Kaisantunneli avautuu 4.5. – tervetuloa avajaisiin!

Kaisantunnelin avajaisia juhlitaan lauantaina 4. toukokuuta. Uusi jalankulun ja pyöräliikenteen yhteys antaa aihetta juhlaan, sillä se helpottaa liikkumista Kaisaniemenpuiston ja Kansalaistorin välillä.

Kaisantunnelissa on omat kulkuväylät pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Kuva: Helsingin kaupunki.

Uusi alikulku lyhentää matkaa radan puolelta toiselle noin 600 metriä, minkä lisäksi sitä käyttävä välttää liikennevalot neljässä risteyksessä rautatieaseman edessä.

Tunnelin yhteyteen avautuu myöhemmin alkukesällä Kaupunkiliikenne Oy:n hallinnoima Pyörätalli. Se parantaa merkittävästi pyöräliikenteen palveluita Helsingin keskustassa. Talliin tulee pyöräpaikkoja noin 900 pyörälle sekä pyörien pesu- ja huoltopiste, ja siellä tulee toimimaan myös yksityinen pyöränhuoltoyritys. Myös erilaisten pyörätyyppien, kuten sähköpyörien, tarpeet on huomioitu. Tiedotamme myöhemmin Pyörätallin avautumisesta.

Avajaiset alkavat Kansalaistorilta kello 12

Tapahtuma alkaa kello 12 Kansalaistorilta pormestari Juhana Vartiaisen juhlapuheella. Puheensa pitävät myös kaupungin, Kaupunkiliikenteen sekä tunnelin urakoitsija Destian edustajat. Puheiden jälkeen avajaiskansa siirtyy uudelle tunnelille, jonka läpi päästään kulkemaan pormestarin johdattamana ensimmäistä kertaa noin kello 13.

Tapahtuman juontajana on aina reipas ja valovoimainen Mikko ”Peltsi” Peltola. Musiikkia tarjoilee trubaduuri Vihtori Maijanen, ja jännitystä tuo onnenpyörä. Samaan aikaan Kansalaistorilla on pääkaupunkiseudun Pyöräilyviikon avajaiset, jossa on mahdollisuus tutustua muun muassa kaupunkipyöräpalveluun ja saada opastusta pyörien käyttöön. Kansalaistorilta lähtee Pyöräilyviikon koko perheen Liikennerauhan Pyöräparaati kello 13. Tervetuloa mukaan juhlistamaan kestävää liikkumista ja pyöräilyn iloa!

Kaisantunnelin urakan toteutusvaihe alkoi huhtikuussa 2021. Tunneli on noin 220 metriä pitkä, noin 8 metriä leveä ja 3 metriä korkea. Pyörätie on 4 metriä leveä ja jalkakäytävä 3,5 metriä leveä. 

−Urakka on ollut pitkä ja erittäin vaativa, koska tunnelia on rakennettu käytössä olevien junaraiteiden alla vilkkaalla päärautatieasemalla. Esimerkiksi tuetut kaivannot ja kallion louhinta on pitänyt suunnitella tarkkaan ja toteuttaa junaliikenteen ehdoilla lyhyissä aikaikkunoissa. Nyt on aika juhlia onnistunutta lopputulosta, joka tulee ennusteiden mukaan palvelemaan vilkkaimpina päivinä jopa 10 000 pyöräilijää vuorokaudessa, sanoo projektinjohtaja Jukka Repo Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta.

Lue lisää Kaisantunnelista kaupungin sivuilta.