Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen onnistuminen ja opit koottu Arvoa rahalle -raporttiin

Kalasatamasta Pasilaan -hanke saavutti sille asetetut tavoitteet ja valmistui sekä aikataulussa että budjetissa. Hanke tuotti merkittävää arvoa tilaajilleen, Kaupunkiliikenne Oy:lle ja Helsingin kaupungille. Hankkeen opit on koottu Arvoa rahalle -raporttiin.

Kaksi raitiovaunua Nihdissä.

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa suunniteltiin ja rakennettiin vuosina 2020–2024 Helsingin uusin raitiolinja 13. Elokuussa 2024 liikennöinnin aloittanut linja kulkee Kalasataman eteläkärjestä Nihdistä Länsi-Pasilaan. Uuden raitiotien lisäksi hankkeessa perusparannettiin katuja ja kunnallistekniikkaa sekä rakennettiin uutta kaupunkiympäristöä. Myös pyöräilyn ja kävelyn järjestelyitä parannettiin, ja kaupunkiluonnon monimuotoisuutta lisättiin.

Hankkeen onnistumiset, kehityskohteet ja opit on koottu Arvoa rahalle -raporttiin, joka on julkaistu Kaupunkiliikenteen verkkosivuilla. Uudenlaiseen ja helposti lähestyttävään muotoon tehty raportti tuotettiin yhdessä allianssiosapuolten kanssa.

– Saimme kehitettyä koko alaa vahvalla kaikkien toimijoiden integroinnilla, jossa painotimme vastuullisuutta sekä työmaan roolia arvon tuottajana. Työmaamme vähäpäästöisyys on ensiluokkainen esimerkki päästövähennysten saavuttamisesta melko pienellä rahallisella panoksella. Lisäksi LCA-laskennan tekeminen on yksi suuri edistysaskel, sanoo Kaupunkiliikenne Oy:n suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Arvoa rahalle -raportti kuvaa läpinäkyvästi hankkeen tilaajille ja rahoittajille, vaikutusalueella asuville ja työskenteleville sekä hankkeessa mukana olleille työntekijöille, miten Arvoa rahalle -ajattelun teemat ovat hankkeessa toteutuneet ja miten sijoitetuista rahoista on saatu mahdollisimman paljon arvoa. Taloudellisen näkökulman lisäksi raportissa käsitellään muun muassa sosiaalisia ja ympäristöllisiä tavoitteita.

Hankkeen tavoitteena oli tukea kaupunkikehitystä

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen keskeisenä tavoitteena oli tukea Kalasataman kaupunginosan kehittymistä. Hankkeen runkona toimiva raitiotieyhteys yhdistää toisiinsa Helsingin kaksi nopeimmin kasvavaa aluetta, Kalasataman ja Pasilan.

Hankkeessa parannettiin kävelyn ja pyöräilyn järjestelyitä muun muassa rakentamalla uusia pyöräliikenteen baanayhteyksiä. Katuja ja kunnallistekniikkaa peruskorjattiin ja uudisrakennettiin merkittävä määrä. Nihtiin rakennettiin uusia katuja ja kunnallistekniikkaa mahdollistamaan alueen rakentumista ja kehittymistä.

– Raitiotie Kalasataman ja Pasilan välillä on askel kohti kestävää liikennejärjestelmää ja raideliikenteen verkostokaupunkia. Yhteydet monipuolistuvat jatkossa lisää, kun raitiotie Nihdissä yhdistyy Kruunusillat -hankkeessa toteutettavaan Laajasalon ja Hakaniemen väliseen raitiotiehen, sanoo Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.

Vastuullisuus oli hankkeen kärkiteemana

Hankkeen toteuttamisessa korostui vastuullisuus, joka tarkoittaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaista ympäristön, hallinnon ja sosiaalisen kestävyyden varmistamista. Hankkeessa tehtiin vastuullisuussertifiointi, jossa riippumaton taho todensi vastuullisuuden tason. Hanke sai toiseksi parhaan arvosanan arvioinnista. Sertifioinnissa korostuvat muun muassa kiertotalous, luonnon monimuotoisuus ja päästöjen hallinta.

Liikenneyhteyksien lisäksi hankkeen tavoitteena oli kehittää laadukasta kaupunkiympäristöä sekä luoda edellytyksiä Kalasataman alueen jatkorakentamiselle. Hulevesien käsittelyä ja tulvatilanteisiin varautumista parannettiin sekä puistoalueita peruskorjattiin. Vallilanlaaksossa tavoitteena oli turvata virkistysmahdollisuudet kaupungin kasvaessa.

Kahden allianssin yhteinen hanke

Kalasatamasta Pasilaan -hanke oli Suomessa ensimmäinen hanke, jonka toteuttivat kaksi allianssia yhdessä. Kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin kaupunki tilasivat allianssihankkeen.

Sörkan spora -allianssissa työskentelivät Destia Oy, Destia Rail Oy, Sweco Finland Oy ja WSP Finland Oy. Karaatti-allianssissa mukana olivat AFRY Finland Oy ja GRK Suomi Oy, joiden nimettyinä alihankkijoina toimivat Flou Oy ja maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy.

Tutustu Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen Arvoa rahalle -raporttiin.

Myös Raide-Jokeri-hankkeesta on julkaistu vastikään Arvoa rahalle -raportti.