Vantaan raitiovaunuvarikon asemakaavan muutos eteni

Kaupunkiliikenne Oy toteuttaa Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon.

Havainnekuva Vantaalle rakennettavan Vaaralan varikon alueesta.
Havainnekuva Vantaalle rakennettavan Vaaralan varikon alueesta.

Vantaan ratikan varikko on tarkoitus sijoittaa rakentamattomalle tontille Kehä III:n ja Länsimäentien risteysalueen läheisyyteen Vaaralaan. Vantaan kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi varikkotontin asemakaavaehdotuksen kokouksessaan 11.2.2025.

Alueelle voidaan sijoittaa raitiovaunujen säilytys-, korjaus- ja huoltotilat sekä niihin liittyviä toimisto- ja sosiaalitiloja yhteensä 20 000 kerrosneliömetriä. Varikko tulee olemaan toiminnassa Vantaan ratikan liikennöinnin alkaessa suunnitelman mukaan vuonna 2029.  

Varikkoalueen tieyhteydet tulevat Länsimäentieltä korttelin keskeltä sekä korttelin eteläpuolelta. 

Kierrätettyjä rakennusmateriaaleja ja uusiutuvaa energiaa 

Kaavamääräysten mukaan rakennuksista tulee mahdollisimman energiatehokkaita ja hiilijalanjäljeltään pieniä. Alueella tulee käyttää vähäpäästöisiä materiaaleja kuten kierrätettyjä rakennusosia ja uusiomateriaaleja sekä betonirakenteissa vähähiilistä betonia. 

Varikolla tullaan tuottamaan ja hyödyntämään uusiutuvaa energiaa, ja esimerkiksi varikkorakennuksen katolle voidaan asentaa aurinkopaneeleita. Noin kolmannes kattopinta-alasta tulee rakentaa kasvikattoina. 

Kaupunkiliikenne Oy toteuttaa varikon, ja kaavoitus perustuu varikon hankesuunnitelmaan. Varikon ympäristötavoitteet ovat linjassa Kaupunkiliikenteen tavoitteiden kanssa, joiden mukaan haluamme olla suunnannäyttäjä infra-alan hiilineutraaliudessa. 

Asemakaavaehdotusta on täydennetty edellisen käsittelyn jälkeen luontotyyppiselvityksellä vuonna 2024. 

Lue lisää Vaaralan varikosta Vantaan sivuilta.