Havainnekuva Koskelan varikosta.

Varikkohankkeet

Varikkohankkeet ovat osa raitiovaunujen kehittämissuunnitelmaa, jonka tarkoituksena on varautua kantakaupungin raitioliikenteen ja kaluston määrän kasvuun sekä uusien pikaraitiovaunujen tarpeisiin.

Nykyiset raitiovaunuvarikot

Tällä hetkellä raitiovaunujen säilytys- ja huoltotarpeita varten on käytössä kolme varikkoa: Ruskeasuolla, Vallilassa ja Töölössä. Raitiovaunut säilytetään ja huolletaan Töölön ja Ruskeasuon varikoilla. Vallilassa tehdään myös isompia töitä kuten kolari- ja peruskorjauksia. Roihupellon varikko palvelee pikaraitiolinjalla 15 liikennöivien vaunujen säilytys- ja korjaustarpeita. 

Linjastosuunnitelman mukaisesti kantakaupungin raitioliikenteen kalustotarve kasvaa. Lisäksi suunnitelluille uusille pikaraitioteille tullaan hankkimaan uutta kalustoa, joita uudet varikot myös palvelevat.

Raideliikenteen laajentumisen myötä meneillään on historiallisen suuri raitiovaunuvarikkojen kehittämissuunnitelma. 

Ilmakuva Koskelan varikosta.
Nykyinen Koskelan varikko.

Varikkojen kehittämissuunnitelmassa varaudutaan raitioliikenteen laajentumiseen

Varikoiden suurimmat puutteet ovat linjastolaajennuksiin ja kaluston koon kasvamiseen liittyvät säilytystilan puute, vanhanaikaiset ja epätarkoituksenmukaiset huolto- ja korjaustilat sekä kiinteistöjen huono kunto. Töölön ja Vallilan varikot ovat noin 100 vuotta ja Koskelan varikko pääosin yli 50 vuotta vanha.

Vuonna 2018 valmistuneessa ja vuonna 2021 päivitetyssä varikkojen kehittämissuunnitelmassa on tarkoituksena korjata nämä puutteet ja vastata raitioliikenteen laajentumiseen.

Ruskeasuon varikko valmistui keväällä 2024, ja liikennöinti ja kunnossapitotoiminta käynnistettiin loppuvuonna 2024.

Koskelan varikolla on aloitettu mittava uudishanke vuoden 2024 aikana, kun varikon nykyiset, jopa 80 vuotta vanhat ja osittain epätarkoituksenmukaiset tilat korvataan uudella vaunuvarikolla. Uusi varikko otetaan käyttöön tämän hetkisen aikataulun mukaan vuoden 2029 aikana.

Nykyinen raitioteiden rakentamista ja kunnossapitoa palveleva ratakorjaamo sijaitsee Koskelan varikolla, jonka uudistuessa ratakorjaamon toiminta siirretään Kivikkoon. Tavoitteena on, että ratakorjaamo valmistuu ja tuotanto voidaan käynnistää vuonna 2025.

Töölön varikon käyttöä jatketaan 2030-luvun loppuun saakka. Siten varikkotilaa on riittävästi 2020-luvun lopulla niin Kruunusiltojen kuin Länsi-Helsingin raitioteiden käyttöön.

Lisäksi nämä muutokset mahdollistavat varautumisen esimerkiksi vaunuhankintojen tai raitiotiehankkeiden aikataulujen muutoksiin.

Meneillään olevat varikkohankkeet

Havainnekuva Koskelan uudesta raitiovaunuvarikosta.

Koskelan varikko

Nykyiset, jopa 80 vuotta vanhat ja osittain epätarkoituksenmukaiset tilat korvataan uudella vaunuvarikolla. Toteutus aloitetaan vuonna 2024.

Lisätietoa Koskelan varikon uudistamishankkeesta.Lue lisää