Meluntorjunta pikaratikka 15 reitillä
Kaupunkiliikenne tekee toimenpiteitä pikaratikan äänihaitan vähentämiseksi.
Automaattirasvauslaitteiden asennusaikataulua päivitetty 3.3.2025
Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova.
Koettuun meluongelmaan on tartuttu ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.

Automaattirasvauslaitteita asennetaan pikaratikan reitille
Kaupunkiliikenne Oy asentaa automaattirasvauslaitteita pikaratikka 15 reitille kohtiin, joissa on havaittu palautteiden ja mittausten perusteella tavallista korkeampia äänitasoja. Asennusaikataulu on aiemmin ilmoitetusta hiukan muuttunut mm. suunnitelmien täsmennyttyä.
Automaattinen kiskojenrasvauslaite on jo asennettu Helsingin alueella Oulunkylän juna-aseman kohdalle.
Työt Espoossa ovat jo osin käynnistyneet, ja Alberganesplanadilla asennukset tehdään tämän hetkisen suunnitelman mukaisesti huhti-toukokuussa, Yliopistonaukiolla Otaniemessä huhtikuussa, Vermonrinteenkujan kohdalla huhtikuussa ja Kurkijoentiellä toukokuussa.
Helsingissä Pakilan ja Pirjontien risteykseeen rasvauslaite asennetaan aikataulun mukaan kesäkuussa.
Norrtäljentien – Käskynhaltijantien kaarteeseen rasvauslaite toteutetaan erillisenä toteutuksena tämän vuoden aikana, tarkempi aikataulu on vielä täsmentymättä. Kokeilemme kohteessa erilaista laitteistoa ja voiteluainetta, jotta sen vaikutukset kaarremeluun saadaan testattua.
Kaupunkiliikenteen kunnossapitoyksikkö jatkaa myös raiteiden rasvausta käsityönä säännöllisesti.
Raitiovaunun liikkuessa ääntä aiheutuu eniten jyrkissä kaarteissa kiskon ja pyörän rajapinnassa. Myös raitiovaunun nopeuden laskeminen erityisesti kaarteissa vähentää äänen syntymistä, ja Kaupunkiliikenteen kuljettajat tulevat jatkossakin huomioimaan myös ajonopeudet yhtenä melua vähentävänä toimenpiteenä.
Kaupunkiliikenne on tehnyt myös lukuisia melumittauksia, joissa muun muassa selvitetään erilaisten voiteluaineiden vaikuttavuutta. Tutkimme myös kaluston ja kiskon profiilien vaikutusta raitiovaunun ääneen ja teemme tarvittavat muutokset profiileihin.
Usein kysytyt kysymykset:
Raitiovaunuliikenteen äänen aiheuttajia on kolme: runkoääni, laippaääni ja ns. squealing-ääni.
Näistä ensimmäinen aiheutuu ison massan liikkuessa kiskoilla ja erityisesti kiskon epäjatkuvuuskohdat (esim. vaihteissa) aiheuttavat maahan tärinää, joka saattaa heijastua maa-ainesta pitkin läheisiin rakennuksiin ja se saatetaan kokea pienenä tärinänä. Tätä melua ehkäistään mm. rakennusvaiheessa maahan raiteiden alle asennettavilla erilaisilla eristyselementeillä.
Laippamelua aiheutuu, kun raitiovaunun kiskopyörän laippa osuu kiskon reunaan. Metallien hangatessa toisiinsa aiheutuu joskus kirskuntaa. Tätä melua ehkäistään rasvalla, jota levitetään kiskojen laippauriin joko automaateilla tai manuaalisesti levittäen. Rasvauksella myös pidennetään ratainfran elinkaarta vähentämällä kitkan aiheuttamaa kulumaa erityisesti kiskossa.
Kolmas eli ns. squealing noise on pyörän ja kiskonselän aiheuttama korkeataajuinen ääni. Ääni aiheutuu siitä, kun jyrkissä kaarteissa vaunun kiinteän pyörätelin sisimmäinen pyörä tasauspyörästön puuttuessa saattaa sutia. Sutiminen yhdistettynä kääntyvään liikkeeseen aiheuttaa korkeataajuista ulinaa. Tätä voidaan ehkäistä mm. erilaisilla pyörän profiilimuutoksilla, kiskon profiilihionnoilla sekä kitkansäätelyaineella, joka ei pienennä pyörän ja kiskonselän kitkaa, mutta estää ulinan syntymisen.
Pikaratikassa poikkeavaa kantakaupungin raitioliikenteeseen nähden on erityisesti näistä viimeisin, mikä johtuu uudesta raitiotieinfrasta ja -kalustosta. Pyörien ja kiskon kuluminen pikaratikkaa liikennöitäessä tulee helpottamaan tilannetta, kun ne ”mukautuvat” toisiinsa.
Pikaraitiotiellä liikennöintinopeudet ovat myös suurempia kuin kantakaupungin raitiotiellä. Suurempi nopeus lisää sekä pyöristä tulevaa melua että ilmanvastuksen aiheuttamaa melua.
Pikaraitiotiellä käytetään myös osassa kohtia avointa sepeliratarakennetta, joka ei vaimenna yhtä hyvin ääntä kuin suljettu pintarakenne. Toisaalta Raide-Jokerin radalla on kantakaupungin rataan verrattuna paljon viherrataosuuksia, jotka erityisesti vaimentavat melua.
Eniten palautetta Kaupunkiliikenne on saanut Helsingissä Oulunkylän aseman seudulta ja Maunulasta Pirjontien liikenneympyrästä sekä Espoosta Leppävaarasta, Laajalahdesta ja Otaniemestä.
Melua aiheutuu erityisesti kaarteissa. Hankkeessa on pyritty minimoimaan kaarteiden määrä ja tekemään niistä mahdollisimman loivia.
- Erityisesti kaarregeometria on melun syntymisessä olennaista, ja se on otettu huomioon suunnittelussa.
- Nurmirata absorboi ääntä ja vaimentaa värähtelyä.
Hankkeella on työskennellyt meluasiantuntija ja melumittauksia on tehty.
Hankkeen aikana on tehty lähtötietomittaukset, joihin perustuen meluntorjunnan kohteet on suunniteltu. Hankkeessa toteutettiin useaan kohteeseen erillistä melun torjuntaa.
Hankkeen rakentamisen aikaisen melun torjuntaan ja seurantaan panostettiin useissa kohteissa. Meluavimpien työvaiheiden haitat pyrittiin minimoimaan.
Koeajojen aikana ei tehty raitiovaunujen melumittauksia.
Otamme asian vakavasti ja selvitämme melun juurisyytä mm. melumittauksilla. Tutkimusten perusteella pystymme kohdistamaan toimenpiteet oikein ja teemme toimenpidesuunnitelman.
Olemme investoineet automaattisiin voitelulaitteisiin niille paikoille, joissa meluongelma on suurin. Akuutin ongelman helpottamiseksi olemme tehostaneet kiskojen rasvausta erityisesti ongelmakohdissa. Voitelua tehdään voiteluautolla ja käsin.
Olemme ohjeistaneet kuljettajiamme laskemaan ajonopeutta suurimmissa ongelmakohdissa. Nopeuden laskeminen auttaa akuutissa ongelmassa.
Selvitämme myös automaattista raitiovaunukaluston laipan voitelua yhtenä mahdollisena vaihtoehtona.
Tarkastelemme myös käyttämämme kiskorasvan viskositeettia, jotta rasva saadaan pysymään kiskon pinnassa mahdollisimman pitkään.
Olemme tutkineet yhdessä asiantuntijoiden kanssa, voidaanko pyörien uudelleenprofiloinnilla vaikuttaa asiaan.