Ilmakuva Koskelan varikosta.

Koskelan varikon uudistamishanke

Koskelan varikolla aloitetaan mittava uudistamishanke vuonna 2024.

Ilmakuva Koskelan varikosta.

Koskelan uudistamishanke valmisteluvaiheessa

Koskelan varikolla aloitetaan mittava uudistamishanke vuonna 2024, kun Ruskeasuon varikko valmistuu ja pystyy vastaamaan varikkokapasiteetista Koskelan rakentumisen aikana. Koskelan hankkeessa nykyiset, jopa 80 vuotta vanhat, osittain epätarkoituksenmukaiset tilat korvataan uudella vaunuvarikolla. Myös ratakunnossapidon tilojen uusiminen vaunuvarikon yhteyteen kuuluu uudistamishankkeeseen. Uusia toimintoja, kuten sorttiasema ja pysäköintiä, mahdollistetaan varikolle toteutettavan kansirakenteen päälle.

Koskelan varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko nyt rakenteilla olevan Ruskeasuon varikon ohella. Hankkeessa on meneillään valmisteluvaihe, jossa laaditaan suunnitelmia ja valmistaudutaan toteutuksen kilpailutukseen. Kilpailutus on tarkoitus aloittaa alkuvuodesta 2023.

Varikko edistää osaltaan Helsingin tavoitteita raitioliikenteen laajentamisesta ja mahdollistaa Helsingin tulevien pikaraitioteiden, esimerkiksi Viikki – Malmi-raitiotien kaluston säilyttämisen ja kunnossapidon. Varikon suunniteltu säilytyskapasiteetti on noin 100 raitiovaunua, jonka lisäksi varikolla tulee olemaan kunnossapidon ja korjauksen mahdollistavia toimintoja

Yleisinfo

  • Sijainti:
    • nykyisen Koskelan varikon alue.
  • Toiminnat:
    • raitiovaunujen säilytys ja kunnossapito,
    • kunnossapito ja korjaus,
    • ratakunnossapidon tilat.
  • Alustava kapasiteetti:
    • 100 raitiovaunua,
    • 17 huoltopaikkaa
    • Sorviraide
    • 4 päivittäishuoltopaikkaa
    • 2 vaunun ulkopesupaikkaa
    • Työvaunujen kunnossapitoalue​​
    • Tekniset tilat, sosiaali- ja toimistotilat

Hankkeen etapit

  • Hankesuunnittelu vuosi 2022
  • Toteutuksen kilpailutus alkuvuosi 2023
  • Valmistumisen tavoite 2027

Koskelan varikon uudistamishanke on osa raitiovaunuvarikoiden kehittämissuunnitelmaa, jonka tarkoituksena on varautua kantakaupungin raitioliikenteen kaluston kasvuun sekä uusien pikaraitovaunujen tarpeisiin.