Meluntorjunta pikaratikka 15 reitillä

Kaupunkiliikenne tekee toimenpiteitä pikaratikan äänihaitan vähentämiseksi.

Automaattirasvauslaitteiden asennusaikataulua päivitetty 11.9.2025

Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova.

Koettuun meluongelmaan on tartuttu ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.

Heinäkuussa 2025 meluongelma oli hetkellisesti pahempi, koska voitelusyklille haettiin tasapainoa. Nyt normaaliin voitelusykliin on palattu ja ongelma on poistumassa. Lue uutinen: https://kaupunkiliikenne.fi/uutisartikkelit/pikaraitiovaunujen-kiskomelu-vahenee/

Automaattirasvauslaitteita asennettu pikaratikan reitille

Kaupunkiliikenne Oy on asentanut automaattirasvauslaitteita pikaratikka 15 reitille kohtiin, joissa on havaittu palautteiden ja mittausten perusteella tavallista korkeampia äänitasoja. Automaattirasvareissa on perinteistä kiskorasvaa, joka sekä vähentää melua että pidentää kiskon ja pyörän elinkaarta.

Automaattinen kiskojenrasvauslaite on jo asennettu ja käytössä Helsingin alueella Oulunkylän juna-aseman kohdalla.

Muutkin suunnitellut laitteet on jo asennettu, ja käynnissä on käyttöönotto- ja testausvaihe. Kaikki laitteet ovat käytössä lokakuun alkuun mennessä.

Automaattirasvauslaitteita on asennettu Oulunkylän lisäksi Espoossa Alberganesplanadille, Vermonrinteenkujan kohdalle, Yliopistonaukiolle Otaniemessä ja Kurkijoentielle. Helsingissä laitteet ovat Pakilan ja Pirjontien risteyksessä.

Oulunkylään Norrtäljentien – Käskynhaltijantien kaarteeseen rasvauslaite toteutetaan erillisenä toteutuksena. Kokeilemme kohteessa erilaista laitteistoa ja kitkansäätelyainetta, jotta sen vaikutukset kaarremeluun saadaan testattua. Pikaratikka 15 reitin lisäksi samanlainen laite asennetaan Katajanokalle. Nämä laitteet asennetaan marraskuun alussa.

Kaupunkiliikenteen kunnossapitoyksikkö jatkaa myös raiteiden rasvausta ja kitkansäätelyaineen levitystä käsityönä säännöllisesti.

Raitiovaunun liikkuessa ääntä aiheutuu eniten jyrkissä kaarteissa kiskon ja pyörän rajapinnassa. Myös raitiovaunun nopeuden laskeminen erityisesti kaarteissa vähentää äänen syntymistä, ja Kaupunkiliikenteen kuljettajat tulevat jatkossakin huomioimaan myös ajonopeudet yhtenä melua vähentävänä toimenpiteenä.

Kaupunkiliikenne on tehnyt myös lukuisia melumittauksia, joissa muun muassa selvitetään erilaisten voiteluaineiden vaikuttavuutta. Tutkimme myös kaluston ja kiskon profiilien vaikutusta raitiovaunun ääneen ja teemme tarvittavat muutokset profiileihin.

Usein kysytyt kysymykset: