Raitiovaunuhankinta on herättänyt kiinnostusta ja kysymyksiä 

Kaupunkiliikenteen hallituksen päätös valita Stadler pääkaupunkiseudun uusien raitiovaunujen toimittajaksi on herättänyt paljon kiinnostusta ja kysymyksiä. Onhan kyseessä merkittävä päätös, joka osaltaan mahdollistaa pääkaupunkiseudun raitioliikenteen laajenemisen.  

Olemme saaneet pyyntöjä kilpailuvaatimusten tarkemmasta erittelystä sekä perusteista, joiden vuoksi Skodan tarjous jouduttiin sulkemaan pois. Vaikka haluaisimme avata hankintapäätöksen perusteluita enemmän, on tarjoajan liikesalaisuuksiksi määrittelemien tietojen jakaminen mahdollista vain tarjoajan itsensä toimesta tai luvalla.   

Yhteistyömme Skodan kanssa on jatkunut jo vuosia ja se jatkuu edelleen voimassa olevien sopimusten puitteissa. Skoda on toimittanut Helsinkiin Artic-kaupunkiraitiovaunuja ja tälläkin hetkellä se sekä toimittaa pikaraitiovaunuja että vastaa niiden huollosta.   

On harmillista, että päätöksemme asettaa yhteistyökumppanimme Skodan ja erityisesti Otanmäen tehtaan vaikeaan asemaan. Tarjouspyynnön vaatimukset tähtäävät tavoitteeseemme saada tarjolla olevista vaihtoehdoista paras raitiovaunukalusto Helsingille ja Vantaalle. 

Molempien tarjousten vaatimustenmukaisuutta on arvioitu tasapuolisesti ja samoin kriteerein, ja tätä myös EU:n hankintalaki meiltä edellyttää. EU:n kynnysarvon ylittävissä kilpailutuksissa meidän on kohdeltava kaikkia tarjoajia yhdenveroisesti riippumatta siitä, missä päin Eurooppaa yritys sijaitsee. Kilpailulaki velvoittaa meitä myös hylkäämään tarjouksen, joka ei täytä kriteerejä ja vastaavasti hyväksymään tarjouksen, joka on ehtojen mukainen. 

Lue lisää hankinnasta.