Ajosimulaattorit uudistavat metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien koulutusta

Metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien ajokoulutus uudistuu ja monipuolistuu, kun koulutustiimi saa käyttöönsä uuden työvälineen täydentämään opetusta – ajosimulaattorit. Ajoharjoittelu on tärkein osa metrojunan- ja raitiovaununkuljettajien ajotaidon opiskelua.

Ratikka-ajosimulaattorin kouluttajan pöytä ja yksi ohjaamo.

Kaupunkiliikenne on hankkinut käyttöönsä metro- ja raitiovaunuajosimulaattorin täydentämään ajo-opetusta. Kumpikin ajosimulaattori sisältää kouluttajan pöydän sekä neljä ohjaamoa. Ohjaamoissa on istuin, ohjauspöytä ja monitori, joka näyttää autenttista kuvaa liikenteestä. Simulaattorin avulla voidaan harjoitella normaalia ajoa, mutta myös poikkeustilanteita.

Kuljettajakoulutus monipuolistuu ja helpottuu

Nykyisin ajoharjoitteluun käytetään linjaliikennekalustoa ja ajoharjoittelu tehdään metro- ja raitioverkostossa. Metroradan normaalikäyttö rajoittaa ajoharjoittelun toteuttamista, metron ajoharjoittelu joudutaan tällä hetkellä tekemään ilta- ja yöaikaan. Raitiovaunujen osalta uudempaa ja tilavampaa Artic-kalustoa halutaan pitää matkustajapalvelussa ennemmin kuin ottaa niitä pois linjalta ajoharjoitteluun. Simulaattori kuluttaa myös vähemmän sähköä kuin oikealla kalustolla ajaminen.

─ Simulaattorit tulevat monipuolistamaan ja helpottamaan kuljettajakoulutusta, sillä niillä voi ajaa kaikkina vuorokauden aikoina. Lisäksi niillä voidaan ottaa harjoitteluun tilanteita, joita ei välttämättä ilmene ajoharjoitteluympäristössä, esimerkiksi lehtikelillä tai lumisissa olosuhteissa ajoa, täydentämään kevätaikaan pidettävää raitiovaunun ajo-opetuskurssia, kertoo liikennehenkilökunnan päällikkö Pasi Singh.

Metrosimulaattorilla on mahdollisuus ajaa koko metroverkolla, myös metron juuri avautuneella uudella osuudella Matinkylästä Kivenlahteen. Kuten aidoissakin metrojunissa, simulaattorissa on DAS-järjestelmä, jolla voi harjoitella energiatehokasta ajamista. Ohjelmaan voidaan lisätä myös erityistilanteita ja säädellä matkustajamääriä.

Lopullinen sijoituspaikka Hakaniemi

Simulaattorit on sijoitettu väliaikaiseen koulutustilaan Kuortaneenkadulle, jossa niiden toimintaa testataan ja ajokouluttajia koulutetaan simulaattorien käyttöön. Parhaillaan tehdään opetussuunnitelmaa simulaattoreiden käyttämisestä kuljettajakoulutuksen osana, ja jo loppuvuodesta simulaattoreita päästään hyödyntämään.

​​​​​​​Lopullinen sijoituspaikka simulaattoreilla tulee olemaan Hakaniemen metroaseman yhteyteen lähelle kuljettajien taukotiloja rakennettava koulutustila, jonne ne siirretään ensi vuoden aikana. Simulaattorit on Kaupunkiliikenteelle tuottanut espanjalainen Lander Simulation and Training Solutions S.A.

Raideliikenneverkosto laajenee

Tulevaisuudessa pääkaupunkiseutu rakentuu yhä enemmän päästöttömän raideliikenteen varaan. Raideverkosto kolminkertaistuu, ja kasvun myötä tarvitsemme lisää kuljettajia. Joulukuussa valmistui sekä raitiovaunun- että metrojunankuljettajakurssilta uusia kuljettajia, ja haku kevään kursseille on alkamassa. Heti tammikuussa haetaan kuljettajia myös pikaraitiotielle 550.