Vaihto-osahuollon synergiaa metrovarikolla

Roihupellon metrovarikkoalueen perälle aivan metrovarikon kylkeen on ilmestynyt uusi rakennus. Se on vaihto-osatiimi 1:n, eli raitiovaunujen vaihto-osien huollosta vastaavan 18-hengen porukan uusi työhalli.

Vaihto-osatiimin halli metrovarikolla.

Uusi korjaamo korvaa osan Vallilassa olevista vanhentuneista tiloista. Seinän takana sijaitsee vaihto-osatiimi 2:n, eli metropuolen vaihto-osatiimin tilat.

Metrojunien ja raitiovaunujen kalustomäärät tulevat kasvamaan tulevina vuosina. Uusi kalusto vaatii uusia ja modernimpia tuotantolaitteita. Synergianäkökulmasta on järkevää, että raitiovaunujen ja metrojunien vaihto- ja varaosat tullaan kunnostamaan samassa paikassa.. Sisäiset prosessit helpottuvat keskittämällä töitä ja materiaaleja samaan paikkaan. Laajennusosaan sijoitetaan vaihto- ja varaosakorjaamo, jossa korjataan ja huolletaan metrojunien ja raitiovaunujen telejä, virroittimia ja muita vaihto-osia, joten vaihto-osatiimit voivat hyödyntää toistensa henkilöstö-, tila- ja laitteistoresursseja. Myös työnkierto on tarvittaessa mahdollista.

Metron ja ratikan teliprässilaite..
Uutuuttaan kiiltävä teliprässi on asennettu vasta muutama viikko sitten. Prässissä testataan niin metro- kuin raitiovaunujenkin pyörä- ja akselipainoja optimaalisiksi.

– Odotan, että pääsemme yhdistämään ideoita ja jakamaan hyviä käytäntöjä metropuolen kanssa, vanhempi vaununkorjaaja Saku Teerihalme toteaa.

Uudet modernit laitteet

Vaihto-osatiimit huoltavat kaikki metrosta ja raitiovaunuista irti lähtevät osat. Vaihto-osatiimi 1:n muutto Vallilasta tulee tarpeeseen, sillä tilat ovat käyneet siellä ahtaiksi ja epäkäytännöllisiksi.

– Olemme voineet suunnitella uuden hallin toimintoja työprosessien mukaan. Vallilassa olemme joutuneet siirtämään telejä paikasta toiseen, ja telien pesu on saattanut kestää koko päivän. Uudessa tilassa yhden telin pesu kestää 20 minuuttia, raitiovaunupuolen vaihto-osatiimin työnjohtaja Mika Pentikäinen kehuu.

Telien pesulaitteen edustalla tiiminvetäjä Mika Pentikäinen.
Metro- ja raitiovaunujen telien pesulaite on myös uusi. Se kierrättää 7000 litraa vettä yhdellä pesukerralla. Samaa vettä voidaan käyttää lukuisia kertoja uudestaan.

Tällä hetkellä muutto on vielä vaiheessa. Uutta tilaa varustellaan parhaillaan, Vallilan varikon laitteistoa siirretään Roihupeltoon toiminnoittain ja paria uutta laitetta odotellaan saapuvaksi maailmalta. Silti raitiovaunujen telejä voidaan jo korjata uusissa tiloissa.

Työprosessi alkaa Vallilasta, jossa korjausta vaativat telit irrotetaan ja kuljetetaan lavettikyydillä metrovarikolle. Telien huoltamisessa menee uusissa tiloissa noin 6-7 päivää

Telejä rivissä.
Korjattuja raitiovaunun telejä lähtövalmiina.

– Nyt alussa on ollut pientä hässäkkää, mutta olemme päässeet tutustumaan jo jonkin verran metropuolen porukkaan. Meidät on otettu lämpimästi vastaan, mistä on tullut tervetullut olo, Saku Teerihalme sanoo.

Kesän 2026 suuri rupeama

Artic-raitiovaunut ovat olleet liikenteessä Helsingin katukuvassa ensi vuonna kymmenen vuotta. Kesällä 2026 Alkaa vaunujen kymmenvuotishuolto, joka tulee työllistämään vaihto-osatiimi 1:stä. Ennen sitä kaiken pitää olla valmista metrovarikolla.

– Onneksi laitteet ovat nyt moderneja ja työ selkeytyy huomattavasti, vanhempi vaununkorjaaja Simo Ristiluoma kiittelee.

Maalaamossa voidaan maalata metron ja raitiovaunun vaihto-osia.