Spårvagnpark
Snabbspårvagnen ForCity Smart Artic X54
Från sommaren 2021 syntes en ny snabbspårvagn med typnamnet ForCity Smart Artic X54 som provkördes i stadskärnan. Användarerfarenheterna från prototypvagnen utnyttjas vid lösningarna för färdigställandet av den serietillverkade vagnen. Passagerare fick också lära känna den nya snabbspårvagnen.
De första 29 vagnarna som levereras av Škoda Transtech tas i bruk på snabbspårvägslinjen 550, som inleds efter att projektet Spårjokern är klart. Vi har dessutom beställt 23 likadana vagnar för spårvägsförbindelsen Kronbroarnas behov.
ForCity Smart Artic X54 är den första spårvagnen som är tillverkad för den framtida snabbspårvagnstrafiken i huvudstadsregionen. Vagnarna kan köras båda vägarna, så de har förarhytter i vardera änden och dörrar på båda sidorna. Spårvagnarna är 34 meter långa och det är möjligt att vid behov förlänga dem senare med cirka tio meter. Golvet på snabbspårvagnen är på samma nivå som hållplatsernas plattformar, och det finns inga trappor inne i snabbspårvagnen. I stadskärnan använder snabbspårvagnarna samma banor som de nuvarande spårvagnarna.
Den första snabbspårvagnen är en så kallad prototypvagn som vi testade på spårvagnsnätet i stadskärnan från sommaren 2021 till början på vintern 2022. Användarerfarenheterna från prototypvagnen utnyttjas vid lösningarna för färdigställandet av den serietillverkade vagnen. I det här skedet fick passagerare också lära känna den nya snabbspårvagnen.
Snabbspårvägsvagnarna är designade för att passa det ställvis utmanande spårvägsnätet i Helsingfors. Dessutom är vagnarna så kompatibla som möjligt med Artic-vagnarna i stadskärnan ur trafikerings- och underhållssynpunkt. Vagnarna är miljövänliga, energieffektiva, anpassningsbara, tillgängliga och förmånliga vad gäller underhållskostnader.
Viktig ny mobilitetslösning
De första 29 vagnarna som levereras av Škoda Transtech tas i bruk på snabbspårvägslinjen 550, som inleds efter att projektet Spårjokern är klart. Vi har dessutom beställt 23 likadana vagnar, med typnamnet ForCity Smart Artic X54, för spårvägsförbindelsen Kronbroarnas behov.
Snabbspårvagnarna kommer att vara en viktig ny mobilitetslösning i Helsingforsregionen. Utöver snabbspårvägen 550 och förbindelsen till Kronbroarna i Degerö kommer snabbspårvagnarna att under 2020-talet bland annat trafikera längs snabbspårvägen på Vihtisvägen mellan Helsingfors centrum och Gamlas.
- 100 procent låggolv
- kan köras i båda riktningarna
- fritt svängbara boggier
- designade för Helsingfors krävande bannät
- materialen är väl lämpade för kalla och slitande verksamhetsmiljöer
- fem till sju moduler där en styrmekanism styr
- modulens rörelse
- Mittdelen med 100 procent låggolv garanterar tillgänglig mobilitet
- enkel och snabb daglig service och reparation
Artic
Det största antalet spårvagnar i Helsingfors är Artic-spårvagnar, med totalt 60 vagnar. Två provserievagnar levererades till Helsingfors för testanvändning 2013, och den första serietillverkade vagnen anlände till Helsingfors i januari 2016.
Artic har planerats särskilt för Helsingfors spårvagnsnäts behov och så att den klarar det nordiska klimatet.
Ledspårvagnar
Det finns sammanlagt 52 inhemska ledspårvagnar tillverkade av Valmet och Strömberg (serierna MLNRV I och MLNRV II).
Underhållsenheten sörjer huvudsakligen själv för det dagliga underhållet och reparationer. Man anlitar också utomstående underleverantörer för att reparera vagnarna. Förutom att underhållas ska vagnarna också förnyas och repareras grundligt; bland annat har man lagt in mellandelar med låggolv i alla ledspårvagnar som trafikeras.