Kaupunkiliikenne Oy:n vuosi 2023: Pikaratikka aloitti joukkoliikenteen uuden aikakauden

Päätavoitteemme vuonna 2023 oli liikennöinnin aloittaminen lokakuussa uudella pikaratikkalinjalla 15. Hanke valmistui yli puoli vuotta etuajassa ja alitti sille budjetoidut kustannukset.

Panostimme kuljettajarekrytointiin ja -koulutukseen: vuoden aikana koulutimme 250 uutta kuljettajaa metroon ja ratikkaan. Uudet ajosimulaattorit toivat uusia mahdollisuuksia raitiovaunun- ja metrojunankuljettajien kouluttamiseen ja varsinkin erilaisten riski- ja poikkeustilanteiden kohtaamiseen.

Hakaniemen ja Sörnäisten metroasemilla tehdyt perusparannukset valmistuivat. Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa työt etenivät raiteiden asentamisella koko hankealueelle aina Nihdistä Pasilaan asti. Vuoden loppupuolella päästiin suunnittelemaan vuonna 2024 tapahtuvaa käyttöönottoa. Ruskeasuon varikko saatiin rakennusteknisesti pääosin valmiiksi, ja Kruunusillat-hankkeessa rakennustyöt olivat käynnissä koko reitillä. Suuria kaupunkiraidehankkeita palkittiin hyvästä työstä kertomusvuonna useaan kertaan.

Kehitimme investointien hiilijohtamisen mallin, jonka avulla ilmastopäästöt tuodaan osaksi investointiprojektien suunnittelua ja päätöksentekoa. Lisäsimme vuonna 2023 vähähiilisen betonin käyttöä kaiken kokoisissa rakentamishankkeissamme, ja liikennöinnissä jatkoimme jo pitkään käynnissä ollutta työtämme energiatehokkuuden parantamiseksi ja sähkönkulutuksen päästöjen pienentämiseksi.

Kaupunkiliikenteen vuosikertomus kertoo näistä ja muista vuoden 2023 tärkeistä tapahtumistamme. Voit kerrata vuoden 2023 vaiheitamme myös audiovisuaalisessa muodossa alla.