
Junatien metrosillan uusiminen
Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten välillä uusitaan vuosina 2026–2027. Arvion mukaan metroliikenne katkeaa Kulosaaren ja Hakaniemen asemien välillä yli puoleksi vuodeksi vuonna 2027. Lisäksi Kalasataman metroasema on suljettuna pidempään.
Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten välillä uusitaan vuosina 2026–2027.
Hankkeen suunnitteluvaihe on käynnissä. Valmistelevat rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vuonna 2026. Metron liikennekatko ajoittuu vuodelle 2027. Liikennekatkon laajuus ja kesto tarkentuvat jatkosuunnittelussa.
Sillan rakentaminen vaatii merkittäviä muutoksia myös Kalasataman metroasemalla. Aseman laiturit on rakennettu osin uusittavan sillan päälle, ja tämä vaatii laiturien purkamisen, jotta siltakansi pystytään uusimaan.
Nykyarvion mukaan Kalasataman asema joudutaan sulkemaan paitsi metrokatkon ajaksi, myös noin puoli vuotta ennen ja puoli vuotta sen jälkeen. Tänä aikana metrojunat kulkevat aseman ohi pysähtymättä. Sulkemisen tarkka ajankohta täsmentyy suunnittelun edetessä.
Metroliikenne on sillan uusimisen ajan kokonaan poikki alustavasti Hakaniemen ja Kulosaaren välisellä osuudella.
HSL suunnittelee metroliikenteen katkon ajaksi korvaavaa bussiliikennettä. Arvioiden mukaan Kruunusillat-raitiotieyhteys Laajasalosta Hakaniemeen olisi tuolloin jo avautunut, ja se tukisi idän suunnan joukkoliikennettä aseman ollessa suljettuna.

Metron liikennöintikatko on välttämätön
Junatien metrosilta on uudistamisen tarpeessa. Silta on alun perin suunniteltu 1970-luvun mitoitusohjeiden mukaisesti, eikä se enää täytä nykyisiä kantavuusvaatimuksia.
Tuoreiden tarkastusten perusteella sillassa on todettu kantavuuspuutteita. Talvella 2025 sillalle toteutettiin väliaikainen tuenta riskienhallintatoimenpiteenä, jotta metroliikenne voi jatkua turvallisesti.
Silta on turvallinen käyttäjilleen, mutta sen korjausta on päätetty aikaistaa. Tavoitteena on varmistaa, ettei siltaa jouduttaisi sulkemaan yllättäen. Uudistaminen toteutetaan suunnitelmallisesti, ja metrokatkon ajaksi järjestetään huolellisesti suunniteltu korvaava liikenne.
Usein kysytyt kysymykset
Junatien metrosilta on kuntoarvioiden perusteella uusittava. Silta on turvallinen ja sen käytön turvallisuus halutaan taata myös tulevaisuudessa.
Silta on suunniteltu 70-luvulla voimassa olevien mitoitusohjeiden mukaisesti, jolloin vaatimukset eivät olleet yhtä tiukkoja kuin nykyisin. Siltaan teetettyjen nykyohjeiden mukaisten tarkastusten myötä on todettu, että sillassa on kantavuuspuute. Silta on ollut paikallaan 50 vuotta ja tänä aikana siltaan on myös muodostunut vaurioita kantavuuspuutteen takia.
Silta on käyttäjilleen turvallinen. Siltaan on toteutettu riskienhallintatoimenpiteenä teräksiset tukirakenteet, jotka varmistavat sillan kantavuuden.
Sillan muutoksia tarkkaillaan viikoittain ja siltaan on asennettu monitorointijärjestelmä, jonka avulla pystytään seuraamaan reaaliaikaisesti sillan rakenteessa tapahtuvia muutoksia. Kaupunki varmistaa toiminnallaan, että silta pysyy käyttäjilleen turvallisena.
Uusiminen kestää kokonaisuudessaan arviolta yli 2 vuotta ja vaatii liikennekatkon joka aikataulutetaan vuodelle 2027 Kruunusiltojen raitiotieyhteyden
avautumisen jälkeen.
Metroliikenteen katko kestää arviolta yli 6 kuukautta ja sen lisäksi Kalasataman asema on pois käytöstä noin puoli vuotta ennen ja puoli vuotta jälkeen täyskatkon.
Sillan rakentaminen vaatii merkittäviä muutoksia myös Kalasataman metroasemalla. Aseman laiturit on rakennettu osin uusittavan sillan päälle, ja tämä vaatii laiturien purkamisen, jotta siltakansi pystytään uusimaan.
Tämänhetkisen arvion mukaan asema joudutaan pitämään suljettuna noin puoli vuotta ennen ja jälkeen metroliikenteen katkon. Arvion toteutuessa se tarkoittaa, että Kalasataman metroasema jäisi pois käytöstä jo alkuvuodesta 2027, jolloin metroliikenne kulkisi pysähtymättä Kalasataman aseman ohi.
Metroliikenne on sillan uusimisen ajan kokonaan poikki alustavasti Hakaniemen ja Kulosaaren välisellä osuudella. HSL suunnittelee metroliikenteen katkon ajaksi korvaavaa liikennettä Hakaniemen ja Herttoniemen välille, ja lisäksi useiden normaaliliikenteen bussien liikennettä on tarkoitus tihentää. Vaikka matka-ajat väistämättä kasvavat, kaikissa tilanteissa pyritään turvaamaan tiheät ja kattavat yhteydet. Tämänhetkisen aikatauluarvion mukaan Laajasalon ja Hakaniemen välinen Kruunusillat-raitiotieyhteys olisi tuolloin avautunut ja tukisi osaltaan idän suunnan liikennettä.
Korvaavan liikenteen kokonaisuuden suunnittelu on parhaillaan käynnissä HSL:ssä. Hakaniemen ja Herttoniemen välisen korvaavan linjan lisäksi suunnitelmissa on olemassa olevien yhteyksien tihentäminen muun muassa junaradan varteen. Yhteyksiä suunnitellaan vahvistettavaksi esimerkiksi Herttoniemen ja Pasilan välillä, Itäkeskuksen ja Pukinmäen välillä, Itäkeskuksen ja Malmin välillä sekä Mellunmäen, Kontulan ja Malmin välillä. Kalasataman asukkaille ja alueen palveluihin turvataan kattavat yhteydet paitsi bussilla myös raitiovaunulla. Raitiovaunut palvelevat myös Sompasaaressa, Nihdissä ja Laajasalossa matkustavia.
Raitioliikenteessä selvitämme mahdollisuutta jatkaa linjojen 11 (Yliskylä–Hakaniemi) ja 13 (Länsi-Pasila–Nihti) reittien jatkamista Rautatientorin laidalle Mikonkadulle, jolloin Kalasatamasta ja Laajasalosta olisi suora yhteys Helsingin keskustaan.
Korvaavan liikenteen tarkoitus on varmistaa joukkoliikenne metron katkon ajaksi.
Korvaavat liikennejärjestelyt tarkentuvat HSL:n jatkosuunnittelussa syksyn 2025 ja kevään 2026 aikana. Muuttuvista järjestelyistä tullaan tiedottamaan kaupunkilaisia hyvissä ajoin ennen toimenpiteiden toteutusta. Jo tässä vaiheessa on tunnistettu, että Kalasataman terveysasema on yksi niistä kohteista, jonne on taattava edelleen laadukas joukkoliikenne. Joka tapauksessa matka-ajat tulevat hetkellisesti pitenemään, ja myös vaihdot voivat lisääntyä.
Kaupunkiliikenne suunnittelee Sörnäisten aseman laituritason peruskorjausta ja paloturvallisuuden parantamista sekä väestönsuojien korjausta toteutettavaksi liikennekatkon kanssa samaan aikaan, jotta haitta matkustajille jäisi mahdollisimman vähäiseksi.
Kävelyn ja pyöräliikenteen järjestelyt tullaan suunnittelemaan eri työvaiheiden aikana niin, että kaikkiin suuntiin yhteydet säilyvät koko ajan. Reitteihin tulee rakentamisen aikana muutoksia, kun sillan läheisyydestä varataan tilaa työmaalle. Joitakin muutoksia alueen liikennejärjestelyihin on suunnitteilla, jotta kävelyn ja pyöräliikenteen poikkeusreitit olisivat mahdollisimman toimivia.
Järjestelyistä tiedotetaan tarkemmin suunnitelmien edetessä.
Junatien metrosillan yritys- ja naapuritiedotteet
Sivulle kootaan Junatien metrosillan uusimiseen liittyvää ajankohtaistietoa sekä yritys- ja naapuritiedotteita.


Uutiset sivuillamme
- Junatien metrosillan projektinjohtourakan toteuttajaksi valittiin Kreate Oy, 3.10.2025
- Junatien metrosillan uudistamishankkeen ja korvaavan liikenteen suunnittelu etenee 10.6.2025
- Junatien metrosilta uusittava jo lähivuosina 12.3.2025
- Junatien metrosillan väliaikaiset tuentatyöt valmistuvat 3.2.2025
- Junatien metrosillan tuentatyöt alkavat 6.11.2025