Uudenlainen pyöräpysäköintikokeilu toi ideoita pysäköinnin kehittämiseen

Kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki testasivat kahden kuukauden ajan uudenlaista pyöräpysäköintiä Kiasman edessä. Kokeilusta saatiin paljon kokemusta ja ideoita pyöräpysäköinnin kehittämiseen.

Pyöräpysäköintikokeilu Kiasman edessä, henkilö ottaa pyörää pois pyöräkaapista.
Pyöräpysäköintikokeilu Kiasman edessä. Kuva: Vesa Laitinen.

Pyöräpysäköinnissä uutta oli se, että käyttäjä pystyi jättämään pyöränsä lisäksi parkkiin esimerkiksi kypärän ja repun, sillä kullakin pyörällä oli tässä parkissa oma, lukittava tilansa. Pyöräpysäköinti toimi erillisen sovelluksen avulla.

Pysäköintikokeilu alkoi 13.9. ja päättyi 7.11. Kyseisenä aikana sovelluksen latasi 112 käyttäjää. Pyöräparkkia käytettiin 33 kertaa. Keskimääräinen pysäköintiaika oli 2,5 tuntia. Kokeilun aikana yhtäkään pyörää ei varastettu eikä pysäköintikaappeihin kohdistunut ilkivaltaa.

Palautteen perusteella tehtiin muutoksia enimmäispysäköintiaikaan ja hinnoitteluun. Aluksi pyöräpysäköinnin käyttäminen oli maksutonta ensimmäisten tuntien ajan, mutta käyttäjien toiveesta maksutonta tuntimäärää pidennettiin.

– Saimme loistavaa kokemusta ja lisäksi mahdollisesti uuden toimijan. Tammikuussa 2025 aloitamme pohtimisen uudesta kokeilusta ja sen mahdollisesta kohteesta, Kaupunkiliikenteen puolelta kokeilua koordinoinut kiinteistöpalvelusuunnittelija Ari Koponen kertoo.

Kiasman edessä, Kansalaistorin puolella sijainneessa pyöräpysäköinnissä oli kahdeksan erillistä lukittavaa tilaa. Kiasma tarjosi pyöräkaappeihin tarvitun sähkön. Pysäköintiratkaisun on kehittänyt norjalainen startup-yritys Bikeloop, joka sai kokeilusta oppia muun muassa Helsingin pyöräliikenteestä ja erilaisista lupakäytännöistä.

Lue lisää pyöräpysäköintikokeilusta aiemmasta uutisesta.