Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikko
Ruskeasuon varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko uudistettavan Koskelan varikon ohella.
Ruskeasuolla aloitettiin rakentamaan Suomen ensimmäistä yhdistettyä raitiovaunu-bussivarikkoa talvella 2021. Varikko rakennetaan nykyisen bussivarikon alueelle. Bussit sijoittuvat suunnitelmassa raitiovaunuvarikon katolle. Ruskeasuon varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko uudistettavan Koskelan varikon ohella.
Varikko edistää Helsingin tavoitteita raitioliikenteen laajentamisesta ja mahdollistaa Helsingin tulevien pikaraitioteiden, esimerkiksi Länsi-Helsingin raitioteiden, kaluston säilyttämisen ja kunnossapidon. Varikon suunniteltu kapasiteetti on noin 80 pitkää, 30-35 metristä raitiovaunua. Varikko luovutettiin tilaajalle toukokuussa 2024.
Yleisinfo
- Sijainti:
- nykyisen Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n omistaman bussivarikon alueella (Nauvontie 3)
- Toiminnat:
- raitiovaunujen säilytys ja kunnossapito
- bussien säilytys,
- bussien kunnossapito ja korjaus
- Kapasiteetti:
- 80 pitkää, 30-35 metristä raitiovaunua.
- 6 vuorokausihuoltopaikkaa, 8 korjauspaikkaa ja sorviraide.
- 220 kpl 14-metrisiä linja-autoja,
- 2 bussien vuorokausihuoltopaikkaa ja 28 korjauspaikkaa.
- Liikennöinti:
- Helsingin länsiosien raitiolinjat mukaan lukien Vihdintien pikaratikka.
- Koskelan kehittämisen aikana ainoa päävarikko
- HSL-alueen bussiliikenne
Rakennustyön etapit
- Maanrakennus: talvi 2021–alkukevät 2022 (valmis)
- Perustukset ja runko eli betonirakenteet: kevät 2022–kevät 2023 (valmis)
- Ratarakenteet: syksy 2022–kevät 2024 (valmis)
- Sisävalmistus ja talotekniikka: syksy 2022–kevät 2024 (valmis)
- Viimeistelyvaihe, testaukset ja tarkastukset: syksy 2023–syksy 2024
Näin työt edistyvät Ruskeasuolla
Kuukauden viherjutut
Kuukauden viherjutun tarkoituksena on tuoda esille vihernäkökulmia, joita hankkeella on mietitty ja toteutettu. Lisäksi nostamme ympäristötietoisuutta omien valintojemme osalta ja autamme näkemään pientenkin valintojen vaikutukset työmaan kokonaisuudessa.
Hankkeen viherjutut on koostanut ympäristövastaava Lotta Kamunen (Skanska).
Huhtikuu 2024: Teräksen elinkaarta on pidennetty
Uuden varikkorakennuksen tukiseinien rakentamisessa on hyödynnetty uutta suomalaista innovaatiota: terästukkuri Tibnor on yhdessä valmistaja SSAB:n kanssa kehittänyt uuden tuotteen rakennusteollisuuden käyttöön sellaisiin kohteisiin, joissa ei ole tiukkoja vaatimuksia teräksen lujuudelle tai pinnan laadulle. Uudenlaiset Tibex-levyt syntyvät SSAB:n Raahen ja Hämeenlinnan tehtailla materiaalista, jota yrityksen oma laadunvalvonta ei ole kelpuuttanut korkeimpaan laatuluokitukseen. Aiemmin levyt olisivat päätyneet vientimarkkinoille tai suoraan romumetalliksi ja uudelleen sulatettavaksi. Teräksen valmistus on prosessin energiaintensiivisin vaihe, joten Tibex-levyjä käyttämällä voidaan pienentää sekä valmistajan että rakentajan hiilijalanjälkeä, kun teräksen elinkaari on pidempi. Lähellä tuotetulla teräksellä minimoidaan lisäksi kuljetuksesta syntyvät päästöt.
Maaliskuu 2024: Hiilijalanjälkivertailua vaihtoehtojen välillä
Varikon vuorokausihuoltohallin sekä korjaamohallin laituritasoja ja pohjien muotoiluja suunniteltiin teräsrakenteisiksi, mutta ne korvattiin betoni- ja harkkorakenteilla. Päätöksen taustalla oli Swecon tekemä hiilijalanjälkivertailu vaihtoehtojen välillä.
Helmikuu 2024: Varikon toimintojen sijoittelu
Alkuperäisessä suunnitelmassa toiminnot olivat jakautuneet eri puolille varikkorakennusta, esimerkiksi sorvimonttu ja huoltotilat oli sijoitettu eri puolille. Nyt toteutuvassa suunnitelmassa varikon toiminnot on sijoitettu selkeämmin rakennuksen länsipäätyyn. Näin vältytään muun muassa ylimääräisiltä maanalaisilta tekniikkakäytäviltä, ja myös toimisto- ja sosiaalitilat on pystytty sijoittelemaan lähekkäin.
Tammikuu 2024: Kuitubetonilla pienempi hiilijalanjälki
Varikon maavaraiset betonilattiat tehtiin laajalti kuitubetonilla perinteisen raudoitetun betonin sijaan. Kuitubetonin avulla voidaan toteuttaa raudaton rakenne, joka on raiderakenteiden ja tekniikan toimivuuden kannalta tärkeä raidealueella. Kuitubetonia käyttämällä on myös mahdollista pienentää rakenteen hiilijalanjälkeä, kun päästöjä paljon aiheuttava rauta jää rakenteesta pois. Lisäksi rakentamisessa käytettiin muovikuituja, joilla kuitubetonin hiilijalanjälkeä saatiin entisestään alennettua.
Joulukuu 2023: Jätemateriaali kierrätykseen
Varikon työmaalla tehtiin purkukartoitus, jonka perusteella yli 90 % jätteestä voitiin kierrättää materiaalina. Tämä tarkoittaa, ettei jätemateriaali päätynyt energiantuotantoon, vaan uusien materiaalien raaka-aineeksi. Itse työmaalla materiaaleista pystytään hyödyntämään mm. alueella olevia valopylväitä.
Marraskuu 2023: Raittiista sisäilmasta huolehtiminen
BREAAM-ympäristösertifioinnin siivittämänä hankkeelle on tehty ilmanlaadun hallintasuunnitelma, jossa mm. määritellään IV-koneiden suodattimien vaatimukset, raitisilman sisäilmanluokka (S1) ja tuloilman ottojen sijainnit. Tarkoituksena on estää epäpuhtauksia pääsemästä sisäilmaan ja taata raitis sisäilma koko varikolla.
Lokakuu 2023: Kaihtimilla säästetään viilennyksessä
Varikkorakennuksen koko seinää kiertää ikkunarivi. Toimiston ikkunat ovat lännen suuntaan, ja ne tuovat luonnonvaloa sisätiloihin. Kaikki toimiston ikkunat on varustettu kaihtimilla, ja niiden avulla sisätilat eivät lämpene liikaa, jolloin tiloja täytyy viilentää vähemmän. Näin toteutetaan BREAAM-ympäristövaatimuksia. Rakennuksessa kierrätetään energiaa ympäri vuorokauden, sillä myös toiminta varikolla on ympärivuorokautista.
Syyskuu 2023: Ilmastonmuutokseen varaudutaan suunnittelemalla
Hankkeelle on laadittu suunnitelma ilmastonmuutoksen hallintaa varten. Suunnitelmassa arvioidaan ilmastonmuutoksesta johtuvien äärimmäisten olosuhteiden vaikutusta varikkorakennukseen sen elinkaaren aikana. Lisäksi suunnitelmassa arvioidaan, miten vaikutuksia on mahdollista lieventää.
Elokuu 2023: Sähköautoiluun kannustaminen
Hankkeessa tehdään BREAAM-ympäristösertifikaatin vaatimusten mukainen määrä sähköautojen latauspisteitä, ja autopaikat sijoitetaan siten, että sähkölatauspisteet ovat lähempänä sisäänkäyntejä.
Sijoittelun tarkoituksena on houkutella käyttäjät liikkumaan sähköautoilla polttoainekäyttöisten autojen sijaan.
Kesäkuu 2023: Käytetyn veden kierrättäminen
Hankkeessa on panostettu myös käytetyn veden kierrättämiseen. Astianpesukoneiden ja vesikalusteiden sekä ratikoiden ja bussien pesulaitteiden osalta noudatetaan BREAAM-ympäristösertifioinnin asettamia vaatimuksia vedenkierrätysprosessista.
Toukokuu 2023: Polkupyöräilyyn kannustaminen
Tontille sijoitetaan kaupunkipyöräparkki ja rakennetaan hyvät säilytysmahdollisuudet polkupyörille. Näillä toimenpiteillä kannustamme käyttäjiä käyttämään polkupyörää työmatkoihin.
Huhtikuu 2023: Ulkovalaistuksella energiatehokkuutta
Ulkovalaistuksen optiikalla voidaan pienentää valaisimilta vaadittavaa käyttötehoa ja toteuttaa kansitason valaistus jopa 50 % normaalia pienemmällä valaisinmäärällä. Tämä johtaa energiatehokkuuden lisäksi materiaalitehokkuuteen ja valosaasteen vähenemiseen naapurialueilla.
Sisätilojen läsnäoloantureiden ja valaistusohjausjärjestelmän käyttöliittymän voidaan seurata tilojen käyttöastetta. Varikon kaikki lämmitys- ja jäähdytysverkot varustetaan energiankulutusmittareilla kattavaa kulutuksen seurantaa ja optimointia varten.
Maaliskuu 2023: Rakennuksen sisäinen energiankierrätys
Varikon toiminta sekä ympärivuorokautinen käyttö mahdollistavat rakennuksen sisäisen energiankierrätyksen. Tämä on toteutettu varikon maalämpöjärjestelmässä siten, että jäähdytysverkostojen lauhde- ja hukkalämmöt kierrätetään ja hyödynnetään kiinteistön lämmityksessä.
Tarvittavasta lämmitysenergiasta 92,5 % tuotetaan energiankierrätyksellä ja maalämmöllä.
Helmikuu 2023: Hiilijalanjäljen arviointi
Hankkeelle tehtiin keväällä 2022 alustava hiilijalanjäljen arviointi ympäristöministeriön julkaiseman rakennuksen vähähiilisyyden arviointimenetelmän mukaan. Hankkeen 50 vuoden elinkaaren hiilijalanjälki on 30 007 t CO2 ekvivalenttia, joka vastaa ympäristöministeriön menetelmän mukaista ominaispäästöä 21,5 kgCO2e/netto m2/vuosi.
68 % päästöistä syntyy ennen käyttövaihetta eli rakentamisesta ja rakentamisessa käytetyistä materiaaleista. 29 % syntyy käyttövaiheen aikana, ja loput päästöt syntyvät, kun rakennus puretaan. Hankkeessa hiili-intensiivisin materiaali on betoni, jota on käytetty rakennuksen massiivissa perustuksissa ja ajokannen rakenteissa.
Maankäytöllisesti on kuitenkin tehokasta yhdistää bussi- ja raitiovaunuvarikot samalle tontille ja samoihin tiloihin. Hankkeelle suoritetaan vielä todentava hiilijalanjäljen laskenta vuoden 2023 aikana, joka perustuu hankkeella tehtyihin materiaalivalintoihin ja varmennettuihin ympäristöselosteisiin, eli todellisiin päästöihin.
Tammikuu 2023: Hyödynnämme betonimursketta
Hankkeella hyödynnetään betonimursketta neitseellisen kiviaineksen sijaan. Betonimurske on hyvä esimerkki kiertotaloustuotteesta, jossa yhdistyvät niin kustannushyödyt, maltillinen hiilijalanjälki kuin materiaalin tehokas käyttö.
Muutoin jätteeksi luokiteltava tuote pääsee hyötykäyttöön, ja tuotteen kustannustaso houkuttelee hyödyntämään sitä neitseellisen raaka-aineen sijaan.
Joulukuu 2022: Eri ihmisryhmien huomioiminen
Myös eri ihmisryhmien huomiointi on osa kestävää ympäristötyöskentelyä. Työmaan turvallisuusohjeet ja yleistiedot ovatkin niin suomeksi, ruotsiksi kuin englanniksi.
Näin varmistetaan, että jokainen työmaalla työskentelevä ja vieraileva on tietoinen vaaranpaikoista ja yleisistä yhteystiedoista ja kokee itsensä tervetulleeksi työmaalle.
Marraskuu 2022: Tuotteiden ympäristöselosteet
Hankkeen aikana kerätään kymmenen eri tuotteen EPD-tiedot.
EPD (Environmental Product Declaration) eli ympäristöseloste on vapaaehtoinen, standardoitu ja luotettava tapa esittää tuotteen elinkaaren ympäristövaikutuksia.
Näihin tietoihin lukeutuu mukaan muun muassa tuotteen hiilijalanjälki. Hiilijalanjäljen avulla voidaan valita hankkeelle vähäpäästöisin vaihtoehto.
Lokakuu 2022: PEFC- tai FSC-sertifioituja puutuotteita
Hankkeelle haettavan BREEAM-ympäristösertifioinnin mukaisesti hankkeella käytetään sekä väliaikaisissa että lopullisissa rakenteissa PEFC tai FSC-sertifioituja puutuotteita.
Sertifioinnilla pyritään siihen, että metsien hoito ja käsittely on ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesta kestävää, eikä tulevien sukupolvien elämisen mahdollisuuksia heikennetä.
Syyskuu 2022: Hiilijalanjälkilaskennat
Hiilijalanjälkilaskennat ovat tulossa pakollisiksi lähivuosina. Vielä tätä ei siis vaadita, mutta Ruskeasuon varikolle on päätetty tehdä ympäristöministeriön menetelmän mukainen hiilijalanjälkilaskenta hankkeen suunnittelu- ja toteutusvaiheissa.
Kahden laskennan tarkoituksena on saada selville, millä ratkaisuilla hanke on saanut pienennettyä hiilijalanjälkeään ja kuinka paljon.
Tätä tietoa hyödynnetään muun muassa tulevissa hankkeissa.
Elokuu 2022: BREAAM-ympäristösertifiointi
Olemme hankkeen alusta saakka osoittaneet ympäristöasioiden olevan tärkeässä roolissa. Tämä näkyy muun muassa kunnianhimoisessa tavoitteessa BREEAM-ympäristösertifioinnin osalta, jossa arvosanatavoitteeksi on asetettu excellent eli erinomainen.
Lisäksi Kaupunkiliikenteen hiilineutraaliustavoitteen 2030 -mukaisia toimenpiteitä on aktiivisesti sisällytetty hankkeen toteutukseen, näistä yhtenä nostona energiatehokas talotekninen kokonaisuus.
Heinäkuu 2022: Valitut kasvilajit
Alueen kasvilajit valitaan hankkeelle tehdyn ekologiaselvityksen mukaisesti. Kasvivalinnoissa on otettu huomioon niiden soveltuvuus kyseiselle alueelle. Tällä tavalla voidaan varmistaa, että ne lähtevät onnistuneesti kasvamaan.
Lisäksi hyvin paikalla menestyvät lajikkeet takaavat, ettei vieraslajeille ole tilaa. Siten voidaan hillitä vieraslajien leviämistä alueelle.
Kesäkuu 2022: Vähähiilistä betonia
Hankkeella käytetään vähähiilistä betonia. Sopivia käyttökohteita on selvitetty yhdessä betonivalmistajan kanssa. Vuoden 2022 aikana vähähiilisellä betonilla on valettu mm. anturoita.
Tämän lisäksi raudoitteiden tukemisessa on hyödynnetty 2-luokan betonikiviä muovisten raudoitustukien sijaan. Tällöin niin sanotusti hukkabetoni on hyvässä käytössä. Lisäksi se pitää raudoitteen muovisia tukia paremmin paikallaan, jolloin itse betonointityö helpottuu.
Toukokuu 2022: Istutettujen kasvien kasvu ja elinvoimaisuus
Hankkeen meluseinäksi siirtolapuutarhan ja varikon välille valittiin betoninen muuri, jolla saatiin muita ratkaisuja parempi kasvualustan syvyys. Täten voidaan varmistaa, että aidan taakse istutetut kasvit lähtevät onnistuneesti kasvamaan ja säilyvät elinvoimaisina.
Lisäksi betoninen muuri vaatii vain vähän kunnossapitoa, ja on tätä kautta elinkaarikustannuksiltaan edullinen.
Huhtikuu 2022: Jätteen hyötykäyttöä
BREEAM-sertifiointi asettaa hankkeelle kovat tavoitteet jätehallinnan osalta. Esimerkiksi jätteen hyötykäyttöasteen tavoite on asetettu 90 prosenttiin. Jätteen hyötykäyttöä työmaalla tehostetaan hankkimalla enemmän jäteastioita sekä lisäämällä tietoa kierrätyksestä kyltein ja tietoiskuin.
Maaliskuu 2022: Hyönteishotelleja ja lepakonpönttöjä
Ruskeasuon varikon alueelle tullaan pystyttämään hyönteishotelleja ja lepakonpönttöjä tukemaan alueen luonnon monimuotoisuutta. Monimuotoisuus on huomioitu myös kasvivalinnoissa: alueelle on pyritty valikoimaan keväällä kukkivia lajikkeita pölyttäjille sekä marjaisia pihlajia, jotka tarjoavat ravintoa linnuille.
Helmikuu 2022: Materiaalitehokkuustyöpaja
Hankkeen aikana tullaan pitämään useampia materiaalitehokkuustyöpajoja. Työpajojen perusteella hankekokonaisuuteen on muun muassa sisällytetty nurmikkokiveysalue, jolloin alueelle satava vesi pääsee imeytymään maahan ja sitä kautta suodattumaan.
Lisäksi hankkeella tehdään sade- ja hulevesien viivytystä suurikokoisissa viivytysputkistoissa. Tämä vähentää rankkasateilla kaupungin hulevesijärjestelmän ja purkupäässä olevan vesistön kuormitusta.
Tammikuu 2022: Kasvualue uhanalaisille kasveille
Hankkeelle on teetetty ekologiaselvitys, johon sisältyi ekologisen arvon kehittämiseen ohjaavia toimenpiteitä. Alueen ekologista arvoa pyritään kehittämään ja ylläpitämään valitsemalla kotimaisia kasvilajeja sekä lajeja, jotka soveltuvat alueella oleviin kasvuolosuhteisiin parhaiten.
Hankealueelle toteutetaan muun muassa paahdealue, jossa kasvaa useita uhanalaisia kasvilajeja. Samalla se on asuinalue monille harvinaisille hyönteisille.
Joulukuu 2021: Sähkön ja polttoaineen kulutus
BREEM-sertifiointiin liittyen rakentamisen aikana hankkeella sekä seurataan aktiivisesti että kerätään tietoa sähkön ja polttoaineen kulutuksesta.
Näiden tietojen perusteella työmaan kulutusta pyritään minimoimaan esimerkiksi välttämällä koneiden tyhjäkäyntiä ja säätämällä valaistusta tarpeen mukaan.
Marraskuu 2021: Muuntojoustavuutta bussikannelle
Muuntojoustavuutta ajatellen bussikannelle voidaan tulevaisuudessa sijoittaa bussien tilalle kevytrakenteisia pieniä rakennuksia, joiden paino ei ylitä yksittäisen bussin painoa. Pienten rakennuksien kokonaisuus voisi muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden, joka ilmeeltään vastaa viereistä siirtolapuutarha aluetta ja voi toimia esimerkiksi toimisto-, tori- tai muuna kokoontumisalueena.
Kannen kuormissa ei ole huomioitu suurempaa kannelle rakennettavaa rakennuskantaa, vaan lähtökohtana on ollut rakenteiden ja materiaalien optimointi suunnitelluille käytönaikaisille kuormille. Lisäkantavuutta bussikannelle voidaan saada rakentamalla raitiovaunuvarikon hallin sisään lisää kantavia rakenteita, mikäli se muuntojoustavuuden kannalta on tarpeellista nykyisen käytön päätyttyä kohteessa.
Lokakuu 2021: Suosituksia ekologilta
Siirtolapuutarhan ja varikon välistä meluaitaa on suunniteltu ja ideoitu yhdessä siirtolapuutarhan kanssa. Hankkeella onkin selvitetty muun muassa minkälainen ratkaisu istuisi parhaiten maastoon niin korkojen kuin pintamateriaalien suhteen.
Varhaisessa vaiheessa esitelle on nostettu kivikorit, joihin yhdistettäisiin kasvillisuutta. Hankkeen ekologilta on myös pyydetty suosituksia niin kasveista kuin luontoarvoja kohentavista toimenpiteistä. Myös siirtolapuutarhan asukkaita on kuunneltu. Asukkaat ovat toivoneet lintuja ruokkivia marjaisia kasveja sekä piikikkäitä kasveja, jotka estäisivät asiattoman läpikulun tonttien välillä.
Tutustu lisää
- Ruskeasuon varikko on valmis ja luovutettu tilaajalle (uutinen 17.5.2024)
- Ruskeasuolla tehdään viimeisiä rakennustöitä ennen varikon luovutusta ja käyttöönottoa (uutinen 20.11.2023)
- Ruskeasuolle nousevan raitiovaunu- ja bussivarikon rakentaminen on pitkällä (uutinen 27.4.2023)
- Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon rakennustyöt käyntiin (uutinen 1.7.2022)
- Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikko Rakennusteollisuuden koulutuskeskus RATEKO:n sivuilla