Asiantuntijablogi

Synergiaedut helpottavat raideverkostokaupungin rakentamista

Olemme pääkaupunkiseudulla ainutlaatuisessa tilanteessa, sillä raitiotieverkosto vähintäänkin kolminkertaistuu tulevaisuudessa. Helsingin raitiotien kantaverkko on noin 50 kilometriä pitkä.

Pikaratiovaunun taustalla vesitorni

Viime vuonna otimme käyttöön pikaraitiolinja 15:n, jonka myötä tuli 25 lisäraidekilometriä, eli puolet lisää. Tulevaisuudessa tahti vain kiihtyy, kun pääkaupunkiseudulla on tavoitteena rakentaa niin poikittaisia yhteyksiä kuin Helsingin keskustasta poispäin vieviä yhteyksiä raiteiden varaan.

Me kehitämme ja toteutamme Kaupunkiliikenteellä kompleksisia ja laaja-alaisia raideinvestointeja. Tänä vuonna valmistuu seuraava ratikkaprojektimme Kalasatamasta Pasilaan. Vuonna 2027 pääsee jo ajelemaan ratikalla Laajasalosta merimaisemareittiä ja Suomen pisintä siltaa pitkin Korkeasaaren kautta Hakaniemeen. Seuraavia liikkeelle lähdössä olevia ratikkaprojekteja ovat Länsi-Helsinkiin sijoittuvat Länsiratikat, Länsisataman pikaraitiotie Hakaniemestä Kaivokadun kautta Länsisatamaan sekä Viikin-Malmin pikaraitiotie. Myös Vantaan ratikan rakentamiseen tuomme ainutlaatuisen osaamisemme mukaan. Rakennamme siis tulevaisuuden raideverkostokaupunkia.

Kustannussäästöjä synergiasta

Pikaratikkaprojekteissa me yhdistämme raitiotien rakentamiseen myös kaupunkien ja useiden kunnallistekniikan omistajien investointitarpeet osaksi kokonaisuutta. Pikaratikkaprojekti on oikeastaan merkittävä kaupunkikehitysprojekti, jonka keskiössä toki on liikennejärjestelmän laajentaminen ja kehitys, mutta siihen kytkeytyy vahvasti ratikkalinjan varren katuympäristön muutostarpeet. Eli samalla kun avataan katua ja laitetaan raidetta, voidaan esimerkiksi korjata ympäröivää katua, rakentaa uutta tonttimaata meren rantaan ja vaihtaa elinkaarensa päässä olevia putkia ja kaapeleita kadun alla.

Raitiotien ja kaupunkiympäristön rakentaminen samassa yhteydessä tuo merkittäviä synergiahyötyjä. Ensinnäkin tulee kustannussäästöjä, kun tuodaan koneet sekä tekijät ja kaivetaan kerralla yksi monttu, jossa toteutetaan usean toimijan investointitarpeet eikä työmaata perusteta jokaista tarvetta varten uudestaan. Tärkeänä hyötynä on myös se, että kaupunkilaisille aiheutuu mahdollisimman vähän häiriötä, kun työt tehdään kertaalleen, eikä katua avata heti perään toisen toimijan toimesta. Kerralla valmiiksi rakentaminen vähentää myös rakentamisesta aiheutuvia päästöjä, kun vältetään tilapäisiä rakenteita ja uudelleen rakentamista.

Yhden luukun periaatteella

Meillä on kykyä yhdistää infra, kalusto, varikot, kunnossapito ja liikennöinti ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi asiakkaillemme, yhden luukun periaatteella. Pikaratikkaprojekti on erittäin vaativa projekti, jonka onnistumiseksi meidän on yhteensovitettava monta eri kokonaisuutta yhteen sekä osallistettava laajasti eri sidosryhmiä. Pelkästään Kaupunkiliikenteen sisältä kutsumme projektin eri vaiheissa mukaan ratainfran omistajat, kunnossapidon ja liikennöinnin ja tuomme jokaisen tahon näkemykset, kokemukset ja osaamisen yhteen. Kannamme projektin päätteeksi myös vastuumme projektin lopputuotteesta sen koko elinkaaren ajan.

Meillä on kykyä yhdistää infra, kalusto, varikot, kunnossapito ja liikennöinti ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi asiakkaillemme, yhden luukun periaatteella.

Pikaratikkaprojektin keskiössä on varsinainen raitiotieinfra, joka koostuu radasta, pysäkeistä, ratasähköstä ja teknisistä järjestelmistä. Olemme päässeet syventämään ainutlaatuista raitiotieinfraosaamistamme ja tuomaan synergiaa raitiotieprojektilta toiselle vieden samalla parhaita oppeja eteenpäin.

Raitiotieinfran lisäksi ratikkamatkaa varten tarvitaan kuitenkin vielä paljon muutakin. Muun muassa raitiovaunukalusto on tärkeä hankinta, jota valmistellaan Kaupunkiliikenteellä jo monta vuotta ennen uuden linjan aloitusta, sillä hankintaprojektit ovat erittäin laajoja, kompleksisia ja pitkäkestoisia. Ratikoille tarvitaan myös varikot, joissa vaunuja säilytetään ja huolletaan. Ratikkavarikoita valmistuu meidän toimesta samaan tahtiin kasvavan raitiotieverkon kanssa. Varikkoprojektit ovat myös isoja investointeja, joissa tarvitaan erikoisosaamista, erilaisten käyttäjäryhmien osallistamista ja perusteellista yhteensovitusta.

Ratikkamatkalle tarvitaan myös operointia eli raitiovaunujen kuljettajia ja ratikoiden turvallista matkaa varmistamaan valvomoita sekä järjestyksenvalvojia. Ei sovi unohtaa myös sitä, että raitiotieinfra tarvitsee kunnossapitoa, niin lumenluontia talvella kuin kunnossapito-ohjelman mukaisia ennalta suunniteltuja toimenpiteitäkin. Nämä molemmat, sekä operointi että kunnossapito, löytyvät Kaupunkiliikenteen palveluvalikoimasta.

Tulevaisuus rakennetaan raiteilla

Meillä on nyt käsillä tosi mielenkiintoiset ja projektirikkaat ajat. On meneillään ja myös liikkeelle on lähdössä useampi pikaratikkaprojekti, joten niin Kaupunkiliikenteen sisäistä kuin kaupunkien ja kunnallistekniikan omistajien välistä synergioiden hyödyntämistä tarvitaan erityisen paljon. Myös projektien keskinäiseen sovittamiseen ja synergioiden hakemiseen on hyvä kiinnittää huomiota. Olemmekin kehittämässä uusien pikaratikkaprojektien läpivientiä ohjelmakokonaisuutena, jolloin saamme hyötyä myös palvelutuottajien keskinäisestä synergiasta projektilta toiselle ja pääsemme hyötymään jatkuvasti oppivasta projektiorganisaatiosta.

Me Kaupunkiliikenteellä rakennamme tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pidämme sen liikkeessä jo tänään. Meidän osaamista ja synergiahyötyjä tarvitaan enemmän kuin koskaan.

Katerina Zaitseva

Kirjoittaja on Kaupunkiliikenne Oy:n hankejohtaja, joka vastaa pikaraitiotieinfran investointisalkusta.