Ilmakuva Vallilan varikosta.

Depåer

Spårvagnarna förvaras och underhålls på depåerna i Tölö och Brunakärr. I Vallgård görs också större arbeten, till exempel krockreparationer och grundliga reparationer. Spårvagnarna på snabbspårvägslinjen 15 har en egen depå i Kasåkern.

Brunakärr spårvagns- och bussdepå

Depån i Brunakärr är den första kombinerade spårvagns- och bussdepån i Finland. Depån blev färdig i maj 2024 och trafiken med och servicen av spårvagnar inleds i slutet av året. Från depån trafikeras spårvagnslinjer i stadskärnan och den fungerar som huvuddepå under den tid då den nya depån i Forsby byggs. Från bussdäcket på depåns tak trafikeras HRT:s regionala busslinjer.

Forsby spårvagnsdepå

På Forsby depå inleds ett omfattande projekt under 2024, då depåns nuvarande, upp till 80 år gamla och delvis oändamålsenliga lokaler ersätts med en ny vagndepå. Den nuvarande depåns funktioner för trafik och materielunderhåll flyttar till depån i Brunakärr. Funktionerna för banunderhåll flyttar under projektet till tillfälliga lokaler i båghallar. 

När Forsby depå blir färdig kommer den att vara en av huvuddepåerna för Helsingfors spårvägstrafik vid sidan av depån i Brunakärr. 

Tölö spårvagnsdepå

Tölö är den minsta spårvagnsdepån. I Tölö underhålls och förvaras en del av spårvagnarna. Spåramuseet finns bredvid depån.

Vallgård spårvagnsdepå

Vid depån i Vallgård finns reparationsverkstaden för spårvagnar och banunderhållet. Verkstadsverksamheten fortsätter tills Forsby depå är klar. Den största delen av Stadstrafik Ab:s kontorsanställda arbetar på Vallgård depå.

Kasåkerns depå

Från Kasåkerns depå trafikeras snabbspårvägslinjen 15. På depåns tomt finns sammanlagt cirka fyra kilometer räls, av vilka 1,7 kilometer är inne i byggnaden och 2,3 kilometer utanför den. På depån finns 24 växlar.

Ilmakuva Roihupellon pikaraitiovaunuvarikosta.