Kalasatamasta Pasilaan -hanke sai Suomen ensimmäisenä raitiotiehankkeena BREEAM Infrastructure -ympäristöluokituksen

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa panostettiin poikkeuksellisen vahvasti vastuullisuuteen. Vastuullisten toimenpiteiden toteutuminen vahvistettiin marraskuussa 2024 BREEAM Infrastructure -ympäristöluokituksella, jonka BRE Akatemia myönsi hankkeelle toiseksi parhaalla arvosanalla kiitettävä.

Lahopuita, niittykukkia ja viherrataa, raitiovaunu sillan alla.

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa rakennettiin ja suunniteltiin vuosina 2020–2024 Helsingin uusin raitiolinja numero 13, joka aloitti liikennöinnin elokuussa 2024. Allianssihankkeen tilasivat Kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin kaupunki.

Tilaajien tahtotilan mukaisesti vastuullinen infrarakentaminen sidottiin vahvasti hankkeen tavoitteisiin. Näitä olivat muun muassa pitkä elinkaari, ympäristövaikutusten minimointi sekä positiivinen kaupunkikuva. Tavoitteiden toteutumista ohjattiin BREEAM Infrastructure -ympäristöluokitusjärjestelmän avulla.

– Ympäristöluokitus toimi työkaluna, joka auttoi meitä huomioimaan ympäristöön sekä sosiaaliseen ja taloudelliseen kestävyyteen liittyviä näkökulmia, sanoo AFRY Finland Oy:n vastuullisuuspäällikkö Eija Multanen, joka vastasi hankkeessa BREEAM-luokituksesta.

Hanke edisti kaupunkiympäristön monimuotoisuutta

Hankkeessa onnistuttiin esimerkiksi kaivuumassojen ja purettujen katukivetysten uudelleenkäytössä. Lisäksi hankkeessa toteutettiin useita luonnon monimuotoisuutta edistäviä toimenpiteitä. Esimerkiksi lahopuita asennettiin raiteiden läheisyyteen, ja kasvien valinnassa suosittiin monimuotoisia, kuivuutta ja kuumuutta hyvin kestäviä lajeja.

– Olen tosi ylpeä työstä, jota teimme hankkeella yhdessä allianssikumppaniemme kanssa. Onnistuimme vähentämään rakentamisen ilmastovaikutuksia ja rakentamaan radan, jonka varrella on uudenlaista ja monimuotoista kaupunkiympäristöä. BREEAM toimi tässä työssä hyvänä viitekehyksenä, kehuu Kaupunkiliikenne Oy:n vastuullisuuspäällikkö Maija Sarpo.

BREEAM Infrastructure on arviointi- ja luokitusjärjestelmä, joka antaa konkreettisia kriteereitä ja toimenpiteitä vastuullisuuden toteuttamiseen. Se ohjaa myös arvioimaan, mittaamaan ja parantamaan kestävyystoimenpiteitä.

Vastuullisuustoimenpiteitä tarkasteltiin hankkeessa ympäristöluokituksessa määriteltyjen kahdeksan osa-alueen näkökulmasta. Näitä osa-alueita ovat johtaminen, resilienssi (kriisinkesto-, selviytymis- ja palautumiskyky), sidosryhmät, maankäyttö ja ekologia, maisema ja kulttuurihistoria, päästöt, resurssit ja liikenne.

Suomessa BREEAM Infrastructure -ympäristöluokitus myönnetty vain kerran aiemmin

Hankkeen saama kiitettävä arvosana perustuu luokitusjärjestelmässä määriteltyjen kriteereiden täyttymiseen. Alan kehittyessä yhä vastuullisempaan suuntaan myös ympäristöluokituksen kriteereitä tiukennetaan.

Suomessa on kerran aiemmin myönnetty BREEAM Infrastructure -ympäristöluokitus. Luokituksen sai vuonna 2023 Vt12 Lahden eteläisen kehätien allianssiurakkana toteutettu hankeosa.

Hankkeen kiitettävän luokitusarvosanan lisäksi Kuntarahoitus on antanut tunnustusta Kalasatamasta Pasilaan -hankkeelle vastuullisuustyöstä. Hankkeelle myönnettiin ensimmäisenä Suomessa Kuntarahoituksen Vihreän rahoituksen arvioinnissa täydet pisteet. Täysiin pisteisiin oikeutti päästölaskenta, vastuullisuusarvioinnin hyödyntäminen ja vastuullisuuden integroiminen johtamisjärjestelmään.

Kalasatamasta Pasilaan -hanke toteutettiin kahden allianssin yhteistyönä. Karaatti-allianssissa mukana olivat AFRY Finland Oy ja GRK Suomi Oy, joiden nimettyinä alihankkijoina toimivat Flou Oy ja maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy. Sörkan spora -allianssissa työskentelivät Destia Oy, Destia Rail Oy, Sweco Finland Oy ja WSP Finland Oy. Ympäristöluokituksen saamiseksi allianssin kaikki osapuolet sitoutuivat vahvasti vastuullisten ratkaisujen kehittämiseen ja toteuttamiseen.