Koskelan varikkohankkeen allianssikumppani on valittu

Koskelan varikolla vuonna 2024 alkavan mittavan uudishankkeen kilpailutus on edennyt allianssikumppanin valintaan. Valmistuttuaan Koskelasta tulee toinen pääraitiovaunuvarikko rakenteilla olevan Ruskeasuon varikon ohella. Varikkoa rakennuttaa Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy.

Havainnekuva Koskelan varikosta.

Koskelan varikon uudistamista koskevan hankinnan viimeiselle neuvottelukierrokselle valittiin kaksi tarjoajaryhmittymää, joista Kaupunkiliikenteen hallitus valitsi kokouksessaan 20.6.2023 kumppanikseen ryhmittymän Akseli. Ryhmittymässä ovat mukana Skanska Infra Oy, Skanska Talonrakennus Oy, Sweco Finland Oy, Sipti Infra Oy, Rejlers Rakentaminen Oy ja Arkkitehtityöhuone APRT Oy.

Viimeisellä neuvottelukierroksella tarjoajaehdokkaita vertailtiin mm. kehitysvaiheen strategian, ympäristöinnovaatioiden sekä alustavaa toteutuskustannusta käsittelevien asiakirjojen perusteella. Lisäksi ryhmittymien kanssa järjestetyissä työpajoissa arvioitiin luottamuksen rakentamista. Laatutarjousten arvioinnin jälkeen vertailtiin annettuja hintatarjouksia.

Kilpailutuksen laatu on ollut todella kovatasoinen ja neuvotteluissa on onnistuttu aidosti kehittämään hanketta sekä luomaan edellytyksiä kehitysvaiheen tehokkaaseen aloittamiseen.

Hankkeen kehitysvaihe käynnistyy elokuussa

Sopimus voidaan allekirjoittaa neljäntoista vuorokauden oikaisuvaatimusajan jälkeen, jonka jälkeen elokuussa aloitetaan hankkeen kehitysvaihe. Toteutusvaiheeseen on tarkoitus siirtyä syksyllä 2024. Uutta varikkoa voidaan alkaa rakentaa, kun Koskelan nykyisen varikon toiminnot siirtyvät keväällä 2024 valmistuvalle Ruskeasuon varikolle. Koskelan uusi varikko valmistuu tavoitteen mukaan vuonna 2028.

Koskelan varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko nyt rakenteilla olevan Ruskeasuon varikon ohella. Hankkeessa Koskelan nykyisen varikon osittain epätarkoituksenmukaiset tilat korvataan uudella varikolla. Varikolle rakennetaan tilat raitiovaunujen säilytykselle, kunnossapidolle ja korjaukselle. Lisäksi varikkokokonaisuuteen kuuluu ratainfran kunnossapidon varikko.

Koskelan varikon uudishanke on osa raitiovaunuvarikoiden kehittämissuunnitelmaa, jonka mukaisesti varaudutaan pääkaupunkiseudun raitioliikenteen kasvuun.

Varikon hankesuunnitelman mukainen kokonaiskustannusarvio on noin 275 miljoonaa euroa.

Lue lisää Koskelan varikkohankkeesta.