Ratikkalinjalle 13 suurempaa kalustoa

Ensimmäiset Kruunusiltojen tulevan liikenteen tarpeisiin tilatut ja toimitetut vaunut aloittavat 9.6. alkaen liikennöinnin raitiolinjalla 13 ennen Kruunusiltojen liikenteen käynnistymistä.

For City Smart Artic X54 -pikaratikka linjan 13 päätepysäkillä Nihdissä.
For City Smart Artic X54 -vaunu linjan 13 päätepysäkillä Nihdissä.

Vaunut ovat tyypiltään For City Smart Artic X54, eli ne ovat samanlaisia kuin pikaratikka 15:llä liikennöivät vaunut ja tarjoavat muuta kalustoa suuremman matkustajakapasiteetin kantakaupungin raitioliikenteeseen.

Aluksi linjalla 13 Kalasatamasta Pasilaan aloitetaan muutamalla X54-vaunulla, ja määrä kasvaa sitä mukaa, kun Kaupunkiliikenne saa sille toimitettavia vaunuja testatuksi ja katsastetuksi. Tarkoitus on ajaa lopulta kaikki linjan 13 vuorot pidemmällä vaunutyypillä.

Uudet raitiovaunut kannattaa ottaa liikenteeseen, jotta niiden tekniikka pysyy kunnossa. Linja 13 valikoitui uuden kaluston linjaksi mm. siksi, että sen reitti sopii suoraan pidemmälle vaunutyypille ja pidemmät vaunut mahtuvat pysähtymään kaikilla pysäkeillä. Myös linjan 13 matkustajamäärät perustelevat suuremman kaluston ottamista käyttöön. Uusi kalusto ei vaikuta raitiolinjan 13 aikatauluihin.

For City Smart Artic X54 -raitiovaunu linjan 13 reitillä Hermannin rantatiellä.
For City Smart Artic X54 -raitiovaunu linjan 13 reitillä Hermannin rantatiellä.

Artic X54 -vaunussa on 136 seisomapaikkaa ja 78 kiinteää istumapaikkaa, kun kantakaupungin Artic-vaunussa on 100 seisomapaikkaa ja 74 istumapaikkaa. Uusia Artic X54-raitiovaunuja toimitetaan Kaupunkiliikenteelle noin 3-4 viikon välein yhteensä 23 kappaletta vuoden 2026 loppuun mennessä. Kruunusiltojen liikenne alkaa aikatauluarvion mukaan vuonna 2027.

Tutustu Kaupunkiliikenteen raitiovaunukalustoon.

Lue lisää Kruunusillat-hankkeesta.