Ekoluutiota raiteilla vuodesta 1891

Raitiovaunut ovat aina kulkeneet aikaansa edellä: tarjonneet kaupunkilaisille kestävää joukkoliikennettä ja näyttäneet suuntaa tulevaisuuden raitioliikenteelle. 

Yli 130 vuotta raiteilla ja 125 vuotta sähköllä

Mitä olisi Helsinki ilman kotoisasti kolisevia ratikoita? Ratikat ovat aina kulkeneet aikaansa edellä: tarjonneet kaupunkilaisille kestävää joukkoliikennettä ja näyttäneet suuntaa tulevaisuuden raitioliikenteelle. Eli ekoluutiota parhaimmillaan jo vuodesta 1891!

1800-luku

Tarinamme alkaa hevostallilta, jossa kauraa jauhaneiden nelijalkaisten kanssa aloitamme hevosraitiovaunun liikennöinnin. Helsingin Raitiotie- ja Omnibusosakeyhtiö (HRO) perustetaan vuonna 1888. Yksityinen yhtiö vastaa Helsingin ensimmäisten raitioteiden rakentamisesta ja liikennöinnistä.

1891. Ensimmäiset raitiovaunut kulkevat hevosvoimalla. Hevosen vetämä avoraitiovaunu, matkustajia ja kuljettaja Senaatintorilla.
1900. Sähköraitiovaunut aloittavat liikennöinnin. Sähköllä kulkeva raitiovaunu välillä Haaga ja Erottaja.

1900-luku

Vuonna 1900 hevoset jäävät, mutta jatkamme matkaa yhdessä rahastajien kanssa, jotka lipunmyynnin lisäksi pitävät ratikoissa järjestystä yllä. Aluksi hiljaiset vaunut aiheuttavat joissain jopa pelkoa, mutta pienen totuttelun jälkeen uuden ajan raitiovaunut otetaan ilolla vastaan.

1940-luku

Helsingin kaupunki ostaa HRO:n omaisuuden vuonna 1944, ja Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) aloittaa toimintansa kunnallisena liikelaitoksena vuonna 1945.  

Sota tuo naiset osaksi raitiovaunuliikennettä. Miesten lähtiessä rintamalle naiset ottavat ratikan ohjaamon haltuunsa. He ajavat, hoitavat tekniikkaa ja pitävät kaupungin liikkeessä. Lopullisesti naiset tulevat jäädäkseen raitioliikenteeseen 1960-luvulla.

1973. Valmetin nivelratikka saapuu katukuvaan punavalkoisena, mutta väri vaihtuu pian tuttuun vihreään. Punavalkoinen ratikka liikkuu Olympiastadionin lähettyvillä matkustajia kyydissään.

1970-luku

Vuosikymmenten kuluessa raitiovaunut vaihtuvat, kunnes kotimaisen Valmetin ratikka vakiintuu Helsingin katukuvaan ensin punavalkoisena. Tyytymättömyyden myötä väri vaihtuu vanhaan tuttuun vihreään.

1980-luku

Vaikka viimeiset rahastajat lopettavat työnsä ratikoissa 1980-luvulla, HKL:n ammattilaisten joukko kasvaa, kun rinnalle ilmestyvät metrojunankuljettajat.

2016. Artic aloittaa raiteilla uuden aikakauden. Artic-ratikka kulkee tornitalojen keskellä.

2010-luku

Nivelratikan rinnalle kehitetään pohjolan ankariin olosuhteisiin suunniteltu Artic. HKL ei tilaa valmista raitiovaunumallia, vaan toivoo monia ominaisuuksia, kuten kääntyvät telit, kiinteät akselit ja pehmeät pyöränkumit, jotka oli havaittu hyviksi HKL:n omassa kehitystyössä jo aiemmin.

Artic pääsee koeliikenteeseen Helsingin raiteille vuonna 2013 ja saa matkustajilta hyvän vastaanoton. Sarjatuotantoon päästyään Artic alkaa liikennöidä Helsingissä vuonna 2016.

2020-luku

Pikaraitiovaunut ilmestyvät ratikoiden joukkoon, kun linja 15 avataan matkustajille vuonna 2023. Pikaraitiolinjojen laajeneminen jatkuu: odotamme Kruunusiltojen raitiotien valmistumista vuonna 2027 ja muiden suunnitteilla olevien hankkeiden etenemistä.

HKL yhtiöitetään vuonna 2022 ja yhtiö saa nimekseen Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy.

Pitkä ja vaiherikas historiamme sekä sinnikäs työ kaupunkiliikenteen kehittämiseksi on rakentanut vankan pohjan liikennöinnin lisäksi pääkaupunkiseudun laajenevalle joukkoliikenneverkostolle ja tulevaisuuden kestävälle kaupunkikehittämiselle.

2020-luku. Pikaratikka laajentaa käsitystä tulevaisuuden kaupunkiliikenteestä. Pikaratikka kulkee tulevalla linjanumerolla 12 kruunusillat taustanaan.

Seuraa tarinaa somekanavissamme @ Kaupunkiliikenne!