
Kesän 2024 metron liikennöintikatko
Kesällä 2024 on käynnissä useita metron parannushankkeita, joiden takia metroliikenteeseen tulee katkoja. Rata-alueella tehtäviä töitä ei pystytä tekemään ilman metroliikenteen keskeyttämistä.
Parannamme kesän 2024 aikana Rautatientorin metroaseman paloturvallisuutta, korjaamme Kontulan ja Mellunmäen välissä sijaitsevia Länsimäentien metrosiltoja ja Kontulan metroaseman laiturialuetta. Lisäksi uusimme vaihteet välillä Itäkeskus–Mellunmäki. Näiden parannushankkeiden takia metroliikenteeseen tulee katkoja. Metrokatko alkaa 3.6.
Lue tältä sivulta lisää hankkeista ja töiden etenemisestä. Työmaakuulumisten päivittäminen on päättynyt.
Metroon kuuluu kokonaisuudessaan lukemattomia järjestelmiä, kiinteistöjä, tekniikkaa, siltoja, rataa ja paljon muuta. Jotta kesän metrokatkojen aikana saamme tehtyä mahdollisimman monta parannusta, keskitämme useita hankkeita toteutettavaksi saman liikennekatkon aikana. Tällä pyrimme vähentämään matkustajille töistä aiheutuvaa haittaa.

Kesän 2024 metrokatkon ajankohdat
- Rautatientori 3.6.–1.9. (viikot 23–35)
- Mellunmäki 3.6.–8.9. (viikot 23–36)
- Kontula 24.6.-4.8. (viikot 26–31)
- Myllypuro 8.7.-4.8. (viikot 28–31)
Kesän 2024 metrokatkoon liittyvät hankkeet
Rautatientorin paloturvallisuuden parantaminen
Rautatientorin paloturvallisuutta on välttämätöntä parantaa aseman käyttäjien turvallisuuden ja viranomaisten asettamien paloturvallisuusvaatimusten vuoksi. Hankkeessa parannetaan erityisesti laiturialueen savunpoistoratkaisuja. Myös laiturialueen sähkönjakelu-, valaistus-, tele- ja turvajärjestelmät vaihdetaan vastaamaan nykyisiä vaatimuksia, määräyksiä ja standardeja. Lisäksi laituritason ja liukuporrasalueen alakattoja, valaistusta ja pintamateriaaleja uusitaan.
Näillä muutoksilla saavutetaan turvallinen, viihtyisä, energiatehokkaampi ja matkustajia paremmin palveleva metroasema.
Paloturvallisuuden parantamistoimenpiteitä toteutetaan ensimmäisessä vaiheessa vuosien 2024-2025 aikana. Töitä jatketaan tulevina vuosina alueella toteutettavien muiden hankkeiden yhteydessä.

Viikko 17, 22.4. ->
Suoritamme laiturialueella sähköasennuksia ja rakennamme teknisten tilojen rakenteita. Tunneleiden puolelle rakennetaan uusia betonirakenteita. Työt eivät vaikuta matkustajien liikkumiseen matkustajien käytössä olevilla alueilla.
Viikko 18, 29.4. ->
Samat työt jatkuvat tällä viikolla kuin edelliselläkin viikolla. Työt eivät vaikuta matkustajien liikkumiseen matkustajien käytössä olevilla alueilla.
Viikko 19, 6.5. ->
Tälläkin viikolla jatketaan samojen töiden parissa. Suoritamme laiturialueella sähköasennuksia ja rakennamme teknisten tilojen rakenteita. Tunneleiden puolelle rakennetaan uusia betonirakenteita.
Viikko 20, 13.5. ->
Samat työt jatkuvat kuin edellisilläkin viikoilla. Suoritamme laiturialueella sähköasennuksia ja rakennamme teknisten tilojen rakenteita. Tunneleiden puolelle rakennetaan uusia betonirakenteita. Lisäksi sprinkleriasennukset alkaneet laiturialueella.
Viikko 21, 20.5. ->
Suoritamme laiturialueella sähköasennuksia ja rakennamme teknisten tilojen rakenteita. Tunneleiden puolelle rakennetaan uusia betonirakenteita. Lisäksi sprinkleriasennukset alkaneet laiturialueella. Laitetilan uuden otsarakenteen rakentaminen alkaa. Muutoin samat työt jatkuvat kuin edelliselläkin viikolla.
Viikko 22, 27.5. ->
Laiturialueen kattorakenteiden purku alkaa, ja sprinkleriasennukset jatkuvat laiturialueella. Laitetilan uuden otsarakenteen rakentaminen jatkuu.
Viikko 23, 3.6. ->
Asema on suljettu.
Vanhojen rakenteiden purkutyöt ovat käynnissä laiturialueella ja tunneleissa. Kompassitasolla rakennetaan työmaaseinää, laiturialueella on aloitettu savuotsan betonirakenteen tekeminen. Louhintatyöt raiteilla aloitetaan.
Viikko 24, 10.6. ->
Asema on suljettu.
Vanhojen rakenteiden purkutyöt ovat käynnissä laiturialueella ja tunneleissa. Kompassitasolla rakennetaan työmaaseinää, laiturialueella on aloitettu savuotsan betonirakenteen tekeminen. Louhintatyöt raiteilla aloitetaan.
Viikko 25, 17.6. ->
Louhintatyöt edistyvät, ja savuotsan betonirakenteen tekeminen jatkuu. Meneillään on savusulun teräsosien asennus. LVIS työt etenevät ja liukuportaikon työt käynnissä. Raiteiden savusulkuovien betoniset pieliseinien työt alkavat.
Viikko 26, 24.6. ->
Samat työt jatkuvat.
Viikko 27, 1.7. ->
Louhinta jatkuu. Savuotsan betonityöt valmistuneet, teräselementtien asennus käynnissä. Raiteiden savuven betonisten pieliseinien rakentaminen jatkuu. Liukuportaikon sähköasennukset ja sprinklertyöt käynnissä. LVIS työt teknisissä tiloissa, laiturilla ja tunneleissa jatkuvat.
Viikko 28, 8.7 ->
Edellisen viikon työt jatkuvat, savusulun oviasennukset alkavat.
Viikko 29, 15.7. ->
- Valaisinasennukset laiturialueella.
- Louhinta jatkuu.
- Savuotsan teräselementtien asennus valmistuu ja verhoilu alkaa.
- Raiteiden savusulkuovien betonipielien muotitusta ja valuja.
- Liukuportaikossa sähköasennuksia.
- LVIS-työt koko asemalla.
- Savusulun oviasennusta ja varustelua.
- Alakattotyöt kompassitasolla ja liukuportaikossa.
Viikko 30, 22.7. ->
- Valaisinasennukset laiturialueella.
- Savuotsien elementtiasennukset valmistuneet.
- Savusulkuovien betonipielien muotitukset ja valut jatkuvat.
- Savuotsan verhoilu jatkuu.
- LVIS-työt koko asemalla.
- Alakattotyöt kompassitasolla ja liukuportaikossa.
Viikko 31, 29.7. ->
- Savuotsan verhoilu jatkuu.
- Tunneleiden betoniseinien betonityöt jatkuvat.
- Uusien nosto-ovien asennus alkaa.
- LVIS-työt koko asemalla.
- Alakattotyöt jatkuvat kompassitasolla ja liukuportaikossa.
Viikko 32, 5.8. ->
- Alakattotyöt jatkuvat kompassitasolla ja liukuportaikossa.
- Savuotsan verhoilu jatkuu.
- Uusien nosto-ovien asennus jatkuu.
- LVIS-työt koko asemalla.
Viikko 33, 12.8. ->
- Siivoukset alkaneet.
- Uusien nosto-ovien asennus jatkuu.
- LVIS-työt
- Alakattotyöt jatkuvat kompassitasolla ja liukuportaikossa.
- Savuotsan verhoilu jatkuu.
- Valaisinasennukset laiturialueella.
Viikko 34, 19.8. ->
- Liukuportaikon telineen purku ja portaiden huollot.
- Savuotsan verhoilu jatkuu.
- Valaisinasennukset laiturialueella.
- Siivoukset alkaneet.
- Uusien nosto-ovien asennus jatkuu.
- LVIS-työt
- Alakattotyöt jatkuvat kompassitasolla ja liukuportaikossa.
Viikko 35, 26.8. ->
- Taloteknisten järjestelmien käyttöönottoa.
- Aseman avaamisen valmistelua ja siivouksia.
- Radan savuovien ohjelmointeja ja testauksia.
- Liukuovien asennusta savunpoistokuiluissa.
Viikko 36, 2.9. ->
- Aseman avaaminen matkustajille.
- Radan savuovien ohjelmointeja ja testauksia.
- Liukuovien asennusta savunpoistokuiluissa.
- Taloteknisten järjestelmien käyttöönottoa.
Uutiset
- Rautatientorin metroaseman paloturvallisuustyöt valmistuivat etuajassa (28.1.2025)
- Metroliikenne palaa Rautatientorille 2.9. – työt asemalla jatkuvat (29.8.2024)
- Rautatientorin metroasemalla käynnissä purku-, louhinta- ja betonitöitä (20.6.2024)
- Metroliikenteen katko alkoi – metroliikenne sujunut pääosin hyvin (3.6.2024)
- Metroliikenne katkeaa Rautatientorilla 3.6. – poikkeuksia myös idässä (16.5.2024)
- Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishanke alkoi valmistelevilla töillä (9.3.2024)


Kontulan metroaseman laituritason perusparannus

Mellunmäen haaran metroliikenteen katkon aikana Kontulan metroasemalle tehdään perusparannus. Metro ajaa katkon jälkeen tarpeen mukaan projektin toteutusvaiheessa myös yhdellä raiteella, jolloin vain laiturialueen toinen puoli on käytössä. Hanke jatkuu vuoteen 2025.
Metroaseman toiminnallisuutta ja viihtyvyyttä parannetaan uusimalla läntinen sisäänkäynti ja aseman pintarakenteita. Talotekniikkaa ja valaistusta saneerataan, jolloin energiatehokkuus ja valoteho paranevat.
Lintujen pääseminen asematiloihin pyritään estämään kattoratkaisuilla, jolloin aseman siisteys ja matkustajatyytyväisyys paranevat. Opasteet uusitaan ja näköesteisten erityisvaatimukset huomioidaan toteutuksessa entistä paremmin.
Laiturialueen saneeraus pyritään tekemään kesän 2024 liikennöintikatkon aikana siten, että laiturin keskiosa saadaan toimintakuntoon, jotta metro- ja matkustajaliikenne voi jatkua normaalisti katkon jälkeen.
Viikko 24, 10.6. ->
Tehdään valmistelevia töitä, ei vaikutusta matkustajiin.
Viikko 25, 17.6. ->
Tehdään valmistelevia töitä, ei vaikutusta matkustajiin.
Viikko 26, 24.6. ->
Työt alkavat. Laiturialueella tehdään valmistelevia töitä, aloitetaan läntisen sisäänkäynnin ja laiturin kiveysten purkutyöt. Metrokatko 24.6.-4.8.2024, metron ollessa liikennöintitauolla ulkopuolisilla ei pääsyä laiturialueelle.
Viikko 27, 1.7. ->
Laiturialueen purkutyöt jatkuvat. Metron ollessa liikennöintitauolla ulkopuolisilla ei pääsyä laiturialueelle.
Viikko 28, 8.7. ->
Laiturialueen purkutyöt jatkuvat. Laiturin uuden kiveyksen asennus alkaa.
Viikko 29, 15.7. ->
Kivityöt jatkuvat ja läntisen lippuhallin purkutyöt valmistuvat.
Viikko 30, 22.7. ->
Läntisen lippuhallin perustustyöt alkavat.
Kivityöt jatkuvat sujuvasti.
Viikko 31, 29.7. ->
Jatketaan laiturin kiveyksiä ja uuden lippuhallin perustuksia. Rakennetaan suojakatosta ja valmistellaan laiturialueen osittaista käyttöönottoa.
Viikko 32, 5.8. ->
Laiturin pinnan kiveystyöt ja uuden sisäänkäynnin perustustyöt jatkuvat. Toinen raide otettu liikennekäyttöön, osa alueista edelleen vain työmaan käytössä.
Viikko 33, 12.8. ->
Laiturin pinnan kiveystyöt ja uuden sisäänkäynnin perustustyöt jatkuvat. Työt ovat edenneet aikataulun mukaisesti Toinen raide otettu liikennekäyttöön, osa alueista edelleen vain työmaan käytössä.
Viikko 34, 19.8. ->
Laiturin pinnan kiveystyöt ja uuden sisäänkäynnin rakennustyöt etenevät. Yhden raiteen liikenne yhteen suuntaan jatkuu, osa laiturista vain työmaan käytössä.
Viikko 35, 26.8. ->
Läntisen lippuhallin perustustyöt käynnissä, valmistautuminen kaksiraiteiseen metroliikenteeseen.
Viikko 36, 2.9. ->
Molemmat raiteet otetaan käyttöön, läntisen lippuhallin rakennustyöt jatkuvat.
Länsimäentien siltojen ja Alakiven ja Mustanpuronpolun alikulkukäytävien korjaus
Mellunmäen metroaseman vieressä Länsimäen silloilla sekä Alakiven ja Mustanpuronpolun alikulkukäytävillä korjataan normaalista kulumisesta aiheutuneet vauriot.
Korjaustyöt jatkavat siltojen ja alikulkukäytävien elinkaarta, millä vältetään kalliimmat korjauskustannukset tulevaisuudessa. Länsimäen siltojen korjaushanke alkaa huhtikuussa 2024 ja jatkuu arviolta marras-joulukuulle 2024, alikulkukäytävien toukokuusta elo-syyskuuhun 2024.

Viikko 16, 15.4. ->
Teemme sillan alapuolisia pilarikorjauksia. Sillan alle Länsimäentien kohdalla on aloitettu rakentaa telinettä tulevien vahvistustöiden takia. Tämän vuoksi otetaan käyttöön työmaa-aikaiset poikkeavat liikennejärjestelyt, jotka ovat käytössä toistaiseksi.
Viikko 17, 22.4. ->
Pilarikorjaukset ja vahvistustyöt ovat kylmien säiden ja lumen takia tauolla, ja ne jatkuvat, kun sää sallii. Sillan alle Länsimäentien kohdalla on aloitettu rakentaa telinettä tulevien vahvistustöiden takia. Tämän vuoksi otetaan käyttöön työmaa-aikaiset poikkeavat liikennejärjestelyt, jotka ovat käytössä toistaiseksi.
Viikko 18, 29.4. ->
Teemme sillan alapuolisia pilarikorjauksia sekä vahvistustöitä Länsimäentien kohdalla. Työt ovat päässeet jatkumaan kylmien säiden loputtua. Poikkeukselliset liikennejärjestelyt ovat käytössä Länsimäentien ja Kontulantien risteyksessä. Yli 3.8 metriä korkeat ajoneuvot ajatetaan Mellunmäen raition ja Mellunmäen aseman kautta.
Viikko 19, 6.5. ->
Teemme sillan alapuolisia pilarikorjauksia sekä vahvistustöitä Länsimäentien kohdalla. Poikkeukselliset liikennejärjestelyt ovat käytössä Länsimäentien ja Kontulantien risteyksessä. Yli 3.8 metriä korkeat ajoneuvot ajatetaan Mellunmäen raition ja Mellunmäen aseman kautta.
Viikko 20, 13.5. ->
Teemme sillan alapuolisia pilarikorjauksia sekä vahvistustöitä Länsimäentien kohdalla. Poikkeukselliset liikennejärjestelyt käytössä Länsimäentien ja Kontulantien risteyksessä. Yli 3.8 metriä korkeat ajoneuvot ajatetaan Mellunmäen raition ja Mellunmäen aseman kautta. Työt ovat aikataulussa. Liikennekatkoa valmistelevat työt käynnissä.
Viikko 21, 20.5. ->
Teemme sillan alapuolisia pilarikorjauksia sekä vahvistustöitä Länsimäentien kohdalla. Poikkeukselliset liikennejärjestelyt käytössä Länsimäentien ja Kontulantien risteyksessä. Yli 3.8 metriä korkeat ajoneuvot ajatetaan Mellunmäen raition ja Mellunmäen aseman kautta. Työt ovat aikataulussa. Liikennekatkoa valmistelevat työt käynnissä.
Viikko 22, 27.5. ->
Teemme sillan alapuolisia pilarikorjauksia sekä vahvistustöitä Länsimäentien kohdalla. Poikkeukselliset liikennejärjestelyt käytössä Länsimäentien ja Kontulantien risteyksessä. Yli 3.8 metriä korkeat ajoneuvot ajatetaan Mellunmäenraition ja Mellunmäen aseman kautta. Työt ovat aikataulussa. Liikennekatkoa valmistelevat työt käynnissä.
Viikko 23, 3.6. ->
Liikennekatko alkoi 3.6. maanantaina. Teemme sillan kannella olemassa olevien rakenteiden purkua eli puramme kiskot, ratapölkyt, virtakiskot ja raidesepelit sekä kaapelikanavat. Viikon aikana tehdään myös kaapelisiirtoja, minkä vuoksi Mellunmäen asemalla hetkellisesti sähkökatkos kaapelisiirtojen ajaksi tiistaina 4.6. klo 8-20.
Viikko 24, 10.6. ->
Teemme sillan kannella olemassa olevien rakenteiden purkua eli puramme kiskot, ratapölkyt, virtakiskot ja raidesepelit sekä kaapelikanavat. Väliaikaiset liikennejärjestelyt ovat käytössä ja Mellunmäen asemat väliaikaiset pysäkit 11 ja 12 siirretty Mellunmäenraition varteen. Seuraa opasteita asemalla.
Viikko 25, 17.6. ->
Teemme sillan kannen pinnan puhdistusta ja aloitamme sääsuojan rakentamisen. Väliaikaiset liikennejärjestelyt ovat käytössä ja Mellunmäen asemat väliaikaiset pysäkit 11 ja 12 siirretty Mellunmäenraition varteen. Seuraa opasteita asemalla.
Viikko 26, 24.6. ->
Jatkamme sillan kannen pinnan puhdistamista sillan Länsipäässä ja sääsuojan rakentamista. Itäpäässä aloitetaan sillan kannen paikkaukset ja puhdistukset. Väliaikaiset liikennejärjestelyt ovat käytössä ja Mellunmäen asemat väliaikaiset pysäkit 11 ja 12 siirretty Mellunmäenraition varteen. Seuraa opasteita asemalla.
Viikko 28, 8.7. ->
Jatkamme sillan kannen pinnan puhdistamista sillan Länsipäässä ja sääsuojan rakentamista. Itäpäässä aloitetaan sillan kannen paikkaukset ja puhdistukset sekä vesieristys. Väliaikaiset liikennejärjestelyt ovat käytössä ja Mellunmäen asemat väliaikaiset pysäkit 11 ja 12 siirretty Mellunmäenraition varteen. Seuraa opasteita asemalla.
Viikko 29, 15.7. ->
Koko sillan alueella tehdään kannen puhdistamista ja paikkausta sekä kannen vesieristystä sääsuojan alla. Väliaikaiset liikennejärjestelyt ovat käytössä ja Mellunmäen asemat väliaikaiset pysäkit 11 ja 12 siirretty Mellunmäenraition varteen. Seuraa opasteita asemalla.
Viikko 30, 22.7. ->
Koko sillan alueella tehdään kannen paikkausta sekä vesieristystä sääsuojan alla. Väliaikaiset liikennejärjestelyt ovat käytössä ja Mellunmäen asemat väliaikaiset pysäkit 11 ja 12 siirretty Mellunmäenraition varteen. Seuraa opasteita asemalla.
Viikko 31, 29.7. ->
Koko sillan alueella tehdään kannen paikkausta sekä vesieristystä sääsuojan alla. Väliaikaiset liikennejärjestelyt ovat käytössä ja Mellunmäen asemat väliaikaiset pysäkit 11 ja 12 siirretty Mellunmäenraition varteen. Seuraa opasteita asemalla.
Viikko 32, 5.8. ->
Sillan kannen vesieristystyöt käynnissä sillan länsipäässä sääsuojan alla ja itäpäässä tehdään ratarakenteiden palauttamiseen liittyviä työvaiheita. Väliaikaiset liikennejärjestelyt ovat käytössä ja Mellunmäen asemat väliaikaiset pysäkit 11 ja 12 siirretty Mellunmäenraition varteen. Seuraa opasteita asemalla.
Viikko 33, 12.8. ->
Koko sillan alueella tehdään ratarakenteiden palauttamiseen liittyviä työvaiheita. Väliaikaiset liikennejärjestelyt ovat käytössä ja Mellunmäen asemat väliaikaiset pysäkit 11 ja 12 siirretty Mellunmäenraition varteen. Seuraa opasteita asemalla.
Viikko 34, 19.8. ->
Koko sillan alueella tehdään ratarakenteiden palauttamiseen liittyviä työvaiheita. Väliaikaiset liikennejärjestelyt ovat käytössä ja Mellunmäen asemat väliaikaiset pysäkit 11 ja 12 siirretty Mellunmäenraition varteen. Seuraa opasteita asemalla.
Viikko 35, 26.8.->
Koko sillan alueella tehdään ratarakenteiden palauttamiseen liittyviä työvaiheita. Väliaikaiset liikennejärjestelyt ovat käytössä ja Mellunmäen asemat väliaikaiset pysäkit 11 ja 12 siirretty Mellunmäenraition varteen. Seuraa opasteita asemalla.
Vaihteiden uusiminen välillä Itäkeskus – Mellunmäki

Myllypuron ja Kontulan välillä Kurkimäen vaihdealueella, Myllypuron ja Itäkeskuksen välillä Mustapuron vaihdealueella ja Länsimäen sillan uusimisen yhteydessä uusitaan metroradan vaihteita. Työt on sidottu muuhun itäisen metrohaaran liikennekatoon ja tehdään Länsimäensillan korjaustyön kanssa samaan aikaan.
Vaihteet ovat elinkaarensa päässä, ja ne on vaihdettava uusiin. Sillä varmistetaan, että vaihdehäiriöitä ei tule, jolloin liikenne on entistä turvallisempaa ja tehokkaampaa.
Itäinen metrokatko hyödynnetään toteuttamalla myös muita kunnossapitotöitä. Työ on tehokasta, koska normaalin yötyön sijaan pystytään työskentelemään vuorokauden ympäri.
Viikko 26, 24.6. ->
Alikäytävien työmaat käynnistyneet.
Viikko 27, 1.7. ->
Alikäytävien työmaat käynnistyneet.
Viikko 28, 8.7. ->
Työt edistyvät aikataulussa.
Viikko 29, 15.7. ->
Rata on paikoillaan, viimeisteleviä töitä tehdään.
Viikko 30, 22.7. ->
Rata on paikoillaan, viimeisteleviä töitä tehdään.
Viikko 31, 29.7. ->
Rata on paikoillaan, viimeisteleviä töitä tehdään.
Viikko 32, 5.8. ->
Rata on paikoillaan, viimeisteleviä töitä tehdään.
Viikko 33, 12.8. ->
Rata on paikoillaan, viimeisteleviä töitä tehdään.
Viikko 34, 19.8. ->
Rata on paikoillaan, viimeisteleviä töitä tehdään.
Viikko 35, 26.8. ->
Rata on paikoillaan, viimeisteleviä töitä tehdään.
Metrossa on koettu liikennekatkoja ennenkin, mutta ajallisesti ja linjastollisesti näin laajalle ulottuvaa liikennekatkoa ei ole taidettu meillä ennen nähdä.
Matkustajan kannalta liikennekatkot ja poikkeusjärjestelyt aiheuttavat aina ylimääräistä päänvaivaa ja yleensä myös pidentyneitä matka-aikoja. Valitettavasti mikään rakennettu omaisuus ei säily hyväkuntoisena itsestään, ja nyt metrossa useiden rakenteiden elinkaari on tullut siihen vaiheeseen, että merkittäviä peruskorjaus- ja parannustoimia on syytä tehdä. Näillä toimilla varmistetaan metroliikenteen luotettavuus jatkossa.
Kesän 2024 metron liikennekatkojen yhteensovitus osoittaa, miten ainutlaatuista palvelua Kaupunkiliikenne Oy pystyy tuottamaan. Kun saman talon sisältä löytyvät niin omaisuudenhallinta, projektinjohto, liikennöinti, valvomo kuin kunnossapitokin, on yhteensovitus sujuvaa ja vältytään tilanteilta, joissa yksi toiminto edistäisi omaa etuaan muiden kustannuksella. Koska myös HSL on osallistunut yhteensovitukseen jo varhaisessa vaiheessa, voidaan hyvillä mielin todeta, että liikennekatkot on suunniteltu yhteiskunnan kannalta parhaalla mahdollisella tavalla – yhtenä esimerkkinä tästä on se, miten Rautatientorin metrokatkon aikana Rautatientorin ohi kulkevaa raitioliikennettä lisätään raitiolinjalla, joka on siirretty poikkeusreitille Mannerheimintien katutöiden vuoksi. Näin yksi harmi saadaan osittain käännettyä hyödyksi.
Putkimaisesti kahdella raiteella kulkeva metrolinjastomme on häiriötilanteiden kannalta melko hankala, mutta metron ja varsinkin tunnelimetron rakentaminen on sen verran hintavaa puuhaa, että jokaisen raidemetrin rakentamista on ollut syytä harkita tarkkaan. Harkintaa on varmasti tehtykin 60-luvulta alkaen, kun metroa on suunniteltu ja nykyisenkaltaiseen linjastoon on päädytty. Kaupunkiliikenne Oy:ssä ja sen edeltäjässä HKL:ssä onkin näinä vuosikymmeninä tehty ansiokasta työtä metron häiriöherkkyyden jatkuvan vähentämisen eteen, ja metro on vakiinnuttanut paikkansa kaupunkilaisten suosikkijoukkoliikennemuotona.
Anni Suomalainen
Hankepalvelupäällikkö
Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin
Metroliikenne keskeytyy kokonaan Rautatientorin metroaseman kohdalla 3.6.–1.9. Itä-Helsingissä metro ei liikennöi Mellunmäkeen 3.6.–8.9. Mellunmäkeen kulkevien junien pääteasema on joko Itäkeskus, Myllypuro tai Kontula työmaatilanteesta riippuen.
Metro on palvellut yli 40 vuotta. Jotta metro palvelee myös tulevina vuosikymmeninä, pitää metrojärjestelmää ja sen tiloja huoltaa ja peruskorjata. Rautatientorin paloturvallisuutta on välttämätöntä parantaa aseman käyttäjien turvallisuuden ja viranomaisten asettamien paloturvallisuusvaatimusten vuoksi.
Metrokatkon suunnittelun alkuvaiheessa kartoitettiin tulevia metrokatkoa vaativia projekteja, joita oli molemmilla idän haaroilla Rautatientorin lisäksi. Keskittämällä hankkeita kesälle 2024 pyritään minimoimaan matkustajille töistä aiheutuva haitta. Projektien kriittisyyden ja poikkeusliikenteen toteutettavuuden tarkastelujen perusteella päädyttiin toteuttamaan Mellunmäen haaran liikennekatko Rautatientorin kanssa samaan aikaan.
Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamisen osalta liikennekatko on välttämätön. Rata-alueella tehtäviä töitä ei pystytä toteuttamaan liikennöintiajan ulkopuolella (noin 4 h yöaikaan), sillä mm. työvaiheisiin tarvittavaa kalustoa, telineitä ja materiaaleja on käytännössä mahdotonta siirtää, rakentaa ja purkaa siten, että töiden suorittamiselle jäisi aikaa.
Lisäksi yhden raiteen ajo aseman ohi ei ole mahdollinen, sillä metroradalla on käytettävissä vain vähän ns. puolenvaihtopaikkoja: yhden raiteen ajo johtaisi lähes 20 minuutin vuoroväliin metron liikennöinnissä, ja romahduttaisi metron palvelutason ja kapasiteetin myös muualla rataverkolla.
Liikennöintimalli, jossa Rautatientorin molemmin puolin sijaitsevia Kampin ja Helsingin yliopiston asemia käytetään pääteasemina, mahdollistaa viiden minuutin vuorovälin idän ja kuuden minuutin vuorovälin lännen osuudella.
Metroliikenteen täyskatkon avulla työvaiheet saadaan pidettyä mahdollisimman lyhyinä, mikä mahdollistaa töiden ajoittamisen pääosin kesän hiljaiselle ajalle.
Metron itäinen osuus
Metron itäisellä osuudella töitä ei voi tehdä ilman liikennekatkoa, sillä urakka-ajat venyisivät silloin kohtuuttoman pitkiksi, jos mm. rata-alueella voisi työskennellä vain yöaikaan. Lisäksi urakkahinnat nousisivat kohtuuttoman suuriksi mm. yötyötarpeen lisääntymisen takia, jos asemat olisivat koko urakka-ajan liikennekäytössä
Sillan peruskorjauksessa radan pintarakenteet joudutaan poistamaan, jotta sillan vedeneristys päästään uusimaan. Tämä tarkoittaa kiskojen poistamista eikä liikennöinti siksi onnistu. Yhdellä raiteella ajoa pyritään hyödyntämään aina kun mahdollista, mutta siltakohteissa se on vaikeaa, koska radan pintarakenteita ei voi poistaa vain toiselta puolelta siltaa. Työt ovat myös sen verran aikaa vieviä, että niitä ei voi hoitaa yöaikaan normaalin liikennöinnin yhteydessä.
Metrokatkon aikana tehdään lukuisia hankkeita, joilla parannetaan metron turvallisuutta, luotettavuutta ja viihtyisyyttä.
Rautatientorin paloturvallisuushankkeen myötä laiturialueen sähkönjakelu-, valaistus-, tele- ja
turvajärjestelmät vaihdetaan vastaamaan nykyisiä vaatimuksia, määräyksiä ja standardeja. Lisäksi
laituritason ja liukuporrasalueen alakattoja, valaistusta ja pintamateriaaleja uusitaan. Näillä muutoksilla
saavutetaan turvallinen, viihtyisä, energiatehokkaampi ja matkustajia paremmin palveleva metroasema.
Kontulan metroaseman toiminnallisuutta ja viihtyvyyttä parannetaan uusimalla läntinen sisäänkäynti ja
aseman pintarakenteita. Talotekniikkaa ja valaistusta saneerataan, jolloin energiatehokkuus ja valoteho
paranevat. Lintujen pääseminen asematiloihin pyritään estämään kattoratkaisuilla, jolloin aseman siisteys ja matkustajatyytyväisyys paranevat. Opasteet uusitaan ja näköesteisten erityisvaatimukset huomioidaan toteutuksessa entistä paremmin.
Mellunmäen metroaseman vieressä Länsimäen sillalla sekä Alakiven ja Mustanpuronpolun alikäytävillä
korjataan normaalista kulumisesta aiheutuneet vauriot. Työt jatkavat sillan ja alikulkukäytävien elinkaarta, ja niiden avulla vältetään kalliimmat korjauskustannukset tulevaisuudessa.
Myllypuron ja Kontulan välillä Kurkimäen vaihdealueella, Myllypuron ja Itäkeskuksen välillä Mustapuron
vaihdealueella ja Länsimäen sillan uusimisen yhteydessä uusitaan metroradan vaihteita. Vaihteet ovat
elinkaarensa päässä, ja ne on vaihdettava uusiin. Sillä varmistetaan, että vaihdehäiriöitä ei tule, jolloin
liikenne on entistä turvallisempaa ja tehokkaampaa.
Itäisen metrokatkon aikana tehdään muitakin kunnossapitotöitä ratainfrassa. Työ on tehokasta, koska
normaalin yötyön sijaan pystytään tekemään töitä vuorokauden ympäri.
Vartiolahden metrosillan peruskorjauksesta johtuen jonkinlainen liikennekatko on todennäköisesti tulossa Vuosaaren haaralle tulevien vuosien aikana.
Junatien siltaan (Kalasataman ja Sörnäisten välissä) ollaan tällä hetkellä tekemässä erikoistarkastusta, jonka perusteella selviää, millaisia toimenpiteitä se vaatii. Saattaa siis olla, että tulevaisuudessa (2026 tai 2027 kesällä) joudutaan tekemään korjaustoimenpiteitä, jotka vaativat liikennekatkoa.
Ylipäänsä kantametro on siinä käyttöiässä, että useampi siltakohde on elinkaarensa päässä, ja tästä syystä liikennekatkoihin johtavaa peruskorjaustarvetta saattaa tulevina vuosina olla edessä.
Näistä katkoista ei kuitenkaan ole vielä varmuutta ja niitä pyritään suunnittelemaan niin, että mahdollisimman monta peruskorjausta tehdään samanaikaisesti, aivan kuten tehdään kesällä 2024.
Tiedot tarkentuvat vielä. Ainakin Kontulan asemalla kulkureittien muutokset ovat mahdollisia, sillä aseman sisäänkäyntejä remontoidaan alustavien suunnitelmien mukaan myös silloin, kun asema muuten on käytössä.
Töitä pyritään aikatauluttamaan niin, että niistä olisi mahdollisimman vähän haittaa. Esimerkiksi Itä-
Helsingissä Mellunmäen-metrohaaralla tehdään useita peruskorjaustöitä samanaikaisesti, jotta tulevina
vuosina ei tarvita useampia liikennöintikatkoja. Helsingin seutu kasvaa, mikä tarkoittaa tulevaisuudessa
tarvetta uusille liikenneyhteyksille. Lisäksi infrastruktuuri vaatii huoltoa ja ylläpitoa.
Töiden aiheuttamia haittoja pyritään minimoimaan muun muassa sillä, että töitä on sijoitettu joukkoliikenteen kannalta hiljaisimpaan aikaan, siis kesäkaudelle.
Katkon vaikutukset asemilla kulkemiseen
Anna tilaa pois jääville matkustajille ennen kuin menet sisälle. Ovien sulkeutumisesta kertoo äänimerkki. Sen soidessa ovien väliin ei saa enää mennä. Jää odottamaan seuraavaa metrojunaa. Se tulee pian.
Mikäli asemalla on järjestyksenvalvontaa ohjaamassa matkustajien liikkumista, noudata annettuja ohjeita.
Kyllä saa, mutta vältä ruuhka-aikoja, sillä junan eteistila on silloin täynnä. Taluta pyörää ja käytä hissiä. Polkupyörien kanssa matkustavien toivotaan kesän 2024 metrokatkon aikana käyttävän Hakaniemen metroasemaa Helsingin yliopiston aseman sijaan.
Ruuhkat johtuvat siitä, että asemia käyttävät nyt sen peruskäyttäjäkunnan lisäksi ne matkustajat, jotka olisivat muutoin käyttäneet Rautatientorin asemaa sekä ne, jotka jatkavat matkaa vielä edelleen.
Laiturialueen ihmismäärää on turvallisuussyistä jouduttu rajoittamaan, minkä vuoksi matkustajien määrää liukuportaisiin on säännöstelty. Tämä aiheutti jonoja asemalle, koska laiturialueelle ei ole voitu päästää yhtä aikaa kaikkia halukkaita.
Metroaseman turvallisen toiminnan kannalta on hyvä asia, että jonoutumista tapahtuu. Jonoa kerrytetään nimenomaan liukuportaiden yläpäähän lippuhallitasolle eikä laituritasolle, jossa suuret ihmismäärät ovat turvallisuusriski.
Laiturille pääsevän ihmisvirran säännöstely on tavallinen toimenpide esimerkiksi yleisötapahtumissa tai muutoin suurten matkustajamäärien syntyessä. Tällöin matkustajaturvallisuuden varmistamiseksi alas laiturille päästetään väkeä vain ”laiturillinen/metrojuna kerrallaan.”
Jos liukuporras pääsee ruuhkautumaan niin, että se on aivan täynnä ihmisiä, saattaa liukuportaan kantavuus tulla vastaan vaikuttaen portaan rakenteisiin ja toimivuuteen.
Jos liukuporras pysähtyy, se resetoidaan manuaalisesti paikan päällä ja perehdytetty henkilö käynnistää tyhjän portaan hallitusti uudelleen.
Suositus on, että joka askelmalla olisi vain yksi ihminen, liukuportaan oikealla puolella käsikaiteesta kiinni pitäen.
Jos liukuporras on pakkautunut täyteen ihmisiä ja poistumissuunnassa tapahtuu jotain, ihmiset törmäävät toisiinsa, kaatuvat ja loukkaantumisia voi tapahtua.
Hississä oli vesivuodon aiheuttama vikaantuminen johon reagoitiin välittömästi sekä sähkövika. Kyseessä kaksi erillistä vikaa ja hissi saatiin uudelleen käyttöön mahdollisimman nopeasti väliaikaisin toimenpitein. Tällainen vikaantuminen ei ole ennakoitavissa esimerkiksi huollon toimenpiteillä.
Kaikki hissit ja liukuportaat on käyty läpi ennen metron liikennekatkoa. Tarpeelliset tarkastukset ja huollot on tehty huolto-ohjelmien mukaisesti sekä nimenomaan varmistettu, että tulevan katkon aikana häiriöt saadaan estettyä. KONE Oy kanssa on sovittu lisäpäivystys ja huoltotoimen tehostaminen liikennekatkon aikana.
Tätä pohdittiin suunnitteluvaiheessa, mutta todettiin ettei ole mahdollista.Teknisiä järjestelmiä junissa tulisi päivittää, kuljettajat kouluttaa pitkillä junilla ajoon (pysähtymispaikat, jarrutuspaikat jne.).
Liikennemuutokset ja korvaava liikenne
Ennakoimme, että matkustajia on Rautatientorin katkon aikana normaalitilannetta vähemmän, mikä
kasvattaa kapasiteettia. Kesällä myös joukkoliikenteen kysyntä on talvikautta vähäisempää ja normaalistikin metro kulkee kesäliikenteessä hieman harvemmin.
Itä-Helsingissä viiden minuutin vuoroväli tarvitaan, jotta junat voidaan luotettavasti kääntää Helsingin yliopiston asemalla. Vastaavasti kuuden minuutin vuoroväli lännessä mahdollistaa kaikkien junien ajamisen Kivenlahteen asti.
HSL tulee korvaamaan metroliikennettä busseilla korvaavalla linjalla 99M (Itäkeskus–Mellunmäki) sekä olemassa olevaa bussiliikennettä vahvistamalla Kontulan ja Mellunmäen asemien välillä.
Helsingin keskustassa vahvistetaan raitiovaunuliikennettä Hakaniemen ja Kampin välillä niin, että myös
metron puuttuvalla osuudella on mahdollista kulkea joukkoliikenteellä.
Me pidämme huolen siitä, että joukkoliikenne palvelee hyvin myös poikkeusten aikana. Tarjoamme myös kattavat korvaavan liikenteen yhteydet ja muita reittivaihtoehtoja liikkumiseen.
Vaikutukset matka-aikoihin vaihtelevat sen mukaan, millä väleillä matkaa tekee. Etenkin Helsingin kantakaupungin läpi normaalisti metrolla tehtävät matkat tulevat hidastumaan, mutta toisaalta joillekin
yhteysväleille on tarjolla vaihtoehtoisia reittejä esimerkiksi Pasilan kautta.
Varsinainen korvaava linja Helsingin keskustassa olisi kannattamaton, sillä metron väliaikaisilta pääteasemilta Kampista ja Helsingin yliopistolta on kohtuullinen kävelymatka esimerkiksi päärautatieasemalle.
Vahvistamme kuitenkin raitiovaunuliikennettä Helsingin keskustan läpi kulkevien matkojen helpottamiseksi.
Tarjolla on myös muita mahdollisuuksia liikkumiseen esimerkiksi Pasilan kautta. Reittiopas kertoo
poikkeusten aikana aina ajantasaiset reitit.
Keihin kaikkiin poikkeukset vaikuttavat eniten?
Rautatientorin metroaseman katko vaikuttaa etenkin niihin matkustajiin, jotka kulkevat metrolla Helsingin keskustan läpi, vaikkapa Herttoniemen ja Lauttasaaren välillä. Itä-Helsingissä työt vaikuttavat etenkin Mellunmäestä matkustaviin, ja muissa työvaiheissa myös Kontulan ja Myllypuron asemia normaalisti käyttäviin matkustajiin.
Parhaiten tiedot löytää HSL:n verkkosivuiltahttp://www.hsl.fi/metro2024 sekä reittioppaasta. Reittioppaasta voi hakea yhteyksiä noin yhtä kuukautta ennen poikkeusten alkua.