Metro kulkee Vuosaaren metrosillalla ilta-auringossa.

Avbrott i metrotrafiken på sträckan till Nordsjö

Metrotrafiken på sträckan till Nordsjö avbryts 5.5–28.9.2025 då Nordsjö metrobro repareras. Under avbrottet utför man också så många andra reparationsarbeten som möjligt på metrosträckan.

Till metrohelheten hör otaliga system, fastigheter, teknik, broar, spår och mycket mer. För att kunna göra så många förbättringar som möjligt under avbrottet i metrotrafiken, genomför vi samtidigt flera projekt på metrosträckan till Nordsjö.

Utöver att reparera Nordsjö metrobro gör vi även en totalrenovering på Nordsjö metrostation. Dessutom förnyar vi bland annat belysningen på Rastböle metrostation, växlar i Östra centrum och spårströmskretsar på metrosträckan till Nordsjö. Denna sida innehåller närmare information om projekten samt om hur arbetena framskrider.

Varför är avbrottet i metrotrafiken nödvändigt?

År 2022 genomgick Nordsjö metrobro en specialinspektion, där det konstaterades att bron kräver reparation. Snart kom det fram att det inte är möjligt att reparera bron utan att riva metrospåret och dess överbyggnad. Avbrottet är nödvändigt för att arbetet ska kunna genomföras på ett högklassigt sätt och brons livscykel förlängas långt in i framtiden.

Utan avbrottet skulle arbetena dessutom sträcka sig över två sommarsäsonger och kostnaderna skulle öka avsevärt, så avbrottet minimerar också olägenheten för passagerarna.

Bron är 28 år gammal, och detta är den första omfattande totalrenoveringen av den. Broprojektet är mer krävande är reparationen av Västerkulla metrobro i Mellungsbacka sommaren 2024, eftersom stora arbeten också utförs under vatten.

Beställ meddelanden om de linjer och hållplatser du använder i Reseplaneraren. Med hjälp av meddelandena får du alltid aktuell information om avvikelser och förändringar direkt till din mobiltelefon eller e-post

Projekt under avbrottet i metrotrafiken

Reparation av Nordsjö metrobro

Totalrenoveringen av Nordsjö metrobro förlänger brons livscykel när man reparerar sprickorna i betongkonstruktionerna och vattenläckagen på däckplattan.

Dessutom förnyas brons vattenisolering och dräneringssystem så att vatten inte skadar bron i framtiden. Om vatten skulle skada brons bärande konstruktion, skulle den bli mindre bärande i och med nedbrytningen.

Runt pelarna i havet installeras antingen kassuner eller så blir man tvungen att göra dykningsarbeten kring pelarna. En kassun är en konstruktion som sänks ner på havsbotten och som innehåller tryckluft och har en öppen botten, men som ändå är vattentät. Med andra ord reparerar man pelarna i vattnet och skyddar dem mot den belastning som havsvattnet orsakar.

Totalrenovering av perrongnivån på Nordsjö metrostation

Perrongområdet på Nordsjö metrostation upprustas genom att reparera dess snösmältningssystem och installera tillgänglighetstecken på golvplattorna. Dessutom förnyar man rulltrapporna på stationen, vattenisoleringen på perrongen, belysningen och tekniska system.

Dessa åtgärder gör Nordsjö metrostation tryggare, mer fungerande, trivsammare och mer energieffektiv.

Nordsjö metrostation togs i bruk 1998 och används dagligen av cirka 21 000 människor. Efter färdigställandet har inga betydande förbättringsarbeten gjorts på stationen, med undantag för totalrenoveringen av hissarna 2019.

Förnyande av spårströmskretsar

Spårströmskretstekniken som används för positionering av stammetrons tåg är i slutet av sin livscykel och ersätts med en modern axelräkningsteknik.

Det är fråga om en säkerhetsanordning som möjliggör en tätare turtäthet och övervakning av tågens läge. De nuvarande anordningarna har varit i bruk ända sedan metrotrafiken inleddes.

Syftet med projektet är att säkerställa kontinuiteten i metrotrafiken på den nivå som krävs så att trafiken är trygg, störningsnivån låg och felavhjälpning så snabb som möjligt.

Belysning på Rastböle metrostation

Alla belysningsarmaturer i Rastböle metrostations lokaler för passagerartrafik ersätts med energibesparande LED-lampor och kopplas till fjärrstyrningen. De massiva belysningsramperna i perrongområdet bevaras men förses med nya lampor. Dessutom förnyar man kamerakablarna, kamerorna och högtalarna.

I samband med iståndsättningen av belysningsramperna på perrongnivån förnyar man fågelpiggarna, med vilka man försöker hindra stadsduvor från att häcka i metrostationens område.​

Förnyande av metroväxlar i Östra centrum

I banområdet väster om Östra centrums metrostation finns flera metroväxlar. En del av växlarna förnyades 2021, men de växlar som inte byttes då är nu över 40 år gamla och har nått slutet av sin livscykel. På sommaren 2025 förnyas nio växlar och ett spårkors. På så sätt säkerställer man att det inte uppstår störningar i växlarna, vilket gör trafiken tryggare och mer effektiv.

Vid genomförandet av växelarbetena kan man dra nytta av den avvikande trafiken på grund av totalrenoveringen av Nordsjö metrobro. Under sommaren kan arbetet ibland orsaka glesare turtäthet inom metrotrafiken på veckoslut. Arbetet är dock effektivt, eftersom man i stället för det vanliga nattarbetet kan arbeta dygnet runt.

Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab och Helsingfors stads trafikverk ansvarar för projekten för förbättring av metron sommaren 2025. HRT ansvarar för att informera om trafiken i undantagssituationerna och ändringar i trafiken.

Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab och Helsingfors stads trafikverk ansvarar för projekten för förbättring av metron sommaren 2025. HRT ansvarar för att informera om trafiken i undantagssituationerna och ändringar i trafiken.