Metro uudistuu tulevaisuudessa – tätä se tarkoittaa!
Metro kuljettaa päivittäin jopa yli 250 000 matkustajaa ja trendi on kasvun suuntaan. Tämän lisäksi metron järjestelmät alkavat tulla käyttöikänsä päähän. Metron järjestelmiä tulee uudistaa siksi paitsi turvallisuussyistä, myös kasvavan matkustajamäärän takia. Metron uudistamista edistävässä Metron kapasiteettihankkeessa eli METKA-hankkeessa uudistetaan metron vanhentuvia järjestelmiä.

METKA on Kaupunkiliikenteen, Länsimetron, HSL:n, liikenneliikelaitoksen sekä Espoon kaupungin yhteistyöhanke. Hankkeen edustajat kokoontuivat 9.10. METKA-päivässä Redin BioRexissä. Tilaisuudessa keskusteltiin metron tulevaisuudesta sekä hankkeen ajankohtaisesta tilasta.
Miten metro muuttuu?
Metron järjestelmiä uudistetaan, jotta metro kulkisi myös tulevaisuudessa luotettavasti ja turvallisesti. Uusitut järjestelmät mahdollistavat metron vuorovälin tihentämisen 120 sekuntiin tulevaisuudessa. Keskeisimmät muutokset ovat seuraavat.
Junankulunvalvontajärjestelmä
Nykyisin käytössä oleva metron pakkopysäytysjärjestelmä korvataan puoliautomaattisella junakulunvalvontajärjestelmällä. Merkittävin muutos on se, että uuden automaattisen järjestelmän ansiosta metrojunat voivat kulkea lähempänä toisiaan, koska niiden välinen suojaväli voidaan lyhentää. Tämä mahdollistaa tiheämmän vuorovälin, mikä puolestaan kasvattaa metron matkustajakapasiteettia.
Osana junankulunvalvontajärjestelmän uudistusta hankitaan myös radioverkko palvelemaan uutta kulunvalvontaa. Metron luotettavuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi uusitaan myös metron raidevirtapiirit.
M300-junien uudistus ja M400-junien hankinta
M100- ja M200-junien tullessa käyttöikänsä päähän tulee vanhat metrojunat korvata uusilla. Uudet M400-junat ovat palvelutasoltaan sekä energiatehokkuudeltaan parempia, kuin korvattavat junat. M400-junat liikennöivät uudella junankulunvalvontajärjestelmällä. Myös M300-kalustoon asennetaan uudet järjestelmät.
M400-metrojunahankinta on METKA-hankkeesta erillinen hanke, mutta se kulkee rinnakkain tiiviisti METKA:n kanssa.
Lisätietoja METKA-hankkeesta löydät hankkeen sivuilta.