Havainnekuva Ruskeasuon varikosta.

Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikko

Ruskeasuon varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko uudistettavan Koskelan varikon ohella.

Havainnekuva Ruskeasuon varikosta ylhäältä päin päivällä.

Ruskeasuolla aloitettiin rakentamaan Suomen ensimmäistä yhdistettyä raitiovaunu-bussivarikkoa talvella 2021. Varikko rakennetaan nykyisen bussivarikon alueelle. Bussit sijoittuvat suunnitelmassa raitiovaunuvarikon katolle. Ruskeasuon varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko uudistettavan Koskelan varikon ohella.

Varikko edistää Helsingin tavoitteita raitioliikenteen laajentamisesta ja mahdollistaa Helsingin tulevien pikaraitioteiden, esimerkiksi Länsi-Helsingin raitioteiden, kaluston säilyttämisen ja kunnossapidon. Varikon suunniteltu kapasiteetti on noin 80 pitkää, 30-35 metristä raitiovaunua. Rakennustyöt kestävät alkuvuoteen 2024.

Yleisinfo

  • Sijainti:
    • nykyisen Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n omistaman bussivarikon alueella (Nauvontie 3)
  • Toiminnat:
    • raitiovaunujen säilytys ja kunnossapito
    • bussien säilytys,
    • bussien kunnossapito ja korjaus
  • Kapasiteetti:
    • 80 pitkää, 30-35 metristä raitiovaunua.
    • 6 vuorokausihuoltopaikkaa, 8 korjauspaikkaa ja sorviraide.
    • 220 kpl 14-metrisiä linja-autoja,
    • 2 bussien vuorokausihuoltopaikkaa ja 28 korjauspaikkaa.
  • Liikennöinti:
    • Helsingin länsiosien raitiolinjat mukaan lukien Vihdintien pikaratikka.
    • Koskelan kehittämisen aikana ainoa päävarikko
    • HSL-alueen bussiliikenne

Rakennustyön etapit

  • Maanrakennus: talvi 2021–alkukevät 2022 (valmis) 
  • Perustukset ja runko eli betonirakenteet: kevät 2022–kevät 2023 (valmis) 
  • Ratarakenteet: syksy 2022–kevät 2024 (valmis)
  • Sisävalmistus ja talotekniikka: syksy 2022–kevät 2024 (valmis)
  • Viimeistelyvaihe, testaukset ja tarkastukset: syksy 2023–syksy 2024 
Havainnekuva Ruskeasuon varikosta yöllä.

Urakoitsija

Ruskeasuon varikon pääurakoitsijana toimii Skanska. Työmaan päivystysnumero p. 050 596 2778

Tilaa uutiskirje

Hankkeen uutiskirjeen tilaus ja yhteydenotot: ruskeasuonvarikko @ skanska.fi

Näin työt edistyvät Ruskeasuolla

Kuukauden viherjutut

Kuukauden viherjutun tarkoituksena on tuoda esille vihernäkökulmia, joita hankkeella on mietitty ja toteutettu.  Tämän lisäksi nostamme ympäristötietoisuutta omien valintojemme osalta ja autamme näkemään pientenkin valintojen vaikutukset työmaan kokonaisuudessa.

Hankkeen viherjutut koostaa ympäristövastaava Lotta Kamunen (Skanska). 

Huhtikuun viherjuttu

Uuden varikkorakennuksen tukiseinien rakentamisessa on hyödynnetty uutta suomalaista innovaatiota: terästukkuri Tibnor on yhdessä valmistaja SSAB:n kanssa kehittänyt uuden tuotteen rakennusteollisuuden käyttöön sellaisiin kohteisiin, joissa ei ole tiukkoja vaatimuksia teräksen lujuudelle tai pinnan laadulle. Uudenlaiset Tibex-levyt syntyvät SSAB:n Raahen ja Hämeenlinnan tehtailla materiaalista, jota yrityksen oma laadunvalvonta ei ole kelpuuttanut korkeimpaan laatuluokitukseen. Aiemmin levyt olisivat päätyneet vientimarkkinoille tai suoraan romumetalliksi ja uudelleen sulatettavaksi. Teräksen valmistus on prosessin energiaintensiivisin vaihe, joten Tibex-levyjä käyttämällä voidaan pienentää sekä valmistajan että rakentajan hiilijalanjälkeä, kun teräksen elinkaari on pidempi. Lähellä tuotetulla teräksellä minimoidaan lisäksi kuljetuksesta syntyvät päästöt.

Lue myös aiemmat jutut:

Tutustu lisää

Ruskeasuon varikkohanke on osa raitiovaunuvarikoiden kehittämissuunnitelmaa, jonka tarkoituksena on varautua kantakaupungin raitioliikenteen ja kaluston määrän kasvuun sekä uusien pikaraitiovaunujen tarpeisiin.