Light Rail Training -koulutusohjelman pilotti päättyi Helsinkiin
Ensimmäinen ja samalla pilottina tulevalle koulutusohjelmalle toimiva kansainvälinen ja kokonaisvaltainen Light Rail Training - koulutus alkoi syyskuun 2021 alkupuolella ja päättyi kesäkuussa 2022.
Ensimmäinen ja samalla pilottina tulevalle koulutusohjelmalle toimiva Light Rail Training -koulutus alkoi syyskuun 2021 alkupuolella Helsingissä. Kurssi jatkui koronapandemian aiheuttaman tauon jälkeen keväällä 2022. Toinen jakso järjestettiin huhtikuun alussa Zürichissä, kolmas toukokuussa Dresdenissä ja neljäs eli viimeinen jakso kesäkuun alussa vielä Helsingissä. Pilottikurssin osallistujiksi valikoitui 17 ammattilaista niin Kaupunkiliikenteen, Helsingin ja muiden kaupunkien kuin yksityisten palveluntuottajien joukosta.
Ryhmäytymään päästiin kunnolla kevään ulkomaan jaksoilla Zürichissä ja Dresdenissä.
– Oli hienoa huomata, kuinka ryhmä nivoutui yhteen koulutuksen edetessä ja keskustelut muuttuivat yhä mielenkiintoisimmiksi, toteaa koulutuksen vastuuhenkilö, professori Gunnar Heipp.
Paljon hyvää, jonkin verran kehitettävää
Pilottijakso oli tarpeen. Siitä saatujen kokemusten ja mm. koulutuksen palautekanavan kautta tulleiden kehittämisideoiden avulla koulutusta on voitu kehittää eteenpäin.
Koulutus tullaan tiivistämään neljästä viikosta kolmeen, ja mukaan otetaan vain olennaisimmat asiat. Osa ekskursioista muutetaan vapaaehtoisiksi. Koulutus alkaa Zürichistä, joka sopii sisällöllisesti aloituskaupungiksi, ja samalla osallistujat pääsevät ryhmäytymään heti alussa kunnolla.
Pilottikoulutuksen osallistujien valinta osui nappiin, ja mukaan saatiin osallistujia monenlaisista taustoista. Myös luennoitsijat kantoivat kortensa antaumuksella kekoon.
-Koulutus sisältää kokonaisvaltaisen katsauksen pikaraitiovaunusuunnitteluun rahoituksesta projektijohtamiseen ja rakentamisesta kesävään kehitykseen, Heipp muistuttaa.
Pohdittavaksi jää, lisätäänkö koulutuksessa raitiovaunun operointiin ja rakentamiseen liittyvää osuutta. Myös itsereflektioon Heipp toivoo löytyvän enemmän aikaa seuraavassa koulutuksessa.
Haku seuraavaan Light Rail Training -koulutukseen alkaa elokuussa. Ensimmäinen jakso järjestetään Zürichissä tämän vuoden marraskuussa.
-Koulutusta on tarkoitus jatkaa tulevina vuosina, sillä kiinnostusta löytyy niin Tampereelta ja Turusta kuin pohjoismaista ja Saksastakin, koulutuksen suunnittelusta Kaupunkiliikenteellä vastaava suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja Artturi Lähdetie kertoo.
Kun lähtee kauas, näkee lähelle
Yksi Light Rail Training -kulutuksen pilottiin osallistuneista oli liikennesuunnittelija Teija Visa HSL:ltä. Sisältö oli Visalle osin tuttua, mutta hän sai liikennesuunnitteluun myös uusia ideoita.
-Tärkeintä koulutuksessa olivat ihmiset, ja tästä verkostosta tulee jatkossakin olemaan minulle iloa ja hyötyä.
Koulutuksesta on Visalle jäänyt mieleen erityisesti ekskursio Stadlerin raitiovaunutehtaalle. Siellä mm. esiteltiin, miten raitiovaunut pysyvät kiskoillaan.
-Meillä on samoja haasteita kuin muuallakin, mutta aivan liian vähän haemme oppia saksankielisistä maista esimerkiksi siihen, kuinka katutilaa tulisi käyttää.
Visa suosittelee koulutusta alan ammattilaisille, mutta myös alaa aloitteleville.
-Koulutuksessa pääsi luomaan laajan verkoston ja keskittymään kaupunkisuunnittelun sekä pikaraitioteiden maailmaan.