Kaksi turvavaatteisiin pukeutunutta henkilöä seisoo rakennustelineiden edessä. Aurinko laskee taustalla.

Stora spårvägsprojekt

Vår unika kompetens behövs i flera stora spårtrafikprojekt i huvudstadsregionen – till exempel Spårjokern, Kronbroarna och spårtrafikprojektet Från Fiskehamnen till Böle.

En fungerande stad färdas på spår. I och med åtgärderna relaterade till stadens tillväxt och förebyggande av klimatförändringen spelar spårtrafiken därför en allt viktigare roll i framtiden som producent av kollektivtrafiken för Helsingforsborna.

Spårtrafiken i huvudstadsregionen växer nu med historisk omfattning. Vår unika kompetens behövs i flera stora spårtrafikprojekt i huvudstadsregionen – till exempel Kronbroarna och spårtrafikprojektet Från Fiskehamnen till Böle.

Pågående projekt

Kronbroarna

Projektet Kronobroarna förbinder med en tio kilometer lång spårvägsförbindelse Hagnäs, Högholmen och Fiskhamnen med centrum. De mest synliga delarna av projektet är de tre nya broarna: Kronbergsbron, Finkes bro och Havshagsbron. Kronbergsbron kommer att vara den längsta bron i Finland, cirka 1 200 meter. Projektet leds av Helsingfors stadsmiljösektor och HST ansvarar för byggnationen av spårvagnsbanan.

Trafikeringen inleds mellan Degerö och Hagnäs 2027. Tidsplanen för byggandet av avsnittet mellan Hagnäs och centrum har ännu inte fastställts.

  • Banans längd är cirka 10 km.
  • Banan har 15 hållplatspar.
  • Timhastigheten är enligt en preliminär bedömning 22 km.

Vandaspåran

Spårvägsprojektet i Vanda förenar stadens östra delar till spårvägstrafiken och gör den tvärgående trafiken smidigare. Målet är att få 60 000 nya invånare och 30 000 nya arbetsplatser längs rutten före 2050. Byggandet av Vandaspåran inleds år 2025 och trafiken på linjen 2029. 

Stadstrafiken är beställaren av den del av Vandaspåran som finns i Helsingfors område i alliansen för den östra delen. De övriga beställarna i projektet är Vanda stad och Helsingforsregionens miljötjänster (HRM). Dessutom bygger Stadstrafiken depån i Fagersta. Depån svarar mot förvarings- och underhållsbehoven för Vandaspårans spårvagnar samt en eventuell utvidgning av spårtrafiken i framtiden. 

  • Rutt: Mellungsbacka–Håkansböle–Dickursby–Aviapolis–Flygplatsen
  • Rutten är cirka 19,3 kilometer lång (varav 500 meter finns i Helsingfors)
  • 27 hållplatser
  • Avståndet mellan hållplatserna i genomsnitt 740 meter

    Planerade projekt

    Spårvägen Vik–Malm

    När den är klar kommer den cirka åtta kilometer långa snabbspårvägsförbindelsen gå från Gumtäkt campus till Malms flygplats, från Malm skulle banan grena sig i två riktningar: slutstationen för den västra förgreningen skulle ligga nära Malms sjukhus och den östra i Jakobacka.

    Spårvägen i västra Helsingfors

    Västra Helsingfors spårvägar kommer att ge utgångspunkterna för den nya stadsboulevarden och kollektivtrafik som grundar sig på spårtrafik i västra Helsingfors. Planen inkluderar en ny sträcka av Hoplaksvägens och Vihtisvägens stadsboulevard och en bansträcka för snabbspårvägen, samt nya spårvägssträckor i västra stadskärnan på Fredriksgatan, Topeliusgatan och Nordenskiöldsgatan. Den totala längden på de nya sträckorna är cirka åtta kilometer.

    Tusbyledens boulevard

    Den tre kilometer långa banan skulle börja i korsningen mellan Pohjolagatan och Backasgatan och gå till Baggböle och Dammen, inkluderande Kottby stationsområdes omgivning med banområdet, Krämertsskogens verksamhetsområde, området kring Louhiparken, Vapensmedsvägen och Lokvägens gatuområden.

    Färdigställda projekt 

    Från Fiskehamnen till Böle 

    Trafiken på spårvägslinjen 13 mellan Fiskehamnen och Böle inleddes i augusti 2024. 

    Spårjokern 

    Trafiken på Spårjokern, eller snabbspårvägslinjen 15, inleddes mellan Östra centrum och Kägeludden i Esbo i oktober 2023.