Metroasemien uudistaminen on pitkäjänteistä työtä

Kaupunkiliikenne suunnittelee ja toteuttaa metroasemien peruskorjauksia. Kunnostustöissä pyritään paitsi parantamaan asemien teknistä kuntoa, myös lisäämään tilojen viihtyisyyttä ja kehittämään matkustajakokemusta.

Metrojuna Kulosaaren asemalla.

Metroasemien peruskorjaukset suunnitellaan niin, että rakennustöistä on mahdollisimman vähän haittaa matkustajille. Hankkeita porrastetaan, ja mahdolliset liikennekatkot hyödynnetään toteuttamalla samaan aikaan muita hankkeita. Esimerkiksi Vuosaaren asemalla tehtiin tänä vuonna perusparannus metrosillan korjaustöistä johtuneen liikennekatkon aikana.  

Peruskorjausten suunnittelu perustuu talousarvioon, jossa on määritelty hankkeet seuraavalle 10 vuodelle. Päätösten pohjana ovat muun muassa tekniseen kuntoon liittyvät selvitystyöt. Hankkeiden aikatauluja sovitetaan keskenään, ja tarvittaessa hankkeita aikaistetaan tai siirretään eteenpäin.

”Herttoniemen aseman kunnostustyön suunnittelun käynnistimme nopeasti laajemman korttelikehityksen päätyttyä tuloksettomana. Aseman ympäristön kehittämiseen liittyi poliittista painetta, ja matkustajat olivat pitkään toivoneet aseman viihtyisyyteen ja turvallisuuteen parannusta”, kertoo hankekehityspäällikkö Kirsi Borg omaisuudenhallintayksiköstä.

Muut infrahankkeet voivat vaikuttaa peruskorjausten aikatauluihin. Esimerkiksi Junatien metrosillan uudistaminen ajoitettiin aiemmin 2030-luvulle, mutta sillan kuntoselvitysten jälkeen siitä tuli kriittinen hanke, jonka toteutusajankohtaa aikaistettiin. Se tarkoitti joidenkin metroasemahankkeiden aikataulujen siirtymistä.

Työkaluja suunnitteluun

Peruskorjauksissa ei tähdätä ainoastaan teknisen kunnon parantamiseen. Kaupunkiliikenne ja metroasemien omistaja HKL ovat käynnistäneet kehitystyön, jossa luodaan uutta, kokonaisvaltaisempaa toimintamallia asemien korjaushankkeisiin. Tavoitteena on, että asemista tulee mahdollisimman miellyttäviä ja toimivia liikkumisympäristöjä. Toimintamallissa otetaan huomioon teknisten reunaehtojen lisäksi muun muassa kaupunkilaisten näkemykset, asemien ominaispiirteet, arkkitehtuuri, taide ja sidosryhmien tarpeet esimerkiksi palveluihin liittyen.

”Toimintamallin kehittämistyö saadaan valmiiksi lokakuun aikana. Pilottikohteena toimii Sörnäisten asema, jonka paloturvallisuuden ja talotekniikan parantamisen yhteydessä mietitään myös aseman identiteettiin liittyviä asioita ja sitä, miten niitä vaalitaan tulevassa hankkeessa”, Borg kertoo.

Kuulumisia asemilta

Kontulan metroaseman peruskorjaus valmistui lokakuun alussa. Perusparannuksessa helpotettiin matkustajien liikkumista asemalla ja parannettiin viihtyisyyttä mm. uusimalla pintoja ja tuomalla asemalle taidetta.

Vuosaaren asema avattiin 29.9. Laiturille asennettiin mm. vedeneristys ja uusi graniittilaatoitus. Liukuportaat, valaistus ja teknisiä järjestelmiä uusittiin. Esteettömyyttä parannettiin esteettömyysopastuksella ja äänimajakoilla.

Herttoniemen aseman sisä- ja ulkotiloissa tehdään kunnostustöitä. Asema saa paitsi teknisiä ja toiminnallisia parannuksia, myös siistin yleisilmeen. Työt valmistuvat tämän vuoden lopulla.

Itäkeskuksen aseman kunnostuksella varmistetaan aseman turvallisuus ja toimintavarmuus ja parannetaan viihtyvyyttä. Työt aloitetaan tänä syksynä, ja ne jatkuvat ensi kesään.

Rautatientorin metroaseman perusparannuksen suunnitteluun ja ajoitukseen vaikuttavat Kaivokadun ympäristön muut hankkeet. Tavoitteena on uusia käyttöikänsä päässä olevat tekniset järjestelmät ja parantaa matkustajien viihtyvyyttä, turvallisuutta ja vaihtoyhteyksiä.