Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköinti-innovaatiota

Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki ja Kaupunkiliikenne Oy testaavat Kiasman edessä uutta, entistä turvallisempaa pyöräpysäköinti-innovaatiota. Kokeilu alkoi perjantaina 13.9. ja jatkuu marraskuuhun asti.

Helsingissä kokeillaan pyöräpysäköinti-innovaatiota Kiasman ja Musiikkitalon välissä. Henkilö pysäköimässä pyörää pysäköintikaappiin.

Pyöräparkissa uutta on se, että käyttäjä voi jättää pyöränsä lisäksi parkkiin esimerkiksi kypärän ja repun, sillä kullakin pyörällä on tässä parkissa oma, lukittava tilansa. Ratkaisun on kehittänyt norjalainen startup-yritys Bikeloop.

– Helsingin pyöräilybarometrin (2022) mukaan helsinkiläiset toivovat lisää pyörien pysäköintiratkaisuja, jotka suojaavat varkauksilta ja ilkivallalta, kiinteistöpalvelusuunnittelija Ari Koponen Kaupunkiliikenteeltä kertoo.

– Uudesta pyöräparkista voi varata pyörälleen yksityisen parkkitilan ja jättää tarvittaessa myös pyöräilyvarusteet, kuten kypärän turvallisesti säilöön. Tämä tekee kaupungilla asioinnista ja matkan jatkamisesta toisella kulkuvälineellä, kuten junalla tai raitiovaunulla, huomattavasti vaivattomampaa, Forum Virium Helsingin projektipäällikkö Jussi Knuuttila lisää.

Kahdeksanpaikkainen pyöräparkki sijaitsee Kiasman edessä

Pyöräparkki sijaitsee paraatipaikalla Kiasman edessä, Kansalaistorin puolella, aivan pyöräilybaanan, Musiikkitalon ja rautatieaseman kupeessa. Virtansa se saa Kiasman tuulivoimalla tuotetusta sähköstä.

Parkki on valmistettu pohjoismaisesta puusta ja alumiinisista ovista. Suunnittelussa, valoissa ja ääniopasteissa on otettu huomioon erityisryhmät. Parkkiin on myös mahdollista asentaa sähköpyörän latausasema.

Ratkaisun uskotaan edistävän sekä pyöräilyä että joukkoliikenteen käyttöä. Helsingin ympäristöraportissa todettiin kesäkuussa, että liikenne on nousemassa Helsingin suurimmaksi päästölähteeksi vuonna 2025, joten liikenteen päästövähennyksillä muun muassa pyöräilyä lisäämällä on yhä kriittisempi merkitys sille, miten Helsinki saavuttaa ilmastotavoitteensa.

– Bikeloopin kaltaista innovatiivista parkkia kokeilemalla haluamme oppia, mikä ratkaisussa toimii tai ei, ja miten pyöräilijät ottavat säilytystilan omakseen. Tarvittaessa kahdeksanpaikkaista pyöräparkkia on helppo laajentaa, sillä se koostuu kätevistä moduuleista, Knuuttila sanoo.

Aluksi pysäköinti on maksutonta

Kokeilun aikana pyritään selvittämään sopiva tuntihinta pyöräpysäköinnille ja enimmäisaika pyörien säilytykselle. Aluksi pysäköinti on ilmaista, ja yhden pysäköinnin enimmäisaika on kahdeksan tuntia.

Pyöräparkin käyttöä varten täytyy ladata Bikeloopin sovellus. Sovelluksen kautta valitaan vapaana oleva pysäköintipaikka sekä avataan ja suljetaan ovi.

Lue lisää pyöräparkin käytöstä ja lataa sovellus Bikeloopin sivujen kautta.