että mahdollisimman moni matkustaja pääsisi perille mahdollisimman nopeasti, ja lisäksi siitä, että mitä nopeampi bussien reitti on, sitä tiheämmän vuorovälin voimme taata samoilla kustannuksilla.
Lisäämme Vuosaaren alueelle bussiliikennettä, ja joukkoliikenne palvelee alueella myös poikkeusten aikana, joskin poikkeusjärjestelyin. HSL:n lipputuotteilla voi matkustaa kaikkialla HSL-alueella kaikissa liikennevälineissä lipussa olevien vyöhykkeiden mukaisesti, emmekä muuta hinnoitteluamme eri alueilla palvelutason perusteella. Pyrimme sen sijaan pitämään huolen liikenteen hyvästä palvelutasosta myös poikkeusten aikana.
Katko vaikuttaa eniten Vuosaaren ja Rastilan asemien käyttäjiin. Näiltä asemilta kulkevien kannattaa katkon aikana varata tavallista enemmän matka-aikaa, sillä Itäkeskukseen kulkeva bussi ajaa hieman metroa hitaammin perille. Muille asemille metro kulkee normaalisti töiden aikana.
Matkat Puotilan asemalta Rastilan ja Vuosaaren suuntaan vaativat aiempaa enemmän kävelemistä, sillä metroa korvaavat bussit kulkevat Kauppakartanonkatua ja Meripellontietä, eivät Puotilan aseman kautta. Vaihtoehtona Puotilasta on myös matkustaa ensin yksi asemaväli metrolla Itäkeskukseen, josta bussi 99V kulkee Vuosaareen.
Bussi Vuosaaresta Itäkeskukseen kulkee noin 12 minuutissa perille. Metrolla sama matka kestäisi noin 5 minuuttia.
HSL:n Reittiopas kertoo sinulle oikeat reitit myös poikkeusten aikana. Suosittelemme tavallisesti metrolla matkustaville oman reitin tarkastamista Reittioppaasta ennen matkaa. Jos matkasi ei suuntaudu Vuosaaresta suoraan Helsingin keskustaan tai Itäkeskukseen, voi matkallesi sopia myös muita busseja korvaavan bussin 99V sijasta.
Kesällä 2025 Vuosaaressa toteutetaan useita tärkeitä infrahankkeita, joiden ansiosta alueen liikkumisolosuhteet paranevat merkittävästi tulevina vuosina. Vaikka hankkeita investoidaan ja suunnitellaan pitkällä tähtäimellä, tulee eteen tilanteita, jolloin aikataulua pitää aikaistaa. Tärkein syy infrahankkeille ja niiden aikaistamiselle on yleensä turvallisuus.
Yksi tärkeimmistä hankkeista on Vuosaaren metrosillan peruskorjaus. Vuosaaren metrosilta on 28 vuotta vanha. On luonnollista, että usean vuosikymmenen myötä kovalla kulutuksella ollut silta on saanut kolhuja. Vuonna 2022 sillalle tehtiin erikoistarkastus, jolloin huomattiin, että se vaatii pikaisen korjauksen turvallisen liikennöinnin takaamiseksi. Varsin pian selvisi, että sillan korjaustöitä ei ole mahdollista toteuttaa ilman metroradan ja sen päällysrakenteiden purkamista. Katko on välttämätön, jotta työ voidaan toteuttaa laadukkaasti ja tehokkaasti. Katko osuu tälle kesälle, koska aikataulussa oli otettava huomioon mm. edellisen kesän metron liikennöintikatkot Mellunmäen metrohaaralla ja Rautatientorin metroasemalla.
Toinen suuri hanke on kesällä 2025 käynnistyvä noin vuoden kestävä Vuosaaren tietunnelin teknisten järjestelmien uusinta, jolla varmistetaan, että tunneli vastaa jatkossakin tunneliturvallisuuden vaateisiin. Ilman täysin toimivia turvallisuusjärjestelmiä tunnelin läpi ei saa myöskään ajaa, joten järjestelmät on uusittava aina ajallaan. Liikenteellistä haittaa pyritään kuitenkin minimoimaan parantamalla tunnelin virallista varareittiä väillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama. Myös itse tunneli pidetään suljettuna liikenteeltä vain niin kauan kuin se on ehdottoman välttämätöntä. Vuosaaren tietunnelin ollessa suljettuna toimii kiertotienä tunnelin nykyinen varareitti välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama. Ennen korjaustöiden aloittamista kiertotien sujuvuutta ja turvallisuutta on suunniteltu parannettavaksi muun muassa liittymissä ja suojateiden kohdalla.
Vuosaren tietunnelista vastaa Fintraffic. Vuosaaren tietunnelin teknisten järjestelmien uusinta | Fintraffic
Pahoittelemme infrahankkeista aiheutuvaa haittaa. Ensi kesänä saamme liikkua monin tavoin entistä paremmin toimivassa Vuosaaressa!