
Pohjois-Haagan, Kannelmäen ja Malminkartanon juna-asemien perusparannus
Kesällä 2026 junaliikenne katkeaa kokonaan Huopalahden ja Myyrmäen välisellä osuudella noin kahden kuukauden ajaksi, kun Kaupunkiliikenne Oy toteuttaa kolmen juna-aseman perusparannukset.
Juna-asemat on rakennettu 1970-luvulla, ja vaikka niitä on peruskorjattu vuosikymmenten varrella, osa rakenteista on tullut käyttöikänsä päähän.Juna-asemat eivät myöskään täytä enää nykyisiä esteettömyysvaatimuksia. Perusparannusten myötä juna-asemista ympäristöineen saadaan huomattavasti toimivampia, turvallisempia, esteettömämpiä ja viihtyisämpiä.
Liikenne Martinlaakson radalla aloitettiin jo puoli vuosisataa sitten. Rataa suunniteltiin vielä 50-luvulla metroradaksi. Muiden muassa taloudellisten ja aikataulusyiden vuoksi se päätettiin kuitenkin toteuttaa junaratana, ja radan asemat jäivät muusta valtion rataverkosta poiketen kaupunkien omistukseen: tämä on syy, miksi Kaupunkiliikenne Oy omistaa tänä päivänä Pohjois-Haagan, Kannelmäen ja Malminkartanon juna-asemat.
Perusparannusten aikataulu

Juna-asemilla tehtävät uudistukset

Pohjois-Haagan asemalla kunnostetaan laiturialue ja siihen liittyvä tekniikka. Laiturin pinta ja valaistus uusitaan ja laiturirakenteiden vedeneristys korjataan. Katoksen ja seinien materiaalit uusitaan ja kunnostetaan tarpeen mukaan. Asema-rakennuksessa parannetaan tekniikkaa ja tarvittaessa muita rakenteita.
Kannelmäen asemalla uusitaan laiturialueen betonireunaelementit ja pintarakenteet sekä ylikulkusillan rakenteita. Aseman valaistusta, opastusta ja esteettömyyttä parannetaan.


Malmikartanon asemalla tehdään betoni- ja kalliokorjauksia. Myös penkit, roska-astiat ja tunnelin ulkopuolinen valaistus uusitaan.
Perusparannukset aiheuttavat liikennöintikatkon
Junaliikenne katkeaa kokonaan Huopalahden ja Myyrmäen välisellä osuudella noin kahden kuukauden ajaksi. I- ja P-junat kulkevat molempiin suuntiin reitillä Helsinki–Tikkurila–Lentoasema–Myyrmäki. Liikennöintikatkon aikana junat eivät pysähdy lainkaan Malminkartanon, Kannelmäen ja Pohjois-Haagan asemilla.
Liikennekatkon lisäksi Malminkartanon aseman ohi liikennöidään pysähtymättä noin kahden kuukauden ajan yhdellä raiteella, jolloin junat kulkevat 20 minuutin vuorovälillä normaalin 10 minuutin sijaan.
HSL järjestää Pohjois-Haagan, Kannelmäen ja Malminkartanon juna-asemille korvaavaa bussi-liikennettä. Poikkeusjärjestelyjen tarkka kesto ja ajankohta tarkentuvat suunnittelun edetessä.
Pohjois-Haagan ja Kannelmäen asemat ovat kiinni ja junaliikenne katkeaa 1.6-9.8.2026. Malminkartanon juna-asema on suljettu 3.5.–6.9.
Malminkartanon, Pohjois-Haagan ja Kannelmäen junaliikenteen täyskatkon aikana nykyisten linjojen 37, 40 ja 400 vuoroväliä tihennetään. Linjan 52 päätepysäkki siirretään Kuninkaantammesta Myyrmäkeen. Myyrmäen ja Pasilan välillä ajetaan korvaavaa linjaa 401X.
Junat ajavat Malminkartanon ohi 3.5.-1.6.2026, ja silloin bussilinjan 41 päätepysäkki siirretään Pohjois-Haagasta Malminkartanoon.
Kannelmäkeä palvelee katkon aikana bussilinjat 40, 42, 52 ja 56. Katkon ajaksi linjojen 40 ja 400 vuoroväliä tihennetään nykyisestä. Linjan 52 päätepysäkki siirretään Kuninkaantammesta Myyrmäkeen ja Hämeenlinnan väylällä 400 ja 401X (Myyrmäki – Pasila) palvelee myös itäistä Kannelmäkeä.
Pohjois-Haagassa junaliikenteen katkon aikana palvelee bussilinjat 40, 41, 52, 54, 56 ja 554. Katkon ajaksi linjojen 40 ja 400 vuoroväliä tihennetään nykyisestä. Linjan 52 päätepysäkki siirretään Kuninkaantammesta Myyrmäkeen. Hämeenlinnanväylällä 42, 400 ja 401X (Myyrmäki – Pasila) palvelee myös itäistä Pohjois-Haagaa.
Korvaavasta liikenteestä vastaa HSL. Klikkaa HSL:n sivuille!
Pohjois-Haagan, Kannelmäen ja Malminkartanon juna-asemat on rakennettu 1970-luvulla, ja vaikka niitä on peruskorjattu vuosikymmenten varrella, osa rakenteista on tullut käyttöikänsä päähän.
Juna-asemat eivät myöskään täytä enää nykyisiä esteettömyysvaatimuksia. Perusparannusten myötä juna-asemista ympäristöineen saadaan huomattavasti toimivampia, turvallisempia, esteettömämpiä ja viihtyisämpiä.
Töitä ei voi tehdä liikennöinnin lomassa, koska korjaustyöt ovat laajoja ja ulottuvat radan sähköistetyille alueille, asemien pintarakenteisiin ja kantaviin rakenteisiin. Liikennöintikatko on minimoitu ja rakennustyöt tullaan suorittamaan mahdollisimman pikaisella aikataululla.
Pohjois-Haagan asemalla kunnostetaan laiturialue ja siihen liittyvä tekniikka. Laiturin pinta ja valaistus uusitaan ja laiturirakenteiden vedeneristys korjataan. Katoksen ja seinien materiaalit uusitaan ja kunnostetaan tarpeen mukaan. Asema-rakennuksessa parannetaan tekniikkaa ja tarvittaessa muita rakenteita.
Kannelmäen asemalla uusitaan laiturialueen betonireunaelementit ja pintarakenteet sekä ylikulkusillan rakenteita. Aseman valaistusta, opastusta ja esteettömyyttä parannetaan.
Malmikartanon asemalla tehdään betoni- ja kalliokorjauksia. Myös penkit, roska-astiat ja tunnelin ulkopuolinen valaistus uusitaan.
Junamatkustajien lisäksi kevyen liikenteen käyttäjille saattaa tulla asemien läheisyydessä esimerkiksi ylikulkusilloilla poikkeusreittejä. Poikkeusreiteille tulee opasteet.
Asemat ovat kiinni liikennöintikatkon ajan 1.6.-9.8. Katkon jälkeen asemarakennuksissa ja laiturialueilla rakennustyöt jatkuvat, ja ne rajaavat matkustajien kulkureittejä.
Liikenne Martinlaakson radalla aloitettiin jo puoli vuosisataa sitten. Rataa suunniteltiin vielä 50-luvulla metroradaksi. Muiden muassa taloudellisten ja aikataulusyiden vuoksi se päätettiin kuitenkin toteuttaa junaratana, ja radan asemat jäivät muusta valtion rataverkosta poiketen kaupunkien omistukseen: tämä on syy, miksi Kaupunkiliikenne Oy omistaa tänä päivänä Pohjois-Haagan, Kannelmäen ja Malminkartanon juna-asemat.