Kohti hiilineutraaliutta: Kaupunkiliikenne Oy etsii luovia keinoja säästää sähköä ja varautuu mahdollisiin sähkökatkoihin
Osallistumme sähkönsäästötalkoisiin monin eri tavoin. Lauantaina 17.12. ryhdymme Kampin, Rautatientorin, Ruoholahden ja Hakaniemen metroasemilla mittaviin sähkönsäästötoimenpiteisiin pitämällä vaihtelevasti osan liukuportaista pysähdyksissä läpi talven.
Metro- ja raitiotieliikenne kulkee sähköllä, ja liikenteen jatkumiseen sähkökatkojen aikana on varauduttu. Myös kunnossapidon toimintaedellytykset mahdollisen sähkökatkon aikana on varmistettu kartoittamalla kohteet, joissa sähkönjakelun tulee toimia kaikissa tilanteissa.
Liikennöinnin varmistaminen säästötoimenpiteistä huolimatta vaatii analysointia ja kokeiluja, jotta säästöjen kokonaisvaikutuksista saadaan luotettavaa tietoa. Varautumisessa Kaupunkiliikenne on tehnyt yhteistyötä Helsingin kaupungin, HSL:n ja jakeluverkkoyhtiöiden kanssa.
Erilaisia keinoja säästää sähköä
Kaupunkiliikenne on säästänyt sähköä syksystä lähtien lukuisin eri toimenpitein. Kuljettajia on muistutettu taloudellisesta ajotavasta Rullataan raiteilla -kampanjalla. Lisäksi metrojunankuljettajilla on ohjaamossa DAS, eli Metron Driver Advisory System, joka ohjaa kuljettajaa taloudelliseen ajotapaan.
Lauantaista 17.12. alkaen Kampin, Rautatientorin, Ruoholahden ja Hakaniemen metroasemilla pidetään vaihtelevasti osa liukuportaista pysähdyksissä läpi talven. Samalla portaiden kulkusuunta saattaa satunnaisesti muuttua. Jokaisella metroasemalla toimii kuitenkin ainakin yksi liukuporras ylös- ja yksi alaspäin.
Varikoiden ja asemien valaistusvoimakkuutta on vähennetty ja lamppuja on vaihdettu ledeiksi. Lisäksi toimistotilojen lämpötilaohjauksia on tarkistettu ja muutettu kaksi astetta alemmas.
Kaupunkiliikenne jatkaa työtä uusien sähkönsäästötapojen kehittämiseksi.