Kohti hiilineutraaliutta: Akkupienkoneita esiteltiin Koskelan varikolla 

Kaupunkiliikenne sitoutui Päästöttömät työmaat Green Dealiin yhtiönä kesällä 2022. Kuuluimme aikaisemminkin Päästöttömien työmaiden Green Dealin pariin osana Helsingin kaupungin sitoumuksia ja toimintaa, ja jatkamme työtä työmaiden vähäpäästöisyyden edistämiseksi nyt myös yhtiönä. 

kaksi akkupienkonetta

Kaupunkiliikenne sitoutui Päästöttömät työmaat Green Dealiin yhtiönä kesällä 2022. Kuuluimme aikaisemminkin Päästöttömien työmaiden Green Dealin pariin osana Helsingin kaupungin sitoumuksia ja toimintaa, ja jatkamme työtä työmaiden vähäpäästöisyyden edistämiseksi nyt myös yhtiönä. 

Päästöttömien työmaiden Green Dealiin kuuluvat työmaiden koneiden eri kokoluokkien vähäpäästöisyyden huomiointi sekä työmaan sähkön ja polttoaineiden fossiilittoman vaihtoehdon käyttäminen. Suurten työkoneiden ja kuorma-autokaluston tulee olla päästöluokiltaan kiristyvien päästövähennysvaatimusten mukaisia, ja niissä tulee käyttää fossiilitonta energianlähdettä. Sähköllä, vedyllä tai biokaasulla toimivien suurien koneiden käyttämisen vaatimus tulee ajankohtaiseksi vuonna 2025 siten, että vähintään 20 prosenttia koneista toimii vaihtoehtoisella voimanlähteellä, ja nyt on jo vaatimuksena käyttää alle 4 kW tehoisissa koneissa akkuvoimanlähteellä toimivia pienkoneita.  

Alle 4 kW-tehoisia koneita Kaupunkiliikenteellä käytetään mm. raiteen, kiven ja betonin sahaamiseen ja poraamiseen. Isoa timanttisahaa on jo tarjolla akkukäyttöisenä mallina, ja sitä ja moottorisahan akkuversiota esiteltiin Koskelan varikolla syyskuun toisella viikolla. 

Kunnossapidon edustajat kiinnostuneita

Niin akkumoottorisahasta kuin järeästä akkurälläkästä oltiin kiinnostuneita Kaupunkiliikenteen esittelyyn saapuneiden metroratakunnossapidon, raitiotieratakunnossapidon ja pysäkkikunnossapidon edustajien puolelta. Kuvassa näkyvä suurilaippainen timanttisaha edellyttää toimintaamme sopiakseen ohjuriosan, joka kiinnitetään raiteeseen. Kun ohjuri saadaan markkinoille, saha tulee toimimaan hyvin ratakunnossapidon töissä. Myös Koskelan varikon ratamateriaalin katkaisuun kaivattiin akkukonetta korvaamaan polttoleikkauksen. Akulla toimiva pulttauskone, piikki ja reunakivenkin poraamiseen soveltuva poralaite kokeiltiin ja todettiin toimivaksi.

Akkukoneiden kosteuden ja pakkasen kestävyydestä oli puhetta, ja esittelijät Husqvarnalta ja Milwaukeelta totesivat koneiden pakkasenkestävyyden olevan ainakin miinus viiteentoista asteeseen soveltuvia. Niissä pakkaslukemissa sahaaminen on kuitenkin jo epätodennäköistä muidenkin koneiden hyytyessä kovassa pakkasessa. Vedenkestävyys ei kuulemma myöskään ole ongelma.
Husqvarnan esittelijä kertoi maanrakennukseen liittyen, että heiltä on tuotu markkinoille akkukäyttöinen maantiivistin. Akkutärylätkä on 80 kg painava, ja toimii kuin vastaava 60 kg painava tärylätkä. Se sopii esimerkiksi kiveyksen tekemiseen ja ylimmän pinnan lätkäämiseen. Suurempia tärylätkiä jotka lyövät syvempään maan tiiviiksi ei ole vielä lähiaikoina tulossa akkuun kohdistuvan suuren tärinämäärän haasteiden vuoksi. 

Tuotteiden kehittämistä ja lisäesittelyjä tulossa

Työkoneiden esittelyllä avattiin keskustelu tuotteiden kehittämiseksi Kaupunkiliikenteen erityistarpeiden mukaan, ja esittelijät sopivat jo lisäesittelyistä ja materiaalitarpeista Kaupunkiliikenteen kanssa. Aikaisemmassa esittelyssä Kalasatamasta Pasilaan- raitiotierakentamishankkeen työmaalla pidetyssä esittelyssä kävi myös pieni määrä omaisuudenhallinnan ja korjaamon väkeä työmaan henkilöiden lisäksi, ja siellä kokeiluun soveltuvaksi löydettiin akkuvibra betonivalun tekemiseen. 

Akkukoneiden keskeisiä kysymyksiä ovat akun kestävyys, ja aihe herätti kummassakin esittelyssä paljon keskustelua. Nykyiset akut ovat hyviä ja tuotekehitystä tehdään alalla kiivaaseen tahtiin. 

Monissa laitteissa on tupla-akut ja niiden käyttöteho on noin pari tuntia kovaa työtä. Akkuja hankitaan konetta varten useampi, jolloin ladattujen akkujen vaihto on helposti tehtävissä samalla kun laittaa käyttämänsä tyhjentyneet akut lataukseen vaikka ruokatunnilla. Näin on tehty aikaisemminkin esimerkiksi porakoneiden kanssa, ja käytäntö on todettu toimivaksi.