Kaupunkiliikenne rakensi kunnossapitovaunun pikaratikan radalle
Kaupunkiliikenne Oy:n kunnossapidon työntekijät rakensivat uuden työvaunun pikaratikkalinjan 15 radalle. Vaunulla tehdään kunnossapitotöitä Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä yöaikaan.

Uuden työvaunun ensisijainen tarkoitus on palvella ajolankojen huurtumiseneston kunnossapitotoimissa. Vaunu on varustettu uudentyyppisellä huurrevirroittimella, jonka tekniikka perustuu huurtumisen estoaineen levittämiseen sumuttamalla, perinteisen huoparullan sijaan.

Kaupunkiliikenteen työntekijät rakensivat työvaunun vanhasta ratikasta
Uusi kunnossapitovaunu on rakennettu täysin Kaupunkiliikenteen työntekijöiden omana työnä ja omalla tietotaidolla. Ainoastaan huurrevirroitin on tilattu Keski-Euroopasta. Rakentamisessa käytetyt osat löytyivät omasta takaa, ja myös varaosien osalta Kaupunkiliikenne on omavarainen.
– Kunnossapidon työntekijöillä on kymmenien vuosien ajalta osaamista ja kokemusta raitiovaunuista ja etenkin vanhemmista nivelraitiovaunuista. Työvaunun rakentamiseen kutsuttiin avuksi myös yksi eläkkeelle jäänyt ammattilainen, kertoo Kaupunkiliikenne Oy:n kunnossapitoyksikön va. johtaja Matti Pekkarinen.
Työvaunun pohjana on vanha 1980-luvun nivelraitiovaunu numero 82. Vaunusta on tehty kahteen suuntaan ajettava, jotta se pystyy kulkemaan pikaratikan radalla.

Prototyypin suunnittelu ja ideointi Kaupunkiliikenteellä aloitettiin vuosi sitten, ja keväällä 2024 alkoi kunnossapitovaunun rakentaminen. Vanhasta vaunusta irrotettiin välipala (C-vaunu) pois. Matkustajien penkit poistettiin sisältä, ja vaunun takapäähän rakennettiin toinen ohjaamo. Vaunuun suunniteltiin myös erillinen käyttöjärjestelmä. Työvaunu rakennettiin Vallilan raitiovaunuvarikolla.
Uusi työvaunu on nimeltään Ananas, ja sen kylkinumero on 2282.

Kerromme lisää uudesta kunnossapitovaunusta Kaupunkiliikenteen Instagramissa ja Facebookissa!